hafflar Skrevet Oktober 9, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 9, 2008 Har skifta motor på bilen min. Før va da ein stroka 350 me 168tanns flexplata. Nå e da desværre berre ein original 350. Den har flexplata me 153 tenne. Har flytta da mesta av utvendige dele øve på 350'en, også ministartar. Då eg sku prøva starta den så hørte da ikkje akkurat veldig skjønt ut. Litt krangling og skurring mellom startardreve og flexplato, og startaren klarte ikkje dra jevnt. Da gjekk i rykk og napp. Pleie da ver forskjellige størrelsa på startardrevo te 168 og 153tanns flexplata? Flexplato ser ut så han e heilt grei me tanke på startarkransen, og startardreve ser greit ut, ette ein visuell sjekk under bilen mens eg telte på kor mange tenne flexplato hadde,hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 skulle nok ha flyttet over 168 tanns flexplata ja... din 168 tanns starter funker ikke på 153 er normaltsett 2 hus med forskjellige innfestninger på 153 kontra 168... :thumb Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hafflar Skrevet Oktober 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 hehe.. Jaja,men da forklare jo litt :P E ikkje nåke forskjella på den flexplato så va på bilen og dei større me 168 tenne vel? Altså ting så gjer at eg ikkje berre kan bytta te 168tanns? Då tenke eg litt på balansering og sånt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 Visse typer ministartere har innfesting for begge typer flexplater/svinghjul. De har dobbelt sett festehull på alu blokka. Se bildet. De skal funke helt fint på begge typer uten annen endring. Gjør den ikke det, er problemet noe annet. Sjekk at den går i korrekt inngrep. Det skal være klaring som tykkelsen på en binders-ståltråd mellom toppen av en tann og bunnene mellom to tenner på andre hjulet når den er i inngrep. Er ikke dette korrekt, må du shimse. Det jeg har opplevd med disse starterne er at hele starteren rett og slett står for langt bak på motoren, slik at start kransen såvidt tar borti flexplata når startmotoren ikke brukes. Og da vil også startkransen gå for langt ut og nesten forbi tennene på flexplata når startmotoren brukes. For å motvirke dette løsnes starteren fra alu blokka og shimes ut litt. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 Begge passer vel i Automatkassene, litt usikker på div 3-4 trinnsmanuell hus... er vel noen som "sparte" litt å monterte 153 tenner... Etter litt komers her med en starter og diskusjon med litt folk, så viser det seg at endel "taiwandeler" har problemer med kvaliteten på sentring av hull og ukorekte og dårlig produserte deler, så en fort kan oppleve å få en skikkelig drittstarter som en ikke får montert og brukt uten at det skraper og har seg...:deng Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 10, 2008 Yess indeed. Vær også oppmerksom på at endel av disse taiwan-varene har vedlagte starter bolter som egentlig er bare vanlige bolter og det holder ikke. Starter bolter skal ha et serratert område rett under bolt hodet og ca et par cm nedover bolten. Dette gjør at bolten slutter helt tett inntil innsiden av festehullene og motvirker at starteren flekser. I tillegg har starter boltene fast "krave" nederst på hodet og man skal IKKE bruke stoppskiver el. under disse boltene da kan det også flekse. Det finnes i tillegg et stag som tidligere ble brukt på GM small block (muligens på big block også? Jeg vet ikke). Staget gikk fra starteren og FREMOVER på blokka og ble festet lengre fremme. Dette er ypperlig for å unngå fleksing. Dette staget var laget for å brukes på OEM starterne, men dersom mam får tak i et bilde på hvordan det ser ut og hvordan det festes, kunne man sikkert laget et lignende for en ministarter. Stagene for OEM starterne er tilsalgs på Ebay. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hafflar Skrevet Oktober 13, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2008 Wow :) Knallbra svar folkens! og takka for da =) Veldig kjekt me bilde i forklaringane og,hehe.. Der va jo desværre haustferien over, og harde kår på skulebenken igjen.. men kjeme meg vel heim i garasjen om nåken helga. E jo ikkje akkurat amcar sesong lenger, så rekna me bilen kosa seg i garasjen,hehe.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 skal se om jeg kan få fikset noen bilder av detta staget HotRod snakker om...:thumb Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hafflar Skrevet Oktober 14, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Da hadde vore fint vettu :P.. Mistenke at den startaren min har fleksa litt, eller ikkje løyse skikkelig ut og.. For då eg kjøpte bilen, så va den gamle 168 tanns flexplato ikkje heilt go den heller. Tenno hadde småskada ein del plassa, og på et område på ca 6cm e tenno så dårlige at hvis startaren slo inn der, så fekk han ikkje te å ta tak og dra rundt maskinen. Fekk berre sånn flott lyd,hehe... Derfor eg ikkje flytta den over på den nye maskinen. Da høyrest egentlig ganske jalla ut, og da e da vel kanskje og.. hehe Burde sikkert berre gått for ny startar og flexplata.. Så hadde eg sleppt å tenka meir på da probleme i alle fall.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aeomholt Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 skal se om jeg kan få fikset noen bilder av detta staget HotRod snakker om...:thumb Staget er jo bare et lite vinkeljern som er festet i bakkant av starteren med en liten knekk/bøy så det ligger langs blokka opp til festepunktet omtrent midt på siden av blokka. Siter Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Oktober 14, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 14, 2008 Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2008 Den flexplata ville jeg byttet uansett. Det kan være den som er problemet. Hvis den "hopper" litt eller slingrer, går det utover starteren. At ett avgrenset område på flexplata er dårlig kan jo tyde på noe slikt. En annen ting du skal være obs på er den lille anleggsflaten på motorblokka hvor starteren skrus fast. Dette området skal IKKE lakkes eller noe. Det skal være HELT rent, rustfritt og plant. Hvis motoren har vært sandblåst og de har blåst mye akkurat der, kan denne flaten har blitt litt avrundet og da har du et leit problem. Da kan starteren flekse uansett hva du gjør ellers. Har hørt om folk som har kjøpt profesjonelt overhalte blokker med dette problemet. Jeg har ei lite brukt flexplate liggende, men den er for motorer nyere enn '86 og de har annet boltmønster bak på veiva enn de eldre. Men disse koster jo uansett ikke allverdens. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bead-lock Skrevet Oktober 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 16, 2008 SFI godkjente flexplater er stivere enn orginal Taiwan...:deng Siter Min hjemmeside... http://www.lefsa.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hafflar Skrevet Oktober 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2008 Mykje go informasjon her,hehe.. Ja, eg vil tru da e best å berre bytta flexplato :). Sjl om da frista veeldig masse å hiva ut maskinen rett ette eg sette an i,hehe.. Men da tar nå ikkje så allverdens ti, og ikkje ska bilen ut på veien me da førsta heller ;). Men frst må han iaffal komma seg frå nordsjøen.. Nåken så veit om da går an/e vanligt å bytta dreve på startaren og? Greit å veta at alt e på stell :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Oktober 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2008 Er det drevet virkelig så ødelagt? Har du et bilde? De fleste bytter hele starteren, dersom den er ødelagt/utslitt, men det går jo an å bytte bare enkelte komponenter på den. Spørs om du får tak i deler til den her i Norge. Vis den og spør på et litt gammeldags elektroverksted der det er folk som fortsatt kan tenke. Men ift. at en ny helt ok starter vil komme på litt over 1000kr, blir det jo sikkert dyrere å sette vekk jobben. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.