Gå til innhold

Godkjenning av datasprut?

Ranger emnet


PenetraTor

Anbefalte innlegg

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

så hva har vi lært av det som skjer?

 

jo drit i biltilsynet.. de har ikke mere peiling en naboen din som ofte.. og de beviser jo gang på gang at de er der bare for og jobbe mot oss..

så hvorfor må vi da jobbe me dem?

 

nei.. jeg godkjenner motorbytte og så får respiratoren være under radaren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på å kjøre til TÜV ja (Essen, Tyskland) siden det hadde vært artig å være en av de første med japansk utgave 3S-GTE motor godkjent, men er jo langt å kjøre da..... må vel kombineres med sommerferie. Hadde jeg bodd litt lenger sør hadde jeg nok gjort det allerede.

 

Hvis jeg hadde gjort noe mindre enn å bytte motor som er så vanskelig å få papirer på (som f.eks chip, datasprut, fjernet katalysator eller andre mindre modifikasjoner) hadde jeg nok ikke giddet å få det godkjent.

 

Annet alternativ er å bytte til lignende motor fra USA, ikke noe problem med papirer da.

 

Når det gjelder vekt, støy, bremser, og å få dokumentert at motorn er skikkelig installert håper jeg jeg slipper TÜV-testing på dette. Bremsene er like for Europeiske og Japanske biler heldigvis, og støykravene kan en finspikke på til slutt. Iflg TÜV koster komplett bremsetest ca €2000! Og å få dokumentert installasjonen av motor inkluderer støymåling, teknisk sjekk av selve installasjonen, maks-hastighet osv og koster €800-1000, men skal være unødvendig å få gjort av TÜV om jeg klarer å dokumentere at ny motor har vært brukt i nøyaktig samme type bil tidligere.

Får jo ikke noe papir fra Toyota på hvilken motor jeg kan bruke, er ikke så enkelt som for Volvo nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster forresten "bare" EUR 800,- hos TUV nå å få gjort en syklustest

 

Dette er tall som stemmer? Mange oppererer med langt høyere siffer når dem diskuterer dette. Greit å få slikt spikra. I så fall er det ikke totalt avskrekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt nøyaktig koster det 975,- Euro hvis man vil teste mtp US LDV 1983-direktivet eller det tyske StVZO§47 Anlage XXIII-direktivet; disse godkjennes jo som alternativ standard i kjøretøyforskriften og forskrift om krav til kjøretøy, og en trenger visst bare én syklus/gjennomkjøring, altså 975,- Euro og that's it.

 

Hvis en vil teste etter EU-direktiv f.eks EEC 70/220 93/59 koster det 795,- Euro for hver runde. Om det er enkeltgodkjenning går jeg ut ifra at en bare trenger en runde/syklus hvor en korrigerer resultatet for forringelsesfaktor. For typegodkjenninger (hvor én bil testes for å få godkjenningspapirer på avgass for en hel modell-serie) må de visst kjøre flere sykluser.

 

Ikke akkurat avskrekkende det der, men dette gjelder jo bare avgass. Er uansett den letteste måten å få dokumentert avgasser på japsemotorer på (vel, motorer kun for japan) istedet for å vente på papirer fra Nissan, Toyota el.l som en aldri får.

 

Fikk forresten info'en på prisene fra denne karen:

 

Götz Michelmann

TÜV NORD Mobilität

IFM - Antrieb / Emissionen

Pkw / Krafträder

Adlerstrasse 7

D-45307 Essen

Tel.: +49(0)201.825.4132

iFax: +49(0)201.825.69.4560

Fax: +49(0)201.825.4109

e-mail: gmichelmann@tuev-nord.de

Internet: http://www.tuev-nord.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du noen pris på typegodkjenning av hel bil, og ikke bare på avgass? Får du det fra TÜV kan vel ikke vegvesenet si noe. Har man bare avgasskontroll kan de vel fortsatt nekte deg godkjennelse.

 

I følge de sidene du nevner har de jo også en avd. i Gøteborg.

http://www.afconsult.com

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår