Gå til innhold

Lys, 2000 i bot.

Ranger emnet


Glenni23

Anbefalte innlegg

Reglene om fargen og plassering av lyskilder er ikke bare snakk om opplysing av omgivelsene og synlighet, de er også signaler til medtrafikanter. Disse signalene er standardisert for å gjøre jobben med å føre kjøretøyet enklest mulig, slik at hjernen stadig har kapasitet til overs i krisesituasjoner. Parklys foran skal være plassert et minimum cm over bakken (måles med ubelastet, kjøreklar bil) og skal lyse hvitt. Blått lys er forbeholdt utrykningkjøretøy. Blå parklys kan derfor være potensielt farlige for andre trafikanter, for de sender feil signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er godt mulig det er lov, men jeg kjenner en som fikk kjeft for han sto med tåkelys på om natten på en parkeringsplass mens han snakket i telefonen :P Jeg sto litt bortenfor, og det tok 5 min før han tok av lysene og de kjørte videre, men gadd ikke spørre hva som egentlig skjedde.

 

Fikk en gang mangellapp og måtte vise lastebilen pga 4 parklys, var 2 i tusenmetringene, som sto på da bilen var ny. Det var visst greit med park i tusenmeterene og, sammen med nærlys. Men da jeg etter mye om og men fikk bilen på bare park (var noe feilkobling :P), lyste alle 4 og da var det rett fram med blokken. Så uansett om diodene dine hadde vært hvite, hadde du nok fått pes pga parklys og.

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, jeg har betalt den. gikk forsåvidt greit det med betalingen. er bare surt. å Nei...jeg røsker det ikke vekk....jeg synes det ser bra t og brukte lang tid på det.

 

Men kan jeg bruke de når jeg står på parkeringsplasser eller når bilen står stille?

 

Så en som stod med sånne dioder i tønsberg i går, an hadde de på. Han hadde satt de over lykta da, så ikke helt om de var hvite eller blå. er ikke så flink på farger. men kan jeg det da?

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida, jeg har betalt den. gikk forsåvidt greit det med betalingen. er bare surt. å Nei...jeg røsker det ikke vekk....jeg synes det ser bra t og brukte lang tid på det.

 

Men kan jeg bruke de når jeg står på parkeringsplasser eller når bilen står stille?

 

Så en som stod med sånne dioder i tønsberg i går, an hadde de på. Han hadde satt de over lykta da, så ikke helt om de var hvite eller blå. er ikke så flink på farger. men kan jeg det da?

 

Ja, så lenge du står på en parkeringsplass kan du montere et stort stativ med lyskastere og blinkende diskolys på bilen din, om du vil. Når du kjører, må du imidlertid kun benytte korrekt lys.

 

Personlig synes jeg det ser fullstendig hjernedødt ut, men det er jo bare min mening. Så lenge du holder deg på parkeringsplassen og ikke forstyrrer meg, skal ikke jeg forstyrre deg heller. :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjørt med neonlys bak ved hattehyllen bak og kjørt forbi politiet mange ganger og blir ikke tatt :S jeg synes det er merkelig jeg vet at det er ulovlig men det høres ut som er lovlig å ha neon innvendig og ikke utvendig.

Nåværende bil: Toyota Corolla Ginza sedan 1997 1.3 16v

 

Tidligere bil: BMW E30 316i 1990 original SOLGT

Toyota Corolla 1.3 Xli 1991 SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha så mye neonlys du vil inne i bilen, så lenge det ikke er til sjenanse for andre, dvs at det normalt sett ikke skal være synlig fra utsiden. Kan også legge til at alle vet (eller BURDE vite) at man heller ikke skal kjøre med kupebelysning på fordi det kan virke blendende for møtende bilister, og ikke minst deg selv, om kvelden/natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diodene er plassert såpass tett at de kan oppfattes som én lyskilde. Hvis det var sånn som du sier ville ikke lyktene til Audi R8 og andre biler som bruker flere dioder i lyktene blitt godkjent:

Audi-R8-LED-headlight-detail-lg.jpg

 

Det er merkelig at det blir godkjent, for norsk regelverk sier noe annet, men har kanskje noe med EU-dritten å gjøre.

 

Er jo og påbudt med egen sikring til P-lys til hver side, men jeg vet om flere biler som kun har en sikring orginalt. Nye biler.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge du står på en parkeringsplass kan du montere et stort stativ med lyskastere og blinkende diskolys på bilen din, om du vil. Når du kjører, må du imidlertid kun benytte korrekt lys.

 

Personlig synes jeg det ser fullstendig hjernedødt ut, men det er jo bare min mening. Så lenge du holder deg på parkeringsplassen og ikke forstyrrer meg, skal ikke jeg forstyrre deg heller. :)

 

Må nok si meg uenig her..

Vegtrafikkloven gjelder bla. på parkeringsplasser.

 

Vegtrafikklov

Kapittel I (1)

§ 1. Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

 

 

§ 2. Definisjoner.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg uenig her..

Vegtrafikkloven gjelder bla. på parkeringsplasser.

 

Vegtrafikklov

Kapittel I (1)

§ 1. Lovens område.

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

 

 

§ 2. Definisjoner.

Med veg forstås i denne lov også gate og plass, herunder opplagsplass, parkeringsplass, holdeplass, bru, ferjekai eller annen kai som står i umiddelbar forbindelse med veg.

 

Det har du helt rett i. Man finner også lov og forskrift som sier at du kan få forenklet forelegg for å kjøre 101 km/t i 100-sone, men det blir ikke håndhevet. På samme måte er det heller ingen som vil gi deg trøbbel for å ha lys på bilen din, så lenge du står stille. Det er forskjell på man har lov til å gjøre og hva man kan gjøre uten å bli straffet. Beklager hvis jeg ordla meg uklart, men jeg skrev da vitterlig "kan". :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår