Hei!
Lurer på en ting....
Er det best å kjøre varm en motor, eller er det bedre å la den stå på tomgang til den oppnår optimal driftstemperatur? Kjøre varm innebærer såklart rolig kjøring, uten kraftig akselerasjon eller høy toppfart; og et turtall som tilsier at bilen går "lett" (ikke høyt, men heller ikke tyning på lavt turtall).
Har for meg at det står i instruksjonsboka til ascona at en bilen SKAL kjøres varm imot å la den stå på tomgang. Mener det også står max 4000rpm ved kaldkjøring, men dette varierer sikkert fra motortype til motortype.
Er det annerledes ved dieselmotorer?
En teori jeg har hørt er at når du lar en bensinmotor stå å gå til den når optimal driftstemperatur, for så begynne å kjøre med den når det er kaldt, er at du får en "usunn rask temperaturnedgang".
Kan noen avlive denne diskusjonen en gang for alle? Gjerne med henvisning til kilde.