Gå til innhold

kjøre varm motor, eller la den stå på tomgang til varm?

Ranger emnet


johnkristian

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på en ting....

 

Er det best å kjøre varm en motor, eller er det bedre å la den stå på tomgang til den oppnår optimal driftstemperatur? Kjøre varm innebærer såklart rolig kjøring, uten kraftig akselerasjon eller høy toppfart; og et turtall som tilsier at bilen går "lett" (ikke høyt, men heller ikke tyning på lavt turtall).

 

Har for meg at det står i instruksjonsboka til ascona at en bilen SKAL kjøres varm imot å la den stå på tomgang. Mener det også står max 4000rpm ved kaldkjøring, men dette varierer sikkert fra motortype til motortype.

 

Er det annerledes ved dieselmotorer?

 

En teori jeg har hørt er at når du lar en bensinmotor stå å gå til den når optimal driftstemperatur, for så begynne å kjøre med den når det er kaldt, er at du får en "usunn rask temperaturnedgang".

 

Kan noen avlive denne diskusjonen en gang for alle? Gjerne med henvisning til kilde.

- -- ---[Opel Motorsport Club]--- -- -

Ascona 2.0i GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke noe fasitsvar, men når det er kaldt ute og olja er nokså tykk, kan moderat turtall hjelpe til at de øvre motordeler får tidligere og bedre oljetrykk og smurning. I tillegg "jobber" de mekaniske komponentene bedre sammen når man er over tomgangsturtall, det gjelder spesielt med tanke på slitasje på anleggsflaten på kamaksel mot ventilløfterene. I tillegg vil vannpumpa sirkulere kjølevannet bedre på turtall slik at varmen i motoren fordeles bedre, skjev varmefordelig skaper vridninger i godset. Motoren blir også fortere varm slik at kaldkjøring minimeres.

 

Bare mitt syn på saken der jeg klart mener at tomgangskjøring til motor er varm ikke er heldig.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke fordeler har det da om man monterer "håndgass" på bilen? slik at motor kan stå på 2000 rpm i stedenfor tomgang, for å bli hurtigst mulig varm?? er dette bare tull, eller vil det komme noe nyttig utav det?

 

defa med motorvarmer og det hele hadde jo selvfølgelig vert det beste når man ikke liker å kjøre rundt med -4c inni bilen, men dette er for tiden ikke ett alternativ..

 

i teoriboka for mc står d noe lurt... pass på at utsatte kroppsdeler ikke blir nedkjølt.. ( dette gjelder da håndledd, hals, ankel osv når man kjører mc.) begrunnelsen er enkel: fryser du, så fokuserer du på at du fryser, og blir mindre oppmerksom på veien og kjøringen... derfor fåretrekker eg å tine bilen før eg kjører til jobb om morgenen... derav mitt spm: har motor det best på tomgang, eller på 2 000 rpm under morgenoppvarming..?

Å kjøre bil uten musikk, er som å pule alene...

 

http://www.bergen-gatebilklubb.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For din egen del så er det jo selvfølgelig best å sette seg inn i en varm bil en å kjøre rundt og vente på at den blir varm. Men jeg tror ikke det hjelper så mye med "håndgass" da den vil stå uten belastning likevel. Det er jo kjent at motorbelastning skaper mer varme. Jeg har i alle år hatt defa warm up i bilen og forguder dette systemet. Koster litt å få det instalert + strøm, men å se naboen stå og fryse og skrape bilen når en selv bare kan sette seg rett inn i en stuevarm bil er priceless!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv å la den stå på tomgang mens jeg skraper is/snø, men motoren rekker aldri å bli varm på den korte tida. Dessuten er det ytterst sjeldent motoren går over 3000rpm uansett i min bil, vanlig turtall ved kjøring er mellom 1200 og 2000rpm avhengig av fartsgrense og gir :D

 

Dessuten er det vel slik at deler med lite masse varmes opp fortere enn større ting, og ting utvider seg når det blir varmt. Hvis man belaster motoren litt mer enn man egentlig burde så kan man vel ende opp med stor slitasje i sylinderveggene pga stempler som blir raskere oppvarma og "utvider" seg raskere enn selve blokka?

 

En annen ting er jo at motoren får mer bensin når den er kald, som igjen kan vaske bort olje i sylinderveggene.

 

Bare spekulasjon fra min side, noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda og Toyota anbefaler å straks kjøre med bilen. Da blir motoren fortere driftsvarm og man får mindre motorslitasje står det oppgitt i manualen.
I den samme manualen står det vel også at man "må kjøres veldig lett,maks 3000 rpm de første 600 km,så gradvis mer til den er innkjørt om 160 mil" og noe sånt som "hard belastning av motoren under innkjøringsperioden fører til stor motorslitasje"? :) ...written by accountants,not engineers...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt slik, men står at dem skal innkjøres ja. Innkjøring er jo et svært omdiskutert tema som jeg ikke tar opp her for å si det slik. . :P

 

Men at en motor som raskt oppnår driftstemperatur er bedre enn å la en motor går "kald" lenge, det er jo ganske logisk at det blir mindre slitasje da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seinest for et par timer siden lot jeg motoren gå seg varm på tomgang mens jeg skiftet til treningstøy før jeg dro på trening. Enda jeg vet det er en dødssynd. Eneste trøsten er at jeg kjører med fullsyntetisk olje av god kvalitet. Men i morra den dag skal jeg ringe elektriker for å få lagt opp utvendig stikkontakt på husveggen til motorvarmeren...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt slik, men står at dem skal innkjøres ja. Innkjøring er jo et svært omdiskutert tema som jeg ikke tar opp her for å si det slik. . :P
Godt forståelig :D . Bare "pulled your leg"... ;)

 

Men at en motor som raskt oppnår driftstemperatur er bedre enn å la en motor går "kald" lenge, det er jo ganske logisk at det blir mindre slitasje da.
Det er vi såre enige om :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo veldig fristende å starte bilen en stund før man kjører så den får tinet litt av og blitt varm i disse vintertider..

 

Men jeg hadde litt trøbbel med å få tempratur på bilen min, så jeg byttet termostat. Og da ble bilen mye fortere varm enn før. Fjæra var sikkert slitt og slapp så den åpnet før den egentlig skulle. Så om man skal la bilen nå driftstemp på tomgang vil det være en fordel med en termostat som er tipp topp :)

For å bli gammel og vis, må man være ung og dum først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår