Gå til innhold

Gjøre en Ford Mustang 1965 sikker

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har vurdert lenge å få tak i en klassisk Ford Mustang sammen med min far, men jeg lurer på en del ting om sikkerheten.

 

Jeg lurte på om det i det heletatt finnes f.eks. et Airbag Kit til en Ford Mustang fra 1965? Dette skal ikke være noe "show car", men heller en "moderat bruksbil".

 

Er det noen måte å gjøre dette på? Og hvordan er det med å sette inn skikkelig bilbelte? Beltene som den har originalt er jo av samme type man finner i fly. Men å sette en skikkelige bilbelter regner jeg ikke med å bli noe utfordring, men ikke lett heller.

 

Angående airbagen, så vil jeg bare ha på førersiden. Slik jeg hadde tenkt det, er å få tak i et ratt med airbag, og sette inn sensor i fronten. Men hvor mye arbeid er det i det, og er det i det heletatt mulig?

 

Jeg er klar for å legge en del arbeid ned i det, og jeg har sveiseapparat og diverse verktøy.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem airbag. Sannsynligheten for at en hjemmelaget airbag virker som den skal er minimal. Sjangsen for utilsiktet utløsning er mye større. Det beste er jo 4 punkts seler, her kan du bruke de orginale selefestene foran og festene til bakseteselene bak. Du bør jo ha en stol med skikkelig nakkestøtte og litt sidestøtte også. Et bytte til en litt nyere rattstamme kan kansje være lurt. (Kollisjonsikre rattstammer kom i 67 på alle amcars)

Er du opptatt av sikkerhet bør du nok finne en nyere bil. Eller la være å kjæsje...

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jeg drar til igjen....:titties:

 

Sitter å rister på hode, vipper med øynebrynene og leste teksten 3 ganger...

 

første som dukket opp...

om en er så usikker på egene ferdigheter/bilens funksjon-konsturksjon og andre medtrafikanters ferdigheter...så en faktisk må kåle det så mye til at en ønsker å ha airbag i en 65 mustang...

Ja da tror jeg det beste er å handle seg en ny mustang med alle disse flotte sikkerhetstingene på plass...

 

 

Har du som lurer på å handle slik en gobil noengang kjørt en mustang av 64-70 års modell??

 

For de av oss som har hatt slike fordbiler fra 60 tallet vet at detta er ikke som å kjøre ny bil...:D

 

Men sjansen for at du vil :drive2 med en Klassiker du nyter en kjøretur i er lik 0... da det sjelde eller aldri skjer ulykker med slike biler..

 

Å du... Noengang opplevd en slik airbag eksplsjon??

 

Jeg har...å skal ALDRI ha bil med slikt i...:titties:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har vært inne på: NEI NEI NEI!!! GLEM airbag'en.

 

Selv på mer moderne biler har faktisk airbagen minimal innvirkning på en bilmodells totale sikkerhet. Helt sant.

 

Det svenske forsikringsselskapet Skanska lagde for få år siden en statistikk over personskadeomfanget i bilmodeller som ble levert både med og uten Airbag. Det var så og si identisk! Det er den TOTALE konstruksjonen på en bil SAMMEN med diverse airbag'er osv som bestemmer om en bil er sikker heller ikke.

 

Dermed er det svært rimelig å tro at en 65 Mustang ikke blir særlig sikrere med airbag.

 

En rattstang med kollaps-effekt, kan derimot ha noe for seg. Vil tro det kan skaffes. Om ikke en dom går rett på, så ihvertfall en som går på med små endringer.

 

3 pkt seler har en merkbar innvirkning på en bils sikkerhet. Slike seler er å få kjøpt spesielt tilpasset bl.a 65 Mustang. Ulempen er at siden det ikke finnes B-stolpe, må øvre feste være inne i taket. Dette er ganske iøyefallende og stygt.

 

Uheldigvis greide aldri amerikanerne å gjøre som Mercedes har gjort på sine hardtop modeller siden 70 tallet: Å lage en liten diskre "hump" akkurat høy nok på den "halve" b-stolpen, slik at øvre festet kan sitte der.

 

Men livet er ikke trygt. En '65 Mustang kan aldri bli trygg, sammenlignet med en moderne bil. Du får ikke både i pose og sekk. Men tenk på de som kjører MC!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører uten belter i min Dodge og trives med det. Skulle jeg gjort noe med sikkerheten så hadde jeg montert nye stoler med nakkestøtter og godkjente belter prøvd å få inn 3punkts i baksete men foran må jeg bruke 2punkts på grunn av manglende b-stolpe. Sikker bil blir det ikke mot dagens men bra nok. Skulle jeg kjørt løp måtte jeg ha bur og 4punkts belter men da blir det ikke bakseter.:drive2 :titties:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
å jeg drar til igjen....:titties:

 

Sitter å rister på hode, vipper med øynebrynene og leste teksten 3 ganger...

 

første som dukket opp...

om en er så usikker på egene ferdigheter/bilens funksjon-konsturksjon og andre medtrafikanters ferdigheter...så en faktisk må kåle det så mye til at en ønsker å ha airbag i en 65 mustang...

Ja da tror jeg det beste er å handle seg en ny mustang med alle disse flotte sikkerhetstingene på plass...

 

 

Har du som lurer på å handle slik en gobil noengang kjørt en mustang av 64-70 års modell??

 

For de av oss som har hatt slike fordbiler fra 60 tallet vet at detta er ikke som å kjøre ny bil...:D

 

Men sjansen for at du vil :drive2 med en Klassiker du nyter en kjøretur i er lik 0... da det sjelde eller aldri skjer ulykker med slike biler..

 

Å du... Noengang opplevd en slik airbag eksplsjon??

 

Jeg har...å skal ALDRI ha bil med slikt i...:titties:

 

Her er ett glimrende eksempel på hvor arrogant og spydig man kan være i amcar miljøet.

Dere sier SELV (...legg merke til at de sier det selv!), at dere er sååååå veldig greie og hyggelige.!!!

 

Vel,.. jeg har opplevd akkurat det motsatte når jeg kommer med mine uvørene spørsmål.

 

Ovennevnte er dessverre veldig ofte typisk..

En usikker person, som driter ut folk som ikke har peil. Bare for å vise andre at JEG er flink og har peiling.

USIKKER .. ( pent sagt) kaller jeg slike mennesker.

Skam deg!

Sign.regler: www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovennevnte er dessverre veldig ofte typisk..

En usikker person, som driter ut folk som ikke har peil. Bare for å vise andre at JEG er flink og har peiling.

USIKKER .. ( pent sagt) kaller jeg slike mennesker.

Skam deg!

 

:ratatatat Tulling.

 

 

Til trådstarter. Om du vil ha en sikker bil, så bare glem alt som er over 25 år. Ferdig med det! :) Ang. å bruke gammal tøff bil som bruksbil, og tenke på sikkerhet, forbruk og alt mulig, får meg til å huske et quote... "If it was easy being cool, everyone would be" Skal du være med på leken får du tåle steken, så og si... ;) Og tørre å kjøre uten airbag.

 

Edit: Setter du airbag i Mustangen, så får du i en eventuell krasj airbagen i ansiktet, tett fulgt av rattstammen og fordelen av karosseriet ;) Disse bilene er ikke lagd med kollisjonssoner

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår