Gå til innhold

Tips til Meguiars for n00b

Ranger emnet


ninja5000

Anbefalte innlegg

Her kommer nok en "hva skal jeg kjøpe av Meguiars produkter"-tråd :)

 

Jeg har en Saab fra 1991. Den er mørkegrønn metallic, og egentlig ganske fin i lakken for det meste.

Jeg har tidligere brukt Turtle Wax Nano-Tech shampoo og voks, og syns det har vært helt greit, men ikke noe mer.

 

Var innom Bilextra idag og handla meg Megs Scratch-X til noen stygge merker. Ble anbefalt denne av en billakkerer, og håper den vil ta det jeg vil den skal ta.

Jeg kjøpte også Water Magnet håndkle, mikrofiberklut, applikatorpads og vaskehanske.

 

Jeg skulle også handle shampoo og diverse, men ble så forvirret av alt det fine de hadde i hyllene at jeg ikke klarte velge noe :) I tillegg hadde jeg kona i bilen som ville hjem etter jobb :)

 

Bilextra har nå tre tilbudspakker på Megs:

1. Nxt Gen Vask Wash og Nxt Gen Tech Wax + mikrofiberklut 517,-

2. Cleaner Wax, pad og mikrofiberklut 243,-

3. Deep Crystal Cleaner, Polisher og Carnauba (1-2-3) + 2 mikrofiber og 4 pads 588,-

 

Problemet mitt er at jeg ikke vet hva jeg skal gå for. Bilen kunne trengt en polering, og en skikkelig voks som holder.

I tillegg er jeg ute etter en fin wet-look, men har samtidig ikke allverden med penger for øyeblikket.

 

Skal jeg gå for en av de pakkene?

Hva er "best" av NXT Gen, Gold Class og Soft Wash Gel shampoo?

Hva er "best" av NXT Gen Tech Wash, Gold Class CC Liq. Wax og Cleaner Wax? (Den røde)

Hva vil funke best uten maskin osv. Lettest å påføre, best shine, best holdbarhet osv?

 

Har også et annet spørsmål:

Jeg har en vinge som jeg skal ha på bilen. Det er en original Saab turbo-vinge, den lille typen. Sort gummi/skum-aktig i "konsistensen". Den er litt stygg i fargene, skitten osv. og jeg vil shine den litt opp før jeg hiver den på.

Noe å anbefale for denne jobben?

 

Det som hadde vært fint her var en liten liste over hva jeg bør kjøpe inn for å få en ren og skinnende bil (vask, kanskje rens, polish, voks, "finish"/forsegling?) som holder seg fin en stund hvis jeg vasker den en gang eller to i uken.

1991 Saab 900i 16v 2l

Død: 1985 Volvo 240GL

Død: 1987 Opel Kadett GL

Død: 1982 VW Golf

http://www.myspace.com/harien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

1. Nxt Gen Vask Wash og Nxt Gen Tech Wax + mikrofiberklut 517,-

2. Cleaner Wax, pad og mikrofiberklut 243,-

 

Den enkleste er NXT gen tech wax (nr 1) mener nå jeg. Nr 2 har jeg ikke prøvd, men den skal være bra (usa`s mest solgte)

 

En anbefaling er Clay kittet til Megs, grunnlaget for en blank bil er et bra grunnlag først.

 

Hadde jeg hatt 500,- til dette, hadde jeg tatt Nr 2 + Clay kittet, har du mer Kr å bruke hadde jeg tatt Nr 1 + clay kittet. NXT wash er også bra, gjør lakken ren og pen, men den gjør lakken litt mindre glatt (beskyttelsen fra tech wax er dog fortsatt OK) Tech wax er så lett å legge på/ta av med Microfiber at det tar under 1 time. Da har du det du trenger for et bra vedlikehold av Saaben din. (fort gjort å få DILLA da:)

 

Plast spoileren på saab er vel vanlig matt svart plast er den ikke? Funker med plastfornyer da. Kjøp en god en så holder den seg sort lenger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nxt serien fra Meguiars er helt konge for håndpolering.Skal du bruke maskin Anbefales Proff serien og en roterende maskin.

Kjøp microfiber og påføringspadder til de produktene det ikke følger med. Alle Bilxtra i Bergen har i alle fall Meguiars produktene og de er vel med i den nyeste Bilxtra Katalogen så da skal vel alle ha de inne.

I Bergen er det Vest Bilutstyr på kokstad som har best utvalg og produktkunnskap på meguiars..

 

Lykke til

Meguiars :) En bil og du er hekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble pakke 1 + clay, så da er spørsmålet mitt: Er dette korrekt framgangsmåte:

 

- Vask

- Tørk

- Scratch-X der det trengs

- Clay over hele bilen

- Voks

 

Må jeg evt. vaske mellom scratch-X og clay'en også?

1991 Saab 900i 16v 2l

Død: 1985 Volvo 240GL

Død: 1987 Opel Kadett GL

Død: 1982 VW Golf

http://www.myspace.com/harien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vask

- Tørk

- Scratch-X der det trengs

- Clay over hele bilen

- Voks

 

Nesten:

 

1.VASK

2.TØRK

3.CLAY (fra taket og nedover, "flat" clay, mye lube, ikke kaldt ute, sjekk gjerne på lite område først)

4.SCRATCHX (der det trengs)

5.VOKS

 

Byttet om på Scratch X og Clay....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kommet litt igang her, men det begynte selvsagt å dryppe litt fra himmelen når jeg skulle tørke bilen. Irriterende.

 

Jeg kom ikke lenger enn vask, tørk og litt clay, før regnet var et faktum, men er ikke helt fornøyd hvis vi tar forventningene med i betraktningen.

Vasken var jo bra den. Kan hende bilen min var jævlig bra i lakken fra før av, for clayen virka mer eller mindre ubrukelig igrunn. "Fant" ikke noe særlig med drit med den.

Fikk også prøvd Scratch-X to forskjellige steder. Scratch-X ser jeg på som 100 kroner jeg heller kunne kjøpt pils for, for det funket virkelig ikke som jeg hadde håpet - og ikke er det dype riper det er snakk om heller. Kan ikke kjenne dem med verken neglen eller fingeren.

 

Men men. Vi får se neste gang det er opphold og jeg får gått gjennom hele prosedyren, så ser jeg fort hva jeg kommer til å kjøpe igjen :)

1991 Saab 900i 16v 2l

Død: 1985 Volvo 240GL

Død: 1987 Opel Kadett GL

Død: 1982 VW Golf

http://www.myspace.com/harien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Drar opp en kjempegammel tråd jeg fant med å google litt. Beklager dette :p

 

Jeg så på denne rekkefølgen der. Trengs det ikke å gå over med noen slags polish når man bruker wax? Endel polisher er jo gode til å fjerne litt swirls og sånnt.

Kan man normalt droppe polering om man vokser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp en kjempegammel tråd jeg fant med å google litt. Beklager dette :p

 

Jeg så på denne rekkefølgen der. Trengs det ikke å gå over med noen slags polish når man bruker wax? Endel polisher er jo gode til å fjerne litt swirls og sånnt.

Kan man normalt droppe polering om man vokser?

 

Tech Wax, Cleaner Wax o.l er såkalte AIO (dvs rens, polish og voks i ett.)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bruke produkter som ikke er AIO, men som er beregnet på hvert sitt område?

Hva skal jeg bruke for å FJERNE swirls når jeg ikke kan bruke maskin? Jeg må ha et produkt med slipe midler da eller?

 

Også ang. voks. Har hørt at slik "suppe" voks ikke var noe serlig. Detsto tykkere og vanskligere å jobbe med, detsto bedre resultat/varighet. Stemmer dette? For nxt er flytende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre å bruke produkter som ikke er AIO, men som er beregnet på hvert sitt område?

 

Det kommer an på bruken, og hvor mye arbeid og penger du er villig til å legge i det. Noen AIO (som TechWax) kan brukes både i en flerstegsprosess, eller som vedlikeholdspolering. Jeg bruker denne mye selv, men kjører lakkrens hver vår i tillegg. På noen biler legger jeg også på et ekstra lag med carnaubavoks.

 

Hva skal jeg bruke for å FJERNE swirls når jeg ikke kan bruke maskin? Jeg må ha et produkt med slipe midler da eller?

 

Du kan ikke fjerne riper totalt og permanent uten slipemidler, og produkter med slipemidler bruker du ikke for hånd! Da blir resultatet ofte fler riper...

Riper kan dempes for hånd med f.eks Scratch-X og fylles igjen med en god polish.

 

Også ang. voks. Har hørt at slik "suppe" voks ikke var noe serlig. Detsto tykkere og vanskligere å jobbe med, detsto bedre resultat/varighet. Stemmer dette? For nxt er flytende?

 

Helt feil! Dette har vi testet mange ganger... blant annet med NXT Tech Wax som både kommer som paste og flytende. Nettopp på grunn av slik omfattende testing er mange paste-vokser ikke tatt inn til landet. Men i dag har de fleste paste-vokser med høy kvalitet blitt like lette å jobbe med som flytende typer, men de er fremdeles mindre drøy i bruk. En flaske flytende TechWax holder til minst 15 "standard" personbiler...

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen :)

Jeg så en som testet Autoglym sin Super Resin Polish for å fjerne riper. Dette funket visst ganske bra. Byr det på noen problemer å polere bilen med denne først, for så å bruke NXT Tech Wax? Eller har det absolutt INGENTING for seg? Hvor lenge kan jeg la det gå uten å polere bilen igjen? Og anbefaler du denne rosa vaske gel'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår