Gå til innhold

Spørsmål ang. A/F-meter

Ranger emnet


Roye

Anbefalte innlegg

Har en forgassermotor som det hadde vært moro å "mappet" blandingsforholdet på forskjellig turtall og gasspådrag grunnet mistanke om feil dyser.

 

Kan jeg bruke en hvilket som helst lambda fra hvilken som helst bil til å koble opp til et hvilket som helst "aftermarket"-måler (fra f.ex. AEM, Greddy, ebay eller Biltema(yes, de har faktisk begynt å selge slikt :) ))?

 

 

Noen som har koblings-skjema for oppkobling av slikt?

 

 

Noen andre tips og råd tas mot med stooor takk :pray ;)

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøper du en a/f måler så burde vel bruksanvisning strengt tatt være med. :) Er vel signal fra sensor,jord og + - til lys..

 

Er det en lett trimmet motor så burde en smalbåndslamda fungere, såfremt du får tak ien som ikke koster deg mange kronene!

 

Bredbåndslamda får du for 1500 og oppover.

 

Eksostemp. kan man også bruke. ca. 1000kr. og oppover.

 

Men billigst av alt er å se på pluggene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker pluggene støtt, begynner å bli litt lei :)

Den virker noe ustabil mellom hver gang jeg sjekker.

 

Hadde vært moro med lambda og måler.

Kan bestille bredbånd's lambda og måler fra statene til 179USD + frakt og moms, men en tur på huggeren og en "billig"-måler hadde passet lommeboka mi bedre hvis det er mulig å få det til å funke.

Endret av Roye

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du vite balndingsforholda bør du ha brebånds lambda! å ikke fra hvilken som helst bil da d er smalbånds, FEKS en slik en vil duge:)

 

http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-standalone-gauge-kit-lc1-analog-gauge-p-196.html

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en forgassermotor som det hadde vært moro å "mappet" blandingsforholdet på forskjellig turtall og gasspådrag grunnet mistanke om feil dyser.

 

 

 

Mistanke om feil dyser?

Det er ikke dyser på en forgassermotor.

Og hvordan skal du "MAP'e" forgassern? :p det er bare noen få skruer, for justering av tomgang :p Ikke har en forgassermotor noen fårm for ECU/Motorstyring.

 

Bare nyskjerring på hvordan du har tenkgt å gjøre dette?

 

Mvh

Thomas Sjostrand

http://www.narko-tuning.no

thomas@narko-tuning.no

Endret av sinnsyk

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistanke om feil dyser?

Det er ikke dyser på en forgassermotor.

Og hvordan skal du "MAP'e" forgassern? :p det er bare noen få skruer, for justering av tomgang :p Ikke har en forgassermotor noen fårm for ECU/Motorstyring.

 

Bare nyskjerring på hvordan du har tenkgt å gjøre dette?

 

Mvh

Thomas Sjostrand

http://www.narko-tuning.no

thomas@narko-tuning.no

 

En forgasser har dyser som byttes dersom blandingsforholdet blir feil, selv om man har justert så mye man kan.

Bredbåndslabdaer beregnet på biler uten computer (dvs forgasserbiler) får man komplett med sensor og alt. I tillegg kan man også ha god hjelp av en vakum måler som viser vakum i forgasseren. Jo høyere vakum, jo bedre.

 

Smalbåndslabda er ikke å anbefale for forgasserjustering. De gir ikke god nok info.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lykke til med mappingen av forgasser motorn, jeg skal kjøpe meg en moped og en motorsag og mappe. Men det som er vanlig på sugemotor forgasser er ikke og trixe med dysene. bytting av forgasser.

 

Har skrudd mere v8'ere og turbobiler en dere har sett. Men da skal jeg ikke legge meg mere borte dette tema'et..

 

Adjø.

 

 

PS. last ned Datalogic demo som er til blant annet Apexi Power FC datasprut, dær kan dere lære om mapping. Man justerer Igition, Fueling, endring av fuelcut, turtallsperre, osv..

2012 Tysse 6220 m/skrutipp og kapell

2010 Arctic Cat M8 SnoPro 153" H.O.

1999 VW Passat 1.8 20v Stasjonsvogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lykke til med mappingen av forgasser motorn, jeg skal kjøpe meg en moped og en motorsag og mappe. Men det som er vanlig på sugemotor forgasser er ikke og trixe med dysene. bytting av forgasser.

 

Har skrudd mere v8'ere og turbobiler en dere har sett. Men da skal jeg ikke legge meg mere borte dette tema'et..

 

Adjø.

 

 

PS. last ned Datalogic demo som er til blant annet Apexi Power FC datasprut, dær kan dere lære om mapping. Man justerer Igition, Fueling, endring av fuelcut, turtallsperre, osv..

 

 

Husk og dyse opp mopeden om du skal trimme den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja lykke til med mappingen av forgasser motorn

 

 

Nå skrev han vel "mappe" og ikke mappe, og med det mente han vel justering av forgasseren:blah:

 

 

Og ja med sugetrim må dyser byttes og justeres ja, om du ikke hadde flaks og fikk gasseren med riktig dyser og riktig justert for akkurat ditt oppsett

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med å "mappe" er vel opplagt, kommer ikke mappe fra engelsk og betyr "å kartlegge"?

 

Jeg har en Weber 32/36DGEV på en gammal Toyota-motor 2,0l (21R) som også har fått vassere kam.

Alt funker mye bedre enn orginalt, til og med bensinforbruket er ikke høyere enn med orginal kammen og gasseren :confused:

 

Men den går dårlig (les: små-fusking) på tomgang og pluggene er lysbrune.

 

På 2500o/min uten serlig gasspådrag er pluggene hvite og bilen virker litt tyngre i reaksjonen.

 

På 3500o/min og oppover med fullt gasspådrag, nøler den litt og kommer deretter som få forgasser motorer jeg har kjørt.

Har en 18R-G (for de som ikke kjenner til den er det en Toyota 2,0l twincam fra 1973-1983 forløperen til 3S-GE, med ca 135hk) som drar faktisk dårligere på 3500-5000o/min):wonder:

 

Noe forandringer blir det jo ved å justere blandings-skruen.

Derfor hadde det vært greit å få "kartlagt" :) blandingsforhold på forskjellig turtall. Mistenker feil forhold mellom tomgangsdyse og hoveddyse

 

 

Flere tips settes pris på, takk ;)

Endret av Roye

- Opel Omega B 2,5l V6 Stv 1996

- Toyota CelicaSupra MA61 1986

- Toyota Celica GT RA40 1978

- Toyota Cressida RX60 1982

- Toyota Carina TA60 1982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er vanlig på sugemotor forgasser er ikke og trixe med dysene. bytting av forgasser.

 

Har skrudd mere v8'ere og turbobiler en dere har sett. Men da skal jeg ikke legge meg mere borte dette tema'et..

Adjø.

 

Det er jeg enig med deg i...

"Triksing med dysene" på en forgasser (eller justering) er mer regelen enn unntaket på en forgassermotor. Ikke nødvendigvis ofte, men svært vanlig f.eks etter overhaling av motor/forgasser, trimming av motor, eller etter forgasserbytte.

 

En forgasser er så og si aldri optimal rett fra esken. Derfor følger det da også med en liten lapp med hvor det opplyses om hva den er utstyrt med i utgangspunktet. Og ekstra dysesett anbefales det alltid å ha for hånden når en ny forgasser skal monteres.

Grunnen er selvsagt at samme forgasseren kan brukes må flere forskjellige motorer, og at en slitt motor gjerne krever en litt annen justering av forgasseren, enn en nyoverhalt.

 

Selvstendig bredbånds AF meter tar vekk mye av synsingen ved forgasserjustering. Går motoren dårlig pga for fet blanding? for mager blanding? Går den for fett på lavt turtall, men ok på høyt, eller omvendt? Osv osv.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår