Gå til innhold

Litt våtsliping.

Ranger emnet


Meguiar`s Fan

Anbefalte innlegg

Er jo ofte pga Appelsinlakk man tar seg bryet med sliping. Man får jo mye finere struktur på lakken ved sliping. Klikk i vinkel!!! TA bilder!! Post det her :D

 

Hehe, det som var planen :)

Men kunne gjerne tenkt meg til litt detaljert info, har sett Meguiars filmen fra Open Garage der dem våtsliper og koser seg. Men kunne tenkt meg til å visst litt mer om hvor grovt papir som er anbefalt osv..

 

Går det greit hvis jeg blander litt f.eks nxt såpe og vann på en sprayflaske, og bruker til smøring? Isåfall, hvilket blandingsforhold er optimalt?

 

Hvor lenge er det anbefalt å bløte papiret?

Hva er greit å bruke som pussekloss?

 

Jeg har Volvo Red Cherry lakk eller hva enn den heter, er violett perlemor.. Så det skal bli spennende å se ;)

 

Tillater meg å poste et bilde, bare si fra hvis du vil ha det fjernet :)

 

P1003192.jpg

1996 Volvo 945 Racewagon

X 1986 Volvo 745 Racewagon

 

Framhjulsdrift : Vem fan springer med händerna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har av papir her er 1500, 2500 og 4000 Mirka for 77mm og 150mm rondell.Bruker bare reint vann jeg da. Kloss har jeg heller aldri brukt, men her finnes jo mange. Meguiars har en egen type, ganske populær er den oxo. E-7200 er varenr på den. Når det gjelder såpe til bruk ved slip, MG 00 Hi Tech Wash brukes av mange MG folk. Men om såpe med såpass mye polymer som NXT er egnet vet jeg ikke.

Dæven den fargen så nice ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiar`s fan,vet du prisen på en slik mirka som du bruker?

Og hva annet trenger du utenom luftslange og kompressor.

 

På kvitteringa her står det: ROS625CV 6" 2881,- + mva.

ROS325NV 3" 2448,- + mva.

Dette er veilende ifra Slip Og Rekvisita, meget hyggelige folk og veldig god service.

 

Dette er rondeller med 2,5mm OSC.

Altså att de oscilerer 2.5mm.

Er en fordel å ha mellompute/soft interface, sånn att den ikke er alldeles hard mellom rondell og slipepapir.

Abranet Soft bruker jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe undervisings opplegg liggende på pc-en (det er med 3M produkter men), det går som følger:

Korrigere lakkeringsarbeid

 

Sig fjernes best ved å slipe vått med slipekloss og P800 til P 1000 slipepapir. Slip varsomt inntil siget er helt utjevnet med tilstøtende flater.

 

For å fjerne andre mangler som f eks skitt, striper og lignende, slipes vått med P2000, P2500 og 1 7/16” disk (disken fuktes med rent vann).

 

Defekter på større flater slipes tørt med 3 M Hookit 260 L, P1500, 150 mm eller 76 mm dia, og en myk pad. (forsøk å holde slipematerialet så rent og støvfritt som mulig. Da unngår du at forstyrrende partikler lager riper i lakkoverflaten mens du sliper.)

 

Slipeskiver

Områder som er slipt en gang, må slipes ytterligere vått med 150 mm eller 75 mm dia., P3000, Trizact Fine Finishing slipedisk. Disken fuktes med en sprayflaske. Da unngår du å få sliperiper.

 

Fin overflatestruktur (f eks mindre riper, “appelsineffekt”) fjernes helst med rubbing Trizact Fine Finishing slipedisk. Det er ikke nødvendig å slipe flaten på forhånd.

Viktig: Trizact slipemidler sliper veldig varsomt. Er det alvorligere mangler som skal utbedres, bør man benytte slipemetode som nevnt under første punkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår