Gå til innhold

Lys, 2000 i bot.

Ranger emnet


Glenni23

Anbefalte innlegg

Hei

 

for nesten 2 mnd kjøpte jeg noen små blå dioder å satte dem i fangern min. (se bilde mitt)

 

Klarte å få bot for dem, 2000kr med en gang. men det tok nesten 2 mnd før jeg fikk den selvom jeg har kjørt forbi uttalige politibiler med de på. de har ikke blinka på meg.

 

Ble jeg hardt straffet for den? i og med jeg er ung og ikke visste de ikke var lov. unge bilførere har ofte drålig økonomi også. kunne de ikke bare bedt meg om å ta de av å få en advarsel?

 

Har lyst til å klage. Kan jeg det trur dere? En kamerat av meg ble stoppa av å snakke i tlf. det er 1300 kr....han fikk bare advarsel.

 

en ting til....politiet sa han tok det som parklys, jeg vil ha det som ekstra lys. Kan jeg få det hvis de er hvite dioder istedet?

 

Takk for svar:)

Opel Kadett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei

 

for nesten 2 mnd kjøpte jeg noen små blå dioder å satte dem i fangern min. (se bilde mitt)

 

Klarte å få bot for dem, 2000kr med en gang. men det tok nesten 2 mnd før jeg fikk den selvom jeg har kjørt forbi uttalige politibiler med de på. de har ikke blinka på meg.

 

Ble jeg hardt straffet for den? i og med jeg er ung og ikke visste de ikke var lov. unge bilførere har ofte drålig økonomi også. kunne de ikke bare bedt meg om å ta de av å få en advarsel?

 

Har lyst til å klage. Kan jeg det trur dere? En kamerat av meg ble stoppa av å snakke i tlf. det er 1300 kr....han fikk bare advarsel.

 

en ting til....politiet sa han tok det som parklys, jeg vil ha det som ekstra lys. Kan jeg få det hvis de er hvite dioder istedet?

 

Takk for svar:)

 

Du har fått et forelegg for feil lysbruk, som i veitrafikkloven er oppgitt som en standardsats på 2.000 kroner. Ergo har du blitt helt korrekt straffet da du etter politiets vurdering kjørte med ulovlige lys. Klaging kan du nok dessverre bare glemme å komme noen vei med.

 

Alle bøtesatser finner du for øvrig her:

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, vurderte å sende en e-mail å bare spørre hvorfor? kameraten min skulle ha 1300 i bot for det med tlf. men han er 18 å de lot han gå med en advarsel.

 

 

spørs hvilken polis gubbe du møter på å da.. noen ser mer igjennom fingrene enn andre..

 

Men om det er di blå diodene du har blitt stoppet med så skjønner jeg hvorfor.. er som å be om å bli stoppet.. :P

Du skal ikke stjele! Staten liker ikke konkurranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at blå lys kan oppfattes som uttrykkningskjøretøy og er strengt forbudt. Samme med røde parklys. Eller rosa eller lilla etc samt neonlys utenpå eller inni slik at de synes utenfra.

 

Bil skal ha;

-Hvite eller gule lys fremover, skal ikke sees rett fra siden.

-Røde bakover, skal ikke sees rett fra siden

-Oransje til siden skal ikke sees rett forfra eller bakfra.

-Et kjøretøy skal ha max 2 nærlys 4 fjernlys, 2 parklys og 2 eller 5 markeringslys over frontrutehøyde. Baklys er litt diffust samme med oransje sidemarkeringslys.

Det er noen unntak;

-Sidemarkeringslys på biler over 3500 kg kan være røde bakover og hvite fremover, skal KUN sitte foran eller bak eller foran og bak max 2 stk pr enhet pr side. Alså 4 på bil og 4 på henger.

 

-Blinkende varsellys skal være oransje eller gule.

"Et triks man får stor respekt for innen rånermiljøene som ikke har sitt hovednedslagsfelt på Frogner i Oslo."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår