Gå til innhold

Hva er den "beste" toppakning løsnigen syntest dere?

Ranger emnet


Sailorboy

Anbefalte innlegg

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Både Håvard og Raymond brukte skjærkant da vi bremsa motorene her

Raymond benka 730 hk

Er ikke bestandig det blir minst skader av billig toppakning heller . Har hatt noen stygge topphavarier pga pakningsringer som har forskyvi seg. Dette har vært på type 550hk + motorer

Det skjer ting når forbrenninga går over fra ene sylinderen til den andre via pakningen. ikke noe stas det hvis det er en værsting topp til X antall høvdinger ;-)

 

Torgeir

 

http://www.wetterhusracing.no

 

så hva anbefaler du? noe tro på denne cometic greia?:)

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bestandig det blir minst skader av billig toppakning heller . Har hatt noen stygge topphavarier pga pakningsringer som har forskyvi seg. Dette har vært på type 550hk + motorer

Det skjer ting når forbrenninga går over fra ene sylinderen til den andre via pakningen. ikke noe stas det hvis det er en værsting topp til X antall høvdinger ;-)

 

Du har selvfølgelig sett mye mer enn meg iogmed at du jobber med sånt nesten hver dag.

Eneste gang jeg har sett det du nevner var på en bigblokk med presse og lystgass,der hadde begge ringene gitt etter og gassflowen hadde laget en dyp fure i blokk og topp mellom to sylindre.

Men det er jo mest nærliggende å tro at forbrenningstrykket tar letteste veien og for å få til internlekkasje må den gjennom to ringer istedet for en som da fører ut til friluft.

Så det får bli et regnestykke som er opp til hver enkelt.

Jeg gjør det på min måte,andre folk gjør det på sin.

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morn torgeir:)

 

siste løsning som har funka fint for min del er nye 12:9 bolter ifra volvo,ja strekkbolter

også cometic 3 lag stål pakning m/kobberfett

 

etter det har det aldri vært no problem med lekkasjer

 

ok!

 

dette kobberfettet?

bare ha dette på hele pakningen?:) som ett slags pakningsklister?

Mvh Sølve Mortveit

 

*Volvo 245 TwinTurbo Intercooler, bruksbil!

*Volvo 142 Taksenket Raggerbil!

*Mitsubishi Pajero, Knust, og solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
hva faen er egentli forsjellen på ARP studs, og "vanlig" 12:9 studs fra Tools? :P noen som kan si meg HVORFOR jeg burde gå for ARP...

 

er jo "bare" bolter, og kvaliteten er jo den samme, 12:9?

betaler ikke over 50% ekstra, kun for og ha ARP på eska jeg kaster i bosse....

 

Når tråden alikevel ble bumpet=)

 

Mener forskjellen ligger i gjengene. Altså på ARP sine er gjengene "slått" tror jeg det kalles. Dvs at gjengene er "presset" og ikke skjært ergo inget metall fjernet.

 

Mens 12:9 bolter har skjærte gjenger, altså laget i maskin eller med gjengebakke.

 

Dere får skyte meg om jeg tar feil, men mener det var sånn jeg fikk det forklart en gang i tiden=)

Mvh Dan

- 76` Volvo 245 med femmer og hårføner -

 

http://www.bilforumet.no/200-serien/219274-daain-s-76-245-a.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morn torgeir:)

 

siste løsning som har funka fint for min del er nye 12:9 bolter ifra volvo,ja strekkbolter

også cometic 3 lag stål pakning m/kobberfett

 

etter det har det aldri vært no problem med lekkasjer

 

Moment på båtmotor rødblokk..............

er det det samme moment på rødblokk i volvo biler??

hva står det om tiltrekking på 230ft i volvo sine "grønne" motorrephåndbok

 

 

B2,5L: AQ151A/B/C, 250, AQ171

 

Åtdragningsmoment

 

 

AQ151 (2,3??)

 

 

250 (2,5l b230)

 

 

AQ171 (2,5 16v rødblokk båtmotor)

 

Cylinderlocksskruvar

 

 

40 Nm (4 kpm)

+ vinkeldrag 120 gr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tråden alikevel ble bumpet=)

 

Mener forskjellen ligger i gjengene. Altså på ARP sine er gjengene "slått" tror jeg det kalles. Dvs at gjengene er "presset" og ikke skjært ergo inget metall fjernet.

 

Mens 12:9 bolter har skjærte gjenger, altså laget i maskin eller med gjengebakke.

 

Dere får skyte meg om jeg tar feil, men mener det var sånn jeg fikk det forklart en gang i tiden=)

 

Jeg stilte spørsmål angående bolter når jeg var hos affen og henta motordeler sist. Fikk da beskjed om at forskjellen lå i toleranser og finhet. ARP hadde finere overflate. Men aldri noe problem med vanlige 12.9 til en sånn motor.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår