Gå til innhold

TPI på rodden likevel...?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har begynt å leke litt md tanken på TPI på rodden istedenfor forgasser som jeg har planlagt. Har jo ikke kjøpt forgasser ennå. Har kjøpt Air Gap innsug, men det kan jeg jo selge for en grei pris.

Ser at (tilsynelatende) bra, brukte TPI GM systemer selges på Ebay fra 6000kr og oppover. Er dette mye søppel?

 

Men som jeg har sagt tidligere så er dette helt nytt for meg.

Motoren er en 350 SB 92 modell opprinnelig TBI. Har TBI innsuget og fordeleren liggende, men ingeting annet.

 

1. Hvilke TBI årsmodeller er å foretrekke?

2. Er det flere forskjeller enn størrelsen på injektorene på systemer fra 305 og 350 motorer?

3. Hva hvis jeg vil bytte til Vortec topper som har det "ukurante" boltmønsteret?

4. Er det kun den originale "hjernen" som må byttes ut dersom TPI systemet skal funke på rodden, eller må hele ledningsnettet byttes også?

5. TBI innsuget jeg har kan selvsagt ikke brukes, men kan TBI fordeleren brukes sammen med et TPI system?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Tbi ville eg ikkje lagt noe tid i å installere. Er greit når det står på bilen men det var det....

 

2. er kun Injectorene som er forskjellen.

 

3 Behold Vortec toppene og maskiner om innsuget, eller selg toppene til meg!

 

4 Trenger ikkje bytte hjernen, men ett Painless wiring kit eller no slikt kan gjøre det litt enklere, men heller ikkje no krav.

 

5. Litt usikker på det men tror at den må være fra TPI'n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er søppel og ikke på Ebay er jo vanskelig å si, men bruker du litt tid og ikke

hopper på det første og beste kan man gjøre bra kjøp.

 

Les først denne, http://www.hotrodlane.cc/PDFFILES/TPIStory.pdf

Der får du svar på de fleste spørsmålene dine.

 

Du får innsug fra SDPC til Vortec topper, ca $400 http://www.sdparts.com/product/12498060/TPIVortecLowerIntakeBaseplate.aspx

 

Men før du kjøper TPI fra Ebay og evnt innsug til Vortec topper kan det lønne seg

å titte på alternativer, du får f.eks Holley Stealthram for ca $2500, helt nytt og komplett

med programerbar ECM, ledningsnett, bensinpumpe, injectorer, sensorer osv osv

 

 

Jeg kjøpte TPI fra en 90 Corvette (uten ledningsnett og injectorer) for ca 1200 kr inkl frakt på Ebay, etter rengjøring og nye bolter ser det sånn ut,

90CorvetteTPI.jpg

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info.

Jeg tenkte ikke å bruke TBI oppsettet. Rota litt med B og P i første spørsmålet.

 

Har ikke vortec topper pr idag, men regner kanskje med det vil bli noe sånt i senere.

 

Et evt første oppsett vil bli TPI direkte på 92 mod originalmotoren med std jerntopper. Utifra hva jeg har funnet ut sålangt og hva dere sier bør jeg da kjøpe et TPI system fra en bil nyere enn 88 pga boltmønsteret på toppene, ikke sant?

 

Og dersom alt følger med fra donorbilen vil jeg kun måtte kjøpe et retrofit ledningsnett til ca 300$? Ikke ny hjerne?

 

2500$ er laaangt utenfor mitt budsjett, men dersom jeg kan kjipe meg til et brukt for 1000$ inkludert ledningsnett begynner vi å snakke om akseptabel pris for meg. Alternativet er jo en forgasser til 400 pluss oksygen sensor og indikator til ca 250...

 

Innsuget på bildet over var akkurat noe slikt jeg kunne tenkt meg. Ikke noe jåleri, men bra funksjon.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nye boltmønsteret kom vel i 87\88 for de med jern topper, de med alu topper hadde gammelt

boltmønster (corvette og noen få camaro'er med L98)

 

Når det gjelder hjerne eller ECM kommer det jo an på om du ønsker MAF eller MAP, legger ved en link

med god oversikt over de foskjellige hjernene med kryssreferanser med hva som går om hverandre.

http://www.cruzers.com/~ludis/p4xref.html

 

Hvis den du har i dag er kompatibel med TPI må du uansett ha ny Memcal\Calpak med chip tilpasset ditt oppsett.

 

Enig i at 2500$ er mye, men kan fort bli noen kroner med et brukt TPI også, har det stått lenge og er gammelt bør man uansett bytte injectorer og o-ringer i fuel rails'en og med diverse dupeditter som alltid mangler + en custom

chip kan det fort bli noen kroner det å :)

 

 

Ser jo bra ut med forgasser oppsett på en Rod å da...eller kanskje et 2 eller 3 forgasser oppsett

hmmm..ikke lett å velge :)

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBI systemet jeg hadde var uten hjerne og delvis "slaktet" ledningsnett, så det er helt ubrukbart. Men fordeleren har jeg liggende. Mulig den kan brukes. Den er jo elektronisk styrt både på TBI og TPI.

 

Når dette systemet skal over på en gammelbil må vel flere sensorer fjernes og den "tåler" vel ikke den originale hjernen?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBI systemet jeg hadde var uten hjerne og delvis "slaktet" ledningsnett, så det er helt ubrukbart. Men fordeleren har jeg liggende. Mulig den kan brukes. Den er jo elektronisk styrt både på TBI og TPI.

 

Når dette systemet skal over på en gammelbil må vel flere sensorer fjernes og den "tåler" vel ikke den originale hjernen?

 

Har du ikke hjerne/ECM fra før kjøper du 1227730 eller tilsvarende hvis du vil ha MAP,

eller 1227165 eller tilsvarende hvis du vil ha MAF.

 

Fordeleren fra en annen Chevy med TBI kan brukes.

 

Uansett, så lenge du setter TPI oppsettet på en annen motor enn det den var beregnet for må

du ha en omprogramert chip tilpasset din motor,med evnt fjerning av EGR og andre sensorer.

(Vet ikke helt om det var det du mente med "Når dette systemet skal over på en gammelbil må

vel flere sensorer fjernes og den "tåler" vel ikke den originale hjernen?")

 

For spesialtilpassa chip ville jeg sjekka ut http://www.pcmforless.com/

 

 

Sjekk ut sidene og katalogen til Street&Performance, http://www.hotrodlane.cc

de har alt mulig av duppedingser du trenger for et sånn bytte.

(bare ikke kjøp videoen "Technical Data & installation, Tuned Port Injection"

den var ikke bra...mulig den nye DVD'en dems har bedre info.. )

 

 

 

Er du som meg, kjøp noen bøker og leit på nettet etter mest mulig info,

jeg liker ihvertfall å skjønne/vite hva jeg driver med og ikke

stole på alt "andre sier".

 

 

Etpar bøker med bra info

 

ChevyFI.jpg

 

corvetteFI.jpg

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å leke litt md tanken på TPI på rodden istedenfor forgasser som jeg har planlagt. Har jo ikke kjøpt forgasser ennå. Har kjøpt Air Gap innsug, men det kan jeg jo selge for en grei pris.

Ser at (tilsynelatende) bra, brukte TPI GM systemer selges på Ebay fra 6000kr og oppover. Er dette mye søppel?

 

Men som jeg har sagt tidligere så er dette helt nytt for meg.

Motoren er en 350 SB 92 modell opprinnelig TBI. Har TBI innsuget og fordeleren liggende, men ingeting annet.

 

1. Hvilke TBI årsmodeller er å foretrekke?

2. Er det flere forskjeller enn størrelsen på injektorene på systemer fra 305 og 350 motorer?

3. Hva hvis jeg vil bytte til Vortec topper som har det "ukurante" boltmønsteret?

4. Er det kun den originale "hjernen" som må byttes ut dersom TPI systemet skal funke på rodden, eller må hele ledningsnettet byttes også?

5. TBI innsuget jeg har kan selvsagt ikke brukes, men kan TBI fordeleren brukes sammen med et TPI system?

 

Hvorfor installere steinalder innsprut lurer nå jeg på...

Og betale dyre dommer for de nei fysj 6000,- for brukt +++ kommer til og koste deg 10-15k uansett hva du drømmer om å da kan man kjøpe moderne ferdig bolt rett i.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBI systemet jeg hadde var uten hjerne og delvis "slaktet" ledningsnett, så det er helt ubrukbart. Men fordeleren har jeg liggende. Mulig den kan brukes. Den er jo elektronisk styrt både på TBI og TPI.

 

Når dette systemet skal over på en gammelbil må vel flere sensorer fjernes og den "tåler" vel ikke den originale hjernen?

 

Hei, jeg har ei kiste i kjellern, her har jeg plenum, runners (burdebyttes liten bulk) rails, injektorer til 350. Har mer skal ta en kikk iløpet av helgen, dette skal du få billig. Tror jeg skal skrape sammen så mye,a tdu kan kjøpe resten nytt, så som pailess wiringsystem, bankesensor (den har du fra før), hjernen, elektriske vifter. pluss litt til.

Tror du skal greie dette for under 10 lapper. hvordan girkasse skal du bruke??? sjekk denne siden, den var min bibel når jeg bygde tpi:http://chevythunder.com/

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et innsprut er "steinalder" i forhold til budsjettet andre

jobber etter bryr jeg meg ikke om hvis det funker.

Et raskt søk på nettet forteller meg at splitter nye bolt on & drive systemer fra Accel, Holley, Edelbrock og andre er så langt ifra bolt on for mange de også...

 

Men du har antakelig rett i at billig kan fort bli dyrt eller i det minste dyrere tilslutt.

 

Jeg får se. Kan uansett lese litt bøker om emnet i mellomtiden. Har god tid ennå, da ramma ligger snau og uferdig på garasjegulvet akkurat nå. Holder fortsatt på med rammakrysset, men nå har jeg i det minste funnet ut hvordan det skal bli. Ikke verst bare det heller!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne siden: http://www.creativefuelinjection.se

Ring Olle og Hils fra VIdar.

Her får du ALLT inkl. en chip som er tilpasset din motor for 15 tusen svenske kroner.

Jeg handlet der, må si jeg plages en del pga ekstrem kam, pluss pluss... Men han har en service som jeg aldri har sett maken til. Brukt fra usa kan være løsningen, men koster en del med sensorer og allt hvis det mangler eller er deffekt.

Ring eller mail meg gjerne hvis du lurer på noe, har gjort den jobben du tenker på.

2000 Audi TT 2000 Audi A6

1987 Hilux V8 TPI 2000 Lc 90

1967 Camaro RS/SS med LS1 snart..

88 Lj 73

BILGAL !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplett system til 15k svenske hørtes jo bra ut men når man ser på sidene er prisen 22.750......

 

StelthRam:en till holly koster mindre en dette og er sannsynligvis lettere å programere.I tilleg kan den levere i stort sett det du trenger opp til 1000hp (hvis man har store nokk sprider). Mens tpi:en stopper på 500+.

 

Jeg har sett på insprut en del nå og bortsett fra mega squirt så er Comander 950 og Stelth Ram fra Holley de ting som virker mest for pengene slik jeg ser det. Før eller senere skal man inn med en ny kam, topper eller hva det nå er, og da kan man programmere selv. Jeg har lest manualen til systemene og hengt på diverse forum og jeg har ikke blitt avskrekket når det gjelder å programere selv.

For å få ut max av motoren må man kanskje gå til et proff (med rullende landevei).

 

Chevytalk.com har en ganske bra EFI forum der en fra Holly, Dough, svarer på spørsmål:

http://www.chevytalk.org/fusionbb/showforum.php?fid/35/keyword/Fuel_Injection/

 

Har egentligen litt vanskelig å forstå all kritikk mot TBI systemen. Problemet for 350 motorer er vell mest at chipen er vanskelig å programere. Hvis man brukte en ecm fra mega squirt så tror jeg at man kunde skremme opp en standard tbi till å gi i vart fall 350-400hp. Men dette er ikke annet en en gjetting. Hadde vart morsomt å prøve. Å da snakker vi om kabler for en kr.4-500 og mega squrten for en kr. 3-4000. Og TBI:en har man fra før.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for nyttige innspill. Skal ta vare på infoen i denne tråden.

 

Har lest litt om mass air flow kontra speed density.

Noen sier at mass air flow er greiere ved bytte av kam og andre motormodifikasjoner, mens andre igjen sier at speed density er helt ok det også fordi man bare omprogrammerer chip'en. Kommentarer til det?

 

CamaroCab: Jeg trenger et TPI system med det nye boltmønsteret som kom på one piece rear main seal motorene med jerntopper i '87. Corvette TPI hadde alu topper og de hadde gammelt boltmønster også i perioden 87-91.

Noen sier forresten at det er enkelt å endre boltmønster mellom disse to utgavene. Er det korrekt?

Gearkassen er forøvrig 6 trinns manuell T56 Borg Warner.

 

Hvis jeg på litt lengre sikt planlegger modifikasjoner som gir 350hk+, vil dette by på noen problemer for TPI systemet? Noen påstår at det er for lange "runners" til så mye hk. Lange runners er visstnok for å gi mye dreiemoment, men vil gi for lite luft til mye hk...?

 

Her ble det mye "noen sier" og "har hørt at". Men det er jo slik det er. Rykter og personlige erfaringer hele veien....

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Accel sitt jeg kjøpte til LS1 kom med alle sensorer og ledninger til LS1 var bolt in og vri om nøkker etter og ha lasta opp default verdiene. Kom meg på ca 15k.

Nå er dette systemet til LS1 uten dyser og insug ol.

 

Men kjøpte nettop Accel forde de var bolt in en kompiss har montert dette med insug,tb,ledninger, dyser osv osv på BB kom han på 25k ferdig montert og mappa med mva og alt.

 

Så skulle jeg ha SBC med sprut er jeg ikke i tvil kjøpe Carte motoren til GM da får du 350cod 350hk vortec med sprut på kjøpet.

Når alt kommer til alt er du ikke langt unna i kr og du har NY motor.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår