ActiveX Skrevet Mars 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2009 Var en tur ute med bilen igår og kjørte kanskje litt for hardt med den, med tanke på den har stått en liten stund i ro. Skulle så kjøre den hjem igjen igår etter runden og jeg merket en tikkelyd, som jeg først trodde var hjullageret eller noe liknende. Startet så bilen opp igjen idag tidlig og merket at det var inn-under stemplet. Tok så av toppen på motoren for å se, men ikke noen synlige merker/skader som kan være årsaken. Tok så på igjen toppen og prøvde igjen. Så kom tikkingen/slåingen igjen. Virker som det er stemplet som lager lyden. Toppen er av plast på en måte. Og til mer jeg ruser motoren til oftere og mer kommer klakke lyden. Hva kan dette egentlig være? Og er det skadelig ved at jeg kjører bilen? Er snakk om en Ford Scorpio 2.0 DOCH motor 1994 mod. Siter *86 Mercedes BenQ 190 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mars 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2009 Olje nivå? Eksos pakning? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ActiveX Skrevet Mars 24, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2009 Mulig det kan være ventil ja. Er akkurat makan lyd som dette: http://www.youtube.com/watch?v=s7Cx1izJ3E8... Olje antar jeg at det er sånn som skal brukes. Nylig kjøpt bilen og regner med at forrige eier vet hvilken olje som skal brukes. Siter *86 Mercedes BenQ 190 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jimmen Skrevet Mars 24, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 24, 2009 Og olje er det på den..? Siter 97- Volvo V70R AWD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Høres ut som en gåen turbo. Mye slark i lageret? Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 (endret) Dette kan ikke gjentas for ofte: Sjekk olje først! Dette er fordi ved dårlig oljetrykk så vil noe som heter hydrauliske ventilløftere slutte å fungere. Dette er ikke noe stort problem, men det lave oljtrykket vil skade alle lagere i motoren din hvis dette er problemet. Det kan også hende at hardkjøringen har løsnet på et eller annet i oljesystemet som har tettet en hydraulisk løfter. Dette KAN noen ganger fikses med tilsetningsstoffer i oljen, andre ganger må man skifte løfteren. Det kan være litt av hvert, men som sagt sjekk oljen først! Endret Mars 25, 2009 av ian928 Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjR Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Du har ikke mistet noe nedi en av sylinderne? Feks om du har skiftet tennplugger i det siste? Er mye det kan være, men tipper det er løfter(e) eller råde/veivlager. Er du så uheldig at det er rådelager eller veivlager blir det fort mye mer skade om du fortsetter å kjøre. Dump olja og se etter kopperflak og andre uhumskheter, samt av med bunnpanna for å sjekke lagre. Du skulle forsøkt å dytte i stemplene når du hadde toppen av, er det rådelager er sjangsen stor for at et av stemplene hadde flytta litt på seg. Siter -- 3000GT VR-4 -- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ian928 Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 :drunk: Du har ikke mistet noe nedi en av sylinderne? Feks om du har skiftet tennplugger i det siste? Er mye det kan være, men tipper det er løfter(e) eller råde/veivlager. Er du så uheldig at det er rådelager eller veivlager blir det fort mye mer skade om du fortsetter å kjøre. Dump olja og se etter kopperflak og andre uhumskheter, samt av med bunnpanna for å sjekke lagre. Du skulle forsøkt å dytte i stemplene når du hadde toppen av, er det rådelager er sjangsen stor for at et av stemplene hadde flytta litt på seg. Tror nok ikke det er toppen han har hatt av, les nærmere Siter Ian 1998 Range Rover 4,6HSE, 1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S 1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt 1956 Land Rover 86" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjR Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 "Toppen er av plast på en måte" Haha, den så jeg ikke gitt. Ok, så selve toppen har altså ikke vært av. Carry on then Siter -- 3000GT VR-4 -- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Jeg valgte og overse den uttalelsen, men det var dagens, eller gårdagens.. Løfteren trenger nødvendigvis ikke å byttes... men rense kanalene og smøre opp hydraulikk så di får bevegd seg, ikke værre en det... Men sjekk nå først om det er eksosen, alltid enkleste først ! =) Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ActiveX Skrevet Mars 31, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Det finnes ikke løsninger på dette med andre ord? For jævlig å måtte gå til innkjøp av ny motor når jeg nærmest akkurat har kjøpt bilen. Stiftene som folk sier kan være årsaken, kan altså ikke byttes? Mye jobb da? Siter *86 Mercedes BenQ 190 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Er vel greit å fastslå om det er pga lite/manglende oljetrykk det tikker i ventilløfteren. Trenger ikke være pga. lite olje men også som tidligere nevnt forurensinger i oljen. Eller rett og slett en ventilløfter som har tatt kveld. Er det ikke pga. lite olje så er det mulig å bytte løftere,og på de fleste biler er det en relativt smal sak å få de byttet. Hvertfall billigere enn å bytte motor. Men som sagt sjekk oljen og hvis det er nok olje på motoren. Så få en kyndig person til å bedømme hva som er feil utifra lyden. Kan få tikkelyder av f.eks knekte ringer. Men ventiltikk har en karakteristisk lyd og vil fort bli gjenkjent av noen med peiling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Urban Skrevet Mai 7, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2009 Kjörde en Ford Sierra -87 som knacka som en gammal traktordiesel, gick i många 1000km det.. Er visst vanligt på Ford-motorer med knakk-lyder när den fått ett par 100.000km på sig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Mai 8, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 8, 2009 Lol Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.