Gå til innhold

Turbo_K

Bruker
  • Innholdsteller

    96
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Turbo_K

  • Bursdag 06/09/1976

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Volvo, BMW

Contact Methods

  • Bosted
    Strømmen

Turbo_K's Achievements

  1. De får du ikke kjøpt... Det er originale Volvo Polaris felger som er breddet.
  2. Nå må jeg først si at jeg misforsto overskriften din, jeg trodde du ville sette en europeisk front på en usa-utgave av 240... Men men... Hvor mye arbeid det er kommer an på hvilken årsmodell bilen din er. Har du en '85 eller eldre er det veldig enkelt. Du må ha: *snutepanser *gamle typen skjermer og frontplate ('75-'80) *gamle typen blinklys *usa-lykter med rammer *gamle typen snutegrill ('75-'80) Alt dette er bolt-on. Har du en '86 eller nyere trenger du akkurat det samme, men du må i tillegg kappe ut plata foran frontruta der luftinntaket sitter, og sveise inn tilsvarende del fra en '75-'85 modell. Jeg har hørt at hvis dette skal gjøres skikkelig, så må du ut med dashbord og frontrute.
  3. Ble kanonbra med de felgene på bilen! Hva er innpresset? Spacere? Boltsirkel? Jeg har forøvrig denne bilen på film, fra Gatebil på Våler i 2000... En kompis av meg som filma når jeg var der og kjørte med den ene 244'en min. Den gikk riiiimelig bredt den gangen også.
  4. Får du på de originale senterkoppene til disse felgene foran da? En kjenning av meg som har slike, og der passer ikke senterkoppene foran på 240.
  5. Hva med Azev A da? Dem får man jo kjøpt NYE i 8,5x17 et13... Får også kjøpt dem i 18", men da med feil innpress (et35) Hadde Azev A på den ene 240Turboen min, men de var bare 7,5x17. De fleste her har vel sett bilder av den??
  6. Denne bilen er vel en av de råeste 240'ene som har vært bygget i norden i den senere tiden. Den vant Volvo extreme performance-klassen (visste ikke at det var noe som het det) på Vallåkra 2008. Den har vel ikke akkurat vært billig å bygge? Sist jeg studerte denne bilen, på Vallåkratreffet i fjor kunne jeg konstatere at, ja, helt riktig, denne bilen har kappa fjærer :) hehe
  7. Den uttalelsen der var ment som et spark i siden på DRFT-R, ikke noe mer enn det :)
  8. Jeg vil forøvrig påstå at min 240 med kappa fjærer og 215/40-17 dekk har mye bedre kjøreegenskaper enn den hadde når den var høy som et fjell, myk som gele, og med 185/70-14. Dere må huske på det at det er ikke alle som skal på død og liv ha stivest mulig bil osv. Jeg har heller aldri sagt at kappa fjærer er OPTIMALT! Det spørs hva bilen skal brukes til! Hadde jeg bygget bil for grisekjøring på asfaltbane hadde jeg gått for justerbare coilovers type knallhard, men det sier seg selv at det er et livsfarlig oppsett for landevei! Det virker som om mange tror at jo stivere bil jo bedre veigrep... Joda, på en slett racerbane så... Hva med de rævva veiene vi har i landet her? Da er det faktisk bedre å ha litt fjæring i bruksbilen, enn å ta på seg nyrebelte hver gang man skal ut og kjøre en liten tur... At folk ikke liker utseendet på 240 er helt greit for min del, smaken er som baken. Det er jeg som skal kjøre rundt i min, og hva de som putrer rundt i japanske plastraketter med Boeing 747-vinge og japsepotter så store at Jan Erik Larssen kan putte opptil flere spiralloffer inn i, synes om bilen min får være deres sak... Jeg ser likevel ikke hensikten med å gå inn på et japseblekk-forum og disse bilene til gutta, med annet jeg er ute for å provosere...
  9. Hehe... Det morer meg stort å lese alt det folk presterer å klemme ut av seg angående dette temaet. Jeg har et sett Lesjøforsfjærer liggende, de er nesten HELT nye (brukt dem i et halvt år). De ser eksakt ut som et sett originalfjærer som er kappet. Hvorfor er forøvrig alle så opptatt av at bilen skal være så stiv? Bilen min skal være en bruksbil, den er ingen racerbil. Jeg tok av gassdemperne som satt på bilen fordi den var altfor stiv (og da var den ikke senket engang), og satte på splitter nye Sachs oljedempere. Sammen med myke originalfjærer som er høydejustert er bilen nå kjempebehagelig å kjøre i forhold til tidligere. Som nevnt tidligere så blir ikke 240 spesielt lav med de senkefjærene som finnes på markedet. Senkefjærene er ikke dyre, men bilen blir ikke lav, den blir bare stivere. Det er det jeg mener med at senkefjærene ikke er "bra nok" for meg, de er ikke lave nok. Hadde jeg bygget bilen for å kjøre på bane hadde jeg gått for et litt annet oppsett, men jeg bruker bilen til og fra jobb hver dag, og som yrkessjåfør som er avhengig av lappen min så bryter jeg sjelden fartsgrensene. Rare vinkler på ting og tang i hjulopphenget på en 240 når den senkes kan man diskutere i sju lange og sju breie, men det finnes stor kompetanse på området. At bakakselen glir ut mot venstre når bilen senkes er feil, den glir ut mot høyre pga. panhardstagets innfestningspunkter. Her finnes det mange løsninger, bla. korting av panhardstag (det har jeg gjort), justerbart panhardstag eller eventuelt wattlink. Sistnevnte er nok den beste løsningen av de tre, da vil bakakselen stå i senter hele tiden. Justerbare momentstag er også i handelen. Når det gjelder bump steer, som jeg er overrasket over at ingen har nevnt i denne tråden enda (sannsynligvis fordi de fleste ikke engang har hørt om problemet), er det en problemstilling jeg aldri har vært borti når det gjelder 240. Jeg har heller aldri vært borti at en 240-fjær har knekt, det er tross alt ikke made in japan, det er laget for å holde. Kan noen av dere fjærkappingsmotstandere vennligst forklare meg hvorfor det er tillatt å gjøre dette i Sverige, men ikke i Norge? Har svenskene mindre peiling på bil enn nordmenn? Er svenskene rett og slett dumme? Og til deg med bindersspørsmålet: En binders er ikke laget for å bøyes 100 ganger, men en spiralfjær er laget for å fjære ut hele bilens levetid.
  10. Tøft... Gratulerer med "ny" bil da. Hold oss oppdatert :)
  11. La meg bare si det sånn... Den eneste grunnen til at jeg ikke har gått for coilovers for lenge siden er fordi biltilsynet ikke vil godkjenne dem. Folk har prøvd å få godkjent coilovers til 240 i mange år, men jeg har fremdeles tilgode å se et vognkort der coilovers står skrevet. Det har absolutt ingenting å gjøre med at det er billig å kappe fjærer. I sverige bl.a. er kravet at bilen skal ha fri fjæringsvei uten at det tar borti noen steder, og at fjærene skal sitte fast. Hvorfor er det ikke slik i Norge? Mest sannsynlig fordi bt ikke vil sette seg inn i hva som faktisk går an, og derfor gjør det enkelt og sier "alt det ikke finnes papirer på er forbudt." Senkefjærer og korte dempere er absolutt ikke dyrt for min del, men det er ikke bra nok. Med de nye forskriftene til BT vil nok også de fleste tyske biler med f.eks. coilovers også slite. Alle som har mindre enn 11cm bakkeklaring bør egentlig svette litt, da det ikke er tillatt (norsk særregel). Jeg har kjørt Volvo 240 i 15 år, derfor vet jeg hva som går og ikke går når det gjelder understell. Jeg har både kappet i feil ende foran, og kappet for mye. Etterhvert har jeg funnet ut hva som fungerer for min del, slik at jeg kan føle meg trygg når jeg er ute og kjører. Bilen blir uansett ikke så lav at jeg må følge med om det ligger småstein i veibanen for ikke å skrape nedi. At det har med hva som koster penger og ikke stemmer nok ikke for min del, om coilovers hadde kosta 30000 for et sett, så kunne jeg glatt ha kjøpt 10 sett og fremdeles hatt nok igjen til 7 sett til, i cash. Så lenge bt ikke godkjenner dem, er det jo hipp som happ.
  12. Hei, dette høres ut som en bra plan. Bare tenk på at alt det du nevner over kommer til å koste gaanske mye penger! Understell, med fjærer, dempere, polyforinger, krengestag, skikkelige bremser osv, er ikke nødvendigvis så dyrt hver for seg, men mange bekker små... Begynn ihvertfall med bremser og understell før du begynner med motor. Det er ihvertfall sikkert at du behøver ikke å gå så langt som å bruke en 16v topp for å klemme ut 300-350 hk. Folk klemmer ut mye mer enn det med vanlige 8ventilstopper. Søk, og du vil finne :-) Lykke til.
  13. Hvordan erfaringer har dere med kappa fjærer? Jeg har kjørt på kappa fjærer i maaaange år, aldri hatt noen problemer med det, annet enn at jeg må bytte fjærer hver gang bilen skal til periodisk kontroll. Biltilsynet er heller ikke spesielt glad i at vi kapper fjærer, men de er forsåvidt ikke glad i biler generelt, og spesielt ikke biler som ikke er helt originale. Du kan risikere mangellapp hvis du møter en bt-mann i godt humør, og avskilting på stedet og bot hvis du møter en som er som biltilsynsfolk flest. Det aller værste er hvis du kræsjer, og det sitter kappa fjærer på bilen din. Men jeg skal ikke gi deg noen moralpreken, jeg skal forklare deg hva du kan gjøre. Du kommer også til å slite ut støtdemperne rimelig fort. Støtdempere er kjekt å ha. Dårlige støtdempere er fali det. Hvordan kan man gjøre dette enklest mulig? (kappe uten å ta løs fjærene?) Kjøp et sett fjærstrammere. Jekk deretter opp bilen, og stram fjæra til den ikke står i spenn lenger. Dette er viktig altså!!! Står fjæra i spenn når du kapper kan den slå i filler kappskiva på vinkelsliperen når fjæra går av, og det kan gå med både fingre og andre kroppsdeler! Stram derfor fjæra såpass mye at den ikke har spenn, men ikke så mye at den blir helt løs. Da blir det litt vanskelig å kappe. Hvordan kan man gjøre dette så "sikkert" som mulig? (at den ikke plutselig spretter ut når du kjører) Alt med måte er det noe som heter. Hvis du f.eks. kapper to og en halv runde på fjærene dine foran, er faktisk fjæra fremdeles LENGER enn en GODKJENT SENKEFJÆR, men bilen blir lavere enn med senkefjærer. Da vil fjæra fremdeles stå i spenn når du løfter bilen helt fra bakken. Kommer aldri til å ramle ut. Kapper du noe mer enn to og en halv runde vil du ikke få spenn i fjæra lenger, da er faren tilstede for at den kan løsne. Vil du unngå dette må du ha tak i korte dempere, men det koster store penger. Hvor mye burde man kappe? Foran: 2,5 runde hvis du vil kjøre safe. Bak, 1,5 til 2, alt ettersom om du vil ha litt "stuk" på bilen, eller om den skal se like høy ut foran som bak. Kapping av fjærer er selvfølgelig totalforbudt i dette landet her, men i mange andre land er det fullt lovlig. Å si at å kappe fjærer er galskap og idioti, er det samme som å si at svenske bilprovningen er en gjeng med gale idioter, siden de tillater fjærkapping! I Sverige så lager man jo faktisk biler, det kan vi jo ikke akkurat skryte på oss i Norge, hvis man ikke da anser Think som en "bil". Ser at mange kapper senkesettene sine, og det er jo ikke bra, da har man ihvertfall ikke fjærspenn. Husk bare at foran må du kappe fjærene i den NEDERSTE enden, ettersom det er skål nede på fjærbenet, og tallerken oppe. Kapper du fjæra oppe vil den lettere kunne skli ut og løsne. Bak må du kappe oppe. Det politisk korrekte er selvfølgelig å si at du skal kjøpe deg et senkesett til 1500spenn men... jaja.
  14. Tja... Det er vel meningen at den skal bli "litt" finere enn den er nå ihvertfall. Har allerede fått tak i komplett svart/grått GLE-interiør med 4x el. vindu. Skal få en kompis til å sveise igjen alle hull etter listverk nederst på dørene/skjermene/bakskjørt, pluss hullene til lyktepusserne. Ny lakk skal på, samme farge. Den kommer til å få eldre type bagasjelokk og panser, men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg vil ha helsnute eller flatt panser. Synes liksom "alle" vil ha flatt panser, og det er greit nok det, men synes snuten er litt fin også jeg da. Nå har jeg riktignok to "snutebiler" fra før da, så det blir sikkert flatt. Lakkere plasten inni hovedlyktene svart, og helrøde baklys med sølvgrå stripe. "Dekorplate" mellom baklyktene skal på, en A-vinge likeså. 18" skal sikkert på, ikke helt bestemt meg for hvilke enda, men blir sikkert Rondell 58, dersom ingen vet om et sett BBS RC i 8,5x18 et 13 til BMW 5-serie tilsalgs da.... Også blir det selvfølgelig turbomotor igjen da. Synes planene mine høres bra ut jeg :-)
  15. 264 Top Executive. Bygget av Bertone i Italia, du finner litt om dem her: http://www.volvobertone.com/5dustory.html Står på tysk men, mange fine bilder :-)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår