Gå til innhold

Dr.Ling

Bruker
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Dr.Ling

  • Bursdag 11/09/1976

Contact Methods

  • Bosted
    67°N

Dr.Ling's Achievements

  1. Hei. Tøff bil du har :) Har den gått i Bodø før? Annet enn disse felgene har jeg ikke så veldig mye til salgs. Har et par AE86 braketter for bunnmonterte stoler liggende da jeg installerte stoler med sidefeste istedet. Har også coil og ECU etter 4AGE-motoren liggende, men det trenger du vel neppe. Ellers har jeg bare AE86-deler som er kjekke å beholde: Forskjellige fjærer og dempere, reservedeler (bremser), original eksos osv osv
  2. Boltsirkel (4x114,3) passer disse bilene: Honda: 1990-2002 Accord 1992-96 Prelude (4.gen) Hyundai 1992+ Elantra 1995-99 Accent frem til 2000 Hyundai Coupe / Tiburon 1999+ Sonata Mazda 1981-89 323 1983-87 626 MX-6? Mitsubishi 1985-96 Galant 2002+ Lancer LS 1983-87 Starion non-turbo Nissan 1993-2001 Altima 1985-88 Maxima 1984-88 200SX 1989-96 240 SX 1984-86 300 ZX Suzuki 1989-97 Swift SAAB 1984-87 900 Turbo Toyota 1985-88 Cressida AE86 1976-85 Celica 1982-79Tercel(4WD) 1979-85 Supra
  3. 4 stk felger med sommerdekk selges. Alle disse er som nye, kjøpt i 2007, og kjørt kanskje 500km (var nye rett før jeg overtok bilen i 2008, og har stått lagret tørt i bod, se bildene)!! Felger: RH AD Cup (tysk) 7.5Jx16H2 ET50, boltsirkel 4x100, men med adapterne som hører med (felgene skal brukes med adapter) er det ET20 (ikke 35 som det står i overskrift) og boltsirkel 4x114,3. Det går an å få andre adaptere også så vidt jeg vet. Dekk: Yokohama Parada Spec2 205/40-R16. Dette er pene dekk i høy prisklasse, men som nevnt noen år gamle. Jeg håper å få kr 5000 for alt, og da betaler jeg frakten innen Norge. Kr 4000 om de hentes (bor i Bodø). Er også åpen for bud! [ATTACH]22462[/ATTACH] [ATTACH]22463[/ATTACH] [ATTACH]22464[/ATTACH]
  4. For å være helt nøyaktig koster det 975,- Euro hvis man vil teste mtp US LDV 1983-direktivet eller det tyske StVZO§47 Anlage XXIII-direktivet; disse godkjennes jo som alternativ standard i kjøretøyforskriften og forskrift om krav til kjøretøy, og en trenger visst bare én syklus/gjennomkjøring, altså 975,- Euro og that's it. Hvis en vil teste etter EU-direktiv f.eks EEC 70/220 93/59 koster det 795,- Euro for hver runde. Om det er enkeltgodkjenning går jeg ut ifra at en bare trenger en runde/syklus hvor en korrigerer resultatet for forringelsesfaktor. For typegodkjenninger (hvor én bil testes for å få godkjenningspapirer på avgass for en hel modell-serie) må de visst kjøre flere sykluser. Ikke akkurat avskrekkende det der, men dette gjelder jo bare avgass. Er uansett den letteste måten å få dokumentert avgasser på japsemotorer på (vel, motorer kun for japan) istedet for å vente på papirer fra Nissan, Toyota el.l som en aldri får. Fikk forresten info'en på prisene fra denne karen: Götz Michelmann TÜV NORD Mobilität IFM - Antrieb / Emissionen Pkw / Krafträder Adlerstrasse 7 D-45307 Essen Tel.: +49(0)201.825.4132 iFax: +49(0)201.825.69.4560 Fax: +49(0)201.825.4109 e-mail: gmichelmann@tuev-nord.de Internet: http://www.tuev-nord.de
  5. Tenker på å kjøre til TÜV ja (Essen, Tyskland) siden det hadde vært artig å være en av de første med japansk utgave 3S-GTE motor godkjent, men er jo langt å kjøre da..... må vel kombineres med sommerferie. Hadde jeg bodd litt lenger sør hadde jeg nok gjort det allerede. Hvis jeg hadde gjort noe mindre enn å bytte motor som er så vanskelig å få papirer på (som f.eks chip, datasprut, fjernet katalysator eller andre mindre modifikasjoner) hadde jeg nok ikke giddet å få det godkjent. Annet alternativ er å bytte til lignende motor fra USA, ikke noe problem med papirer da. Når det gjelder vekt, støy, bremser, og å få dokumentert at motorn er skikkelig installert håper jeg jeg slipper TÜV-testing på dette. Bremsene er like for Europeiske og Japanske biler heldigvis, og støykravene kan en finspikke på til slutt. Iflg TÜV koster komplett bremsetest ca €2000! Og å få dokumentert installasjonen av motor inkluderer støymåling, teknisk sjekk av selve installasjonen, maks-hastighet osv og koster €800-1000, men skal være unødvendig å få gjort av TÜV om jeg klarer å dokumentere at ny motor har vært brukt i nøyaktig samme type bil tidligere. Får jo ikke noe papir fra Toyota på hvilken motor jeg kan bruke, er ikke så enkelt som for Volvo nei.
  6. Er endel frustrasjon hos mange siden Trafikkstasjonene plutselig har bestemt seg for å følge loven! (Kjøretøyforskriften, evt Forskrift om krav til kjøretøy for oss reg. før 1995). Trodde SFOOR skulle gjøre det lettere for oss ombyggere, men det har heller blitt omvendt. Men om en leser loven står det ganske klart der. Om det er minste mistanke om at avgassene er endret kan de kreve bevis for at EU-direktivet for bilens reg.år er oppfylt, og for oss som har lest EU-direktivene er det klart at det ikke er noe stikkprøve fra eksosen det dreier seg om. For å få papir på at bilen oppfyller EU-direktivet må man altså i en lukket lab med rullende landevei hvor alle avgasser samles i digre poser og måles etter kjøresyklusen er ferdig (simulerer vanlig kjøring i diverse hastigheter). Godkjente lab'er i Europa: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/technical_services.htm Jeg sliter med noe av det samme, har fått beskjed om å vise dokumenter på at motorn oppfyller avgasskrav som gjaldt året bilen min var registrert første gang, 1990 (= kravene som fabrikanten fikk dokumentert da bilen var ny, altså ved typegodkjenning = syklustest, IKKE stikkprøve fra eksosen som de gjør ved PKK). Altså har jeg vært i kontakt med en trafikkstasjon som gadd å lese brevet de fikk fra direktoratet, og han jeg snakket med er med i SFOOR også tror jeg. For de som kjører Volvo kan de sikkert bare ringe fabrikken å få papirene de trenger, og om en har en helt original motor inkl motorstyring som tidligere var godkjent for USA-markedet eller Europa skulle en tro at de lot dette gå etter stikkprøve fra eksosen. Verre for oss som har motor som kun var lagd for det japanske markedet, da avgassdirektivene der borte var uendret fra 1978-2000 for bensinbiler, altså snille standarder sammenlignet med EU og USA, og ikke er sammenlignbare med EU-testene, er visst helt andre sykluser. Det er greit nok at jeg skal oppfylle avgasskrav for 1990 (var forresten ikke noe EU-direktiv dengang, så det er USA-krav som jeg må oppfylle!), men det som er høl i hue er at det praktiseres såpass ulikt overalt, og at en skal tvinges til å dra til et annet land med bilen for å få testet dette i en dyr lab. Disse testene er jo de samme som fabrikantene gjør da bilene er nye, ikke ment for menigmann akkurat. De burde rett og slett godta PKK-testene inntil de kan sjekke disse avgassene selv. Koster forresten "bare" EUR 800,- hos TUV nå å få gjort en syklustest, men vegvesenet blir jo nødt til å snarest å lage en sånn avgasslab midt i Norge om de skal forsøke å håndheve loven ovenfor alle de ombygde bilene som har kommet de senere årene. Det er greit at en skal få ned utslippene, men de må jo backe det opp med utstyr for å teste avgassene med, ihvertfall EN lab i Norge, ikke for mye forlangt. Og hvis vi nå plutselig skal redde miljøet; hvor i helv.... blir det av E85!?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår