Er endel frustrasjon hos mange siden Trafikkstasjonene plutselig har bestemt seg for å følge loven! (Kjøretøyforskriften, evt Forskrift om krav til kjøretøy for oss reg. før 1995).
Trodde SFOOR skulle gjøre det lettere for oss ombyggere, men det har heller blitt omvendt.
Men om en leser loven står det ganske klart der. Om det er minste mistanke om at avgassene er endret kan de kreve bevis for at EU-direktivet for bilens reg.år er oppfylt, og for oss som har lest EU-direktivene er det klart at det ikke er noe stikkprøve fra eksosen det dreier seg om. For å få papir på at bilen oppfyller EU-direktivet må man altså i en lukket lab med rullende landevei hvor alle avgasser samles i digre poser og måles etter kjøresyklusen er ferdig (simulerer vanlig kjøring i diverse hastigheter).
Godkjente lab'er i Europa: http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/pagesbackground/technical_services.htm
Jeg sliter med noe av det samme, har fått beskjed om å vise dokumenter på at motorn oppfyller avgasskrav som gjaldt året bilen min var registrert første gang, 1990 (= kravene som fabrikanten fikk dokumentert da bilen var ny, altså ved typegodkjenning = syklustest, IKKE stikkprøve fra eksosen som de gjør ved PKK). Altså har jeg vært i kontakt med en trafikkstasjon som gadd å lese brevet de fikk fra direktoratet, og han jeg snakket med er med i SFOOR også tror jeg.
For de som kjører Volvo kan de sikkert bare ringe fabrikken å få papirene de trenger, og om en har en helt original motor inkl motorstyring som tidligere var godkjent for USA-markedet eller Europa skulle en tro at de lot dette gå etter stikkprøve fra eksosen. Verre for oss som har motor som kun var lagd for det japanske markedet, da avgassdirektivene der borte var uendret fra 1978-2000 for bensinbiler, altså snille standarder sammenlignet med EU og USA, og ikke er sammenlignbare med EU-testene, er visst helt andre sykluser.
Det er greit nok at jeg skal oppfylle avgasskrav for 1990 (var forresten ikke noe EU-direktiv dengang, så det er USA-krav som jeg må oppfylle!), men det som er høl i hue er at det praktiseres såpass ulikt overalt, og at en skal tvinges til å dra til et annet land med bilen for å få testet dette i en dyr lab. Disse testene er jo de samme som fabrikantene gjør da bilene er nye, ikke ment for menigmann akkurat. De burde rett og slett godta PKK-testene inntil de kan sjekke disse avgassene selv.
Koster forresten "bare" EUR 800,- hos TUV nå å få gjort en syklustest, men vegvesenet blir jo nødt til å snarest å lage en sånn avgasslab midt i Norge om de skal forsøke å håndheve loven ovenfor alle de ombygde bilene som har kommet de senere årene. Det er greit at en skal få ned utslippene, men de må jo backe det opp med utstyr for å teste avgassene med, ihvertfall EN lab i Norge, ikke for mye forlangt. Og hvis vi nå plutselig skal redde miljøet; hvor i helv.... blir det av E85!?