Gå til innhold

Tips til Meguiars for n00b

Ranger emnet


ninja5000

Anbefalte innlegg

nei den fjerner ikke riper, den skjuler. scratch-x har INGEN slipemidler i seg. Kun kjemi som gjør at du ''flytter'' litt lakk ned i ripa og ''fyller'' igjen ripa. Du kan feks prøve å ta scratch-x og lakkerens og alt det der, og gå å vaske bilen i selvvask på statoil noen dager senere og som mange gjør mater på med avfetting for da slipper dere å ''vaske'' bilen men bare spyle, ta å se nøye etter da, der har du de fine gamle ripene dine igjen like godt synlig.Uansett med avfetting eller ikke holder det ikke i lengden. For å fjerne riper helt må man gå på med ting med slipemidler i. Har selv en 91 mod med svart slitt lakk som jeg har prøvd å få bort ripene på. Meguiars har mye silikon i produktene sine, derfor det ser sykt bra ut med en gang man har polert. Vask bilen noen ganger og man ser at det ikke er mye holdbart. Sist jeg polerte gikk jeg over med lakkrens-scratch x-tech 2 og carnauba voks og det har holdt en god stund, men jeg som liker å holde bilen ren hele tiden vasker mye og jeg vet av erfaring at det skal være unødvendig å polere bilen en million ganger i året fordi voksen ikke holder seg. For å virkelig få resultat som holder bør man gå på proffserien, koster men det er ihvertfall verdt det ;)

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Først brukte jeg lakkrens. "polerte" på. Lot det tørke. Og tørket av igjen. så brukte jeg Clay. (husker ikke om jeg bruklte clay eller rens først. Men er hvertfall i den rekkefølgen jeg fikk anbefalt her.) Så brukte jeg Scratch x. Denne gnikket jeg endel med. Så tørket jeg det vekk etter at jeg hadde latt det tørke. Så hadde jeg på resin polish, samme prosedyre. Så hadde jeg på nxt wax. Samme prosedyre. Men no mer enn tørketiden til voken må jo ha gått galt, siden jeg nå har slike stygge merker?

 

No har eg ikkje bilpleieprodukta hjå meg, men lakkrensen skal ikkje tørke! (brukes på eit lite område) Scratch-x skal heller ikke tørke! Denne må brukes fleire ganger på same plass for å ha litt virkning. Må bruke litt makt, so "att og fram" er bedre enn sirkler. Skal jobbes på eit lite område til det blir blankt og skinnende. tørkes av med ein gang. Panseret ville eg ha delt opp i ca 3 områder til lakkrens og ca 6 områder til scratc-x. Tech-waxen skal være på ei stund. (halvtime holder sikkert, men skader ikkje at den er på lenger) Denne bruker 1 døgn på å herde. (skal ikkje ha på ny voks imellomtiden)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg ikkje bilpleieprodukta hjå meg, men lakkrensen skal ikkje tørke! (brukes på eit lite område) Scratch-x skal heller ikke tørke! Denne må brukes fleire ganger på same plass for å ha litt virkning. Må bruke litt makt, so "att og fram" er bedre enn sirkler. Skal jobbes på eit lite område til det blir blankt og skinnende. tørkes av med ein gang. Panseret ville eg ha delt opp i ca 3 områder til lakkrens og ca 6 områder til scratc-x. Tech-waxen skal være på ei stund. (halvtime holder sikkert, men skader ikkje at den er på lenger) Denne bruker 1 døgn på å herde. (skal ikkje ha på ny voks imellomtiden)

 

 

hvor har du hørt at lakkrens og scratch-x ikke skal tørke? det er b-shit. Jeg har vært på kurs hos Panvulk AS (Importøren av Meguiars i Norge) og det var absolutt INGEN fare ved å la dette tørke, står også svart på hvitt på Meguiars sine sider at produktene ikke TRENGER å tørke. Forskjell på ikke TRENGE og ikke SKAL ;) Må bruke litt makt?neh, man skal ikke bruke makt og fram og tilbake eller sirkler har INGEN betydning da det fortsatt IKKE er noen slipemidler i produktene.

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du sier at det ikke er noen vits at lakkrensen tørker, i utgangspunktet skal man ikke bruke så mye av et produkt at det ligger igjen ''et lag'' av det etterpå,ikke når det gjelder lakkrens. så om det tørker, eller hva man gjør så spiller det ingen rolle når lakkrensen fra meguiars kun fjerner lakk dritt kjemisk. Bør vel ligge litt i det logiske at om det får ligge der litt så går det også dypere i lakken om det i det hele tatt gjør det. Den sliper fortsatt ingenting, ergo om du står en halvtime å gnikker på samma sted, eller lar det funke der litt så vil resultatet neppe bli noe annerledes i mine øyne. Men akkurat der er det noe helt annet igjen når det kommer til voksen selvfølgelig. For å ta et dårlig eksempel da, om du har skrudd bil og har olje,fett og dritt på henda og du går på badet å vasker deg med lano 2 min eller 20 min så vil det ikke bli borte noe mer, du må da bruke noe som er beregna for å ta olje og fett. Blir jo det samma når lakkrensen renser lakken kjemisk, det blir en ''reaksjon'' mellom lakken og lakkrensen.

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett så ser det ut til at det blir ord mot ord, jeg sier det jeg sier fordi jeg har vært på kurs hos dem som driver med det her, ikke fordi jeg nødvendigvis har polert bil hele livet og vet alt om alt ting for det vet jeg at jeg ikke gjør. Men tviler veeeldig sterkt på at noen som driver med Meguiars IKKE vet åssen dem bruker produktene sine.

 

 

http://www.meguiars.com/faq/

[ ] Peugeot 605 2.0i, 1991

[x] Nissan Bluebird 2.0 SLX, 1986

[x] Citroen BX 19GTi, 1991

[x] BMW E30 318i, 1983

[x] Volvo 240 2.0, 1984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakkrens og Sc-X skal HELST ikke tørke, da du lettere får skjolder. Sc-X skjuler ikke riper så mye som den demper dem; ved å bryte ned porøs lakk kjemisk. Det vil i praksis si at "død" lakk rundt ripene fjernes slik at kantene blir rundere og lyset brytes mindre rundt ripene.

 

(Hilsen gammel kursholder fra Panvulk ;) )

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har jeg klart å få så mye vaskeroser? Må ha vært noe skitt på en av padene jeg brukte da?

 

Men har noen nye spørsmål nå. Har vært på langtur med bilen, og skulle prøve å vaske vekk merkene fra alle insektene på speil, og front. Funket ikke med vanlig bilshampo hvertfall. Hva skal jeg bruke? Finnes det noe som ikke tar polering/voks?

 

Også lurer jeg på om det er vits å kjøpe sånn insane tire shine? Eller er det like grått etter en liten kjøretur?

 

Anbefalinger for å få god lukt inne i bilen? Liker ikke synlig wonderbaum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har jeg klart å få så mye vaskeroser? Må ha vært noe skitt på en av padene jeg brukte da?

 

Sikker på at du ikke hadde disse fra før?

 

Men har noen nye spørsmål nå. Har vært på langtur med bilen, og skulle prøve å vaske vekk merkene fra alle insektene på speil, og front. Funket ikke med vanlig bilshampo hvertfall. Hva skal jeg bruke? Finnes det noe som ikke tar polering/voks?

 

En av gutta her sverger til TechWax og MF for å fjerne insekter, jeg har brukt liknende med hell. Ellers kan du dekke til med vått tørkepapir (helst torky eller noe som er like sterkt) og la det tørke på områdene med insekter. Når du tar de av ligger det meste av insektrester i papiret.

 

Også lurer jeg på om det er vits å kjøpe sånn insane tire shine? Eller er det like grått etter en liten kjøretur?

 

Anbefalinger for å få god lukt inne i bilen? Liker ikke synlig wonderbaum osv.

 

Insane shine ligger på lenge hvis du tar jobben med å vaske gummien godt før du sprayer på.

 

Odor Eliminator fra Meg's er bra til luktfjerning, og den lukter ingenting i seg selv etter noen timer.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde riper sånn som "alle" har. Men er 100% sikker på at jeg nå har fått nye. Dette er TYDELIGE poleringsroser.

 

Har ikke noen form for ekkel lukt i bilen min. Er bare ute etter å få enten frisk lukt, eller annen god lukt i bilen. :)

 

Takker for alle svar!

 

Poorboys natural look dressing, beskyttelse/shine for plast o.l den lukter veldig godt! :-) Lukten varer jo ikke så lenge da, men men :P

 

Fås kjøpt her: http://www.autogeek.net/pbnl16.html

04 BMW 320Cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår