Gå til innhold

Godkjenning av Turbo på en NA

Ranger emnet


Ezo

Anbefalte innlegg

Blir du taua inn til teknisk kan de bremse bilen din og så kan du få en ganske grei regning i posten..

 

MEN! siden du blir tatt i "å unndra deg tilleggsavgift" så regner jeg med at dem plusser på ca 30% ekstra oppå de du skulle betalt om du hadde spurt først.

 

I snitt er det 10% (100%/10år=10).

Den reelle prosentsatsen er ikke 10% per år.

Se http://www.toll.no for mer info.

 

Godkjenning uten dokumentasjon er ofte vanskelig. Om ikke en gang Mazda eller TUV vil gå god for greiene dine, hvorfor skulle en enslig kontrollør på Biltilsynet vite bedre enn disse? :)

 

Du som kanskje vet mer enn meg, har du noe å si om det jeg skrev øverst der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det ettellerannet sted, men husker ikke helt eksakt sum. Enten var det noe ala 30-50%, eller 50-80 (tipper førstnevnte).

Det står i en av forskriftene som ligger på Tollvesenet sine sider under Engangsavgift.

I tillegg kan vel avgiftsgrunnlaget kunne regnes fra den tiden de mener at du skulle ha betalt avgift, så om de kan bevise at du har gjort endringen for noen år siden, kan du vel risikere å mindre bruksfradrag.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest det ettellerannet sted, men husker ikke helt eksakt sum. Enten var det noe ala 30-50%, eller 50-80 (tipper førstnevnte).

Det står i en av forskriftene som ligger på Tollvesenet sine sider under Engangsavgift.

I tillegg kan vel avgiftsgrunnlaget kunne regnes fra den tiden de mener at du skulle ha betalt avgift, så om de kan bevise at du har gjort endringen for noen år siden, kan du vel risikere å mindre bruksfradrag.

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bilen godkjent med turbo og ikke betale avgift. Hvis du da lader minimalt og kommer deg innom xx% som dem ikke tar avgift før. Husker ikke no i farten hvor mange % du kunne øke hk før man måtte betale før de ekstra hk du putter i motor.

 

En på bimmers.no som fikk dette til.

Men hør med lokalt BT så får du svar ;)

 

 

Blir du stoppet med bil som feks ikke er godkjent med turbo så blir du bøtelagt det engangs beløpet du måtte betale og sikkert litt ekstra siden du prøvde og lure deg unna.

 

Men det vil jo ikke si at selv om du har betalt beløpet så vil du jo ikke automatisk få bilen godkjent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

De x antall prosentene Tommyk snakker om, er rundt 10-15. Ikke mer. Det er slingringsmonn så ikke forskjellige testmaskiner skal ha avgjørende utslag.

 

Glem 10 år. 1.1.1996 ble det innført nye forskrifter, og biler førstegangsregistrert i Norge før denne datoen er dermed trimmernes Mekka i og med at disse bilene ikke får effektøkningsavgift. Men du må fremdeles få den godkjent hos BT for å kjøre lovlig på gate.

x-'91 Mazda Mx5 1.6

x-'81 Golf 1 GTi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De x antall prosentene Tommyk snakker om, er rundt 10-15. Ikke mer. Det er slingringsmonn så ikke forskjellige testmaskiner skal ha avgjørende utslag.

 

Glem 10 år. 1.1.1996 ble det innført nye forskrifter, og biler førstegangsregistrert i Norge før denne datoen er dermed trimmernes Mekka i og med at disse bilene ikke får effektøkningsavgift. Men du må fremdeles få den godkjent hos BT for å kjøre lovlig på gate.

 

Er bruksfradraget som betyr noe for de 10årene. Så 96 eller 10år er i praksis det samme

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
De x antall prosentene Tommyk snakker om, er rundt 10-15. Ikke mer. Det er slingringsmonn så ikke forskjellige testmaskiner skal ha avgjørende utslag.

 

Glem 10 år. 1.1.1996 ble det innført nye forskrifter, og biler førstegangsregistrert i Norge før denne datoen er dermed trimmernes Mekka i og med at disse bilene ikke får effektøkningsavgift. Men du må fremdeles få den godkjent hos BT for å kjøre lovlig på gate.

 

Jeg snakka med tollvesenet i november 2007. Det er 10årsregelen som gjelder, så har du en bil som var førstegangsregistrert i Norge i januar 1998 er det fritt frem for trimming uten avgift på den fra og med i dag.

'79 Volvo 244DL, skal bli 254R

'84 Volvo 244GLT, blir snart spiker

'90 Volvo 240GL, B230FK-bruksbilprosjekt

'93 BMW 525iA, skal bli M540i kopi

'99 Volvo S80 T5 225hk bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du taua inn til teknisk kan de bremse bilen din og så kan du få en ganske grei regning i posten..

QUOTE]

 

Har dem virkelig utstyr til å bremse motorer med på alle trafikkstasjoner?

 

De bremer nok ikke, de kommer nok til å gi fult jern for å se hvor mye avgift de kan ta.

Bremsing og sjekke effekt er 2 forskjellige ting ;)

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dem virkelig utstyr til å bremse motorer med på alle trafikkstasjoner?

 

Hvis de ikke har det, kjører de nok bare til en annen trafikkstasjon som har det nødvendige utstyret. Det skal nok ikke stå på dét, hvis de har bestemt seg :)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår