Gå til innhold

johnkristian

Bruker
  • Innholdsteller

    8
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om johnkristian

  • Bursdag 09/25/1985

Contact Methods

  • Bosted
    Inderøy

johnkristian's Achievements

  1. Hei. Jeg har en ascona C CC GT 2.0i (seh) som jeg kunne tenkt meg å lese ut feilkoder og realtime data fra. Etter det jeg klarer å se så trenger jeg en Tech1 (10pin ALDL OBD1) for ascona. Men så ser jeg at det finnes overganger fra ODB2 til opel 10pin for en rimelig penge. Men så er spørsmålet om tech2 eller andre ODB2 lesere kan lese ODB1 infoen fra ascona riktig. Er det noen som har erfaring med dette?? Det hadde vært genialt å kunne kjøpt en ODB2 leser som hadde funket også 100% med ascona, slik at man kunne lest av nyere biler også.
  2. Snap-off ratt ja. Regner med man må ha en egen rattstamme? Men er disse typegodkjente, slik at jeg f.eks. kan kjøre gjennom en eukontroll med noe sånt?
  3. Hepp. Har en Ascona C GT 2.0i (SEH). Finnes det rattstammer med snap-on funksjon å få skaffet til disse?
  4. Hei! Er det noen som har vært borti (evt. sett bilder av) noen av de eldre OPC modellene? Astra G ble jo laget som OPC versjon i 2 generasjoner (1999 og 2002?). Men både Kunne tenkt meg å vite om det finnes slike på bruktmarkedet, funnet bilder av de eldre OPC modellene, specs, osv. osv. osv. Noen som har info på lur? Wikipedia har litt info.
  5. Jau.. jeg skjønner jo godt at folk starter bilen å la den gå mens de skraper is, kler på unger, pisser i snøen, whatever. Slikt gjør jo alle. Men det er ikke det er snakk om. Det er hva som er best for _motoren_. Og det ser det jo forsåvidt ut som at vi har kommet til enighet om, sånn ca? Poenget mitt er at jeg møter ofte mange blærete forståsegpåere som hele tiden mener at det er best for motoren å la den stå å hurke på tomgang til den har nådd optimal driftstemperatur. Derfor ville jeg bekrefte/avlive denne myten en gang for alle.
  6. Det var det jeg ante meg. Har selv defapakke, og jeg vil tro at motorvarmer for så forsiktig varmkjøring av motor (ikke tomgangskjøring) er det beste. Da tenker jeg såklart ikke på sjåføren, men bilen :)
  7. Hei! Lurer på en ting.... Er det best å kjøre varm en motor, eller er det bedre å la den stå på tomgang til den oppnår optimal driftstemperatur? Kjøre varm innebærer såklart rolig kjøring, uten kraftig akselerasjon eller høy toppfart; og et turtall som tilsier at bilen går "lett" (ikke høyt, men heller ikke tyning på lavt turtall). Har for meg at det står i instruksjonsboka til ascona at en bilen SKAL kjøres varm imot å la den stå på tomgang. Mener det også står max 4000rpm ved kaldkjøring, men dette varierer sikkert fra motortype til motortype. Er det annerledes ved dieselmotorer? En teori jeg har hørt er at når du lar en bensinmotor stå å gå til den når optimal driftstemperatur, for så begynne å kjøre med den når det er kaldt, er at du får en "usunn rask temperaturnedgang". Kan noen avlive denne diskusjonen en gang for alle? Gjerne med henvisning til kilde.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår