Gå til innhold

Syredupping av karosseri og deler! For eller imot?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Syregrunninga tar vel ikke rust slik som owatrol? Må vel slipe ned til bart metall og vel så det vist man skal bruke s.g? Litt vanskelig å få til i hulrom.

Jeg vurdere å dyppe en 242 jeg pusler med, men ser litt svart på alt merarbeidet det medfører. Bla demontering av dashbord og kitting av alle skjøtene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA rent bortsett fra sandblåsing er det da noen andre alternativer til dypping?

Chevellen ble sandbåst og firmaet som gjorde det hadd erfaring med å blåse biler slik at det ikke ble skadet noe plate.

Det ble da heller ikke blåst noe ytterplate. Ser vel for meg at en kombinasjon av blåsing av grunnkarosseriet samt dypping av dører, panser og bakluke kanskje kan være en kurrant løsning. Da sparer man de mest utsatte delen for ekstra påkjenning samt at det i bunnen av dører etc kan være vanskelig å få blåst skikkelig.

Chevellen ble syregrunnet rett etter blåsing av samme firma.

Det er i motbakke det går oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syregrunninga tar vel ikke rust slik som owatrol? Må vel slipe ned til bart metall og vel så det vist man skal bruke s.g? Litt vanskelig å få til i hulrom.

Jeg vurdere å dyppe en 242 jeg pusler med, men ser litt svart på alt merarbeidet det medfører. Bla demontering av dashbord og kitting av alle skjøtene.

 

Du tar det nok inn på all slipingen du slipper før rustsveising, og med tanke på den oversikten du får over rustskadene.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om produkter som stopper rusta. Er det EGENTLIG noe som stopper rusta? Jeg tenker på slikt lurium som man smører på. Kan vi kalle en rusten bil dyppet i Owatrol eller noen av rustomvandlerne for rustfrie? Jeg synes ikke det. I min bok er det kun 3 ting som fjerner rust: Sandblåsing, syredypping og fjerning av skadet del og innsveising av ny.

 

Noen snakker om 2k epoxygrunning. Etter hva jeg hørte av noen kolleger på kjemilaboratoriet på jobben, så gir slik grunning god rustbeskyttelse, men den krever at underlaget er 100 % rent og rustfritt. Hvis ikke vil rusten få herje fritt under den tette overflata uten at vi oppdager det før det gått lang tid og store skader oppstår.

 

Syregrunning har jeg tro på forresten.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakepulver er populært å blåse med det, er det det de kaller for "media blasting" i statene eller er det noe annet tro?

 

Men har lest mangen steder at de blåser med baking soda :)

 

Er det noen som bruker det hertil lands mon tro?

 

Metallet blir nok ikke varmt og får spenninger viss man blåser med BP.

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det gutta i junaiten kaller "soda blasting" ja... gull på motordeler også,siden det oppløser seg i vann...blås skallet på vogna,skyll av alt med kaldt vann,blås tørt og ta karosserijobben som skal til...så er det bare å legge syregrunning eller hva man måtte ønske,akkurat som man ville gjort etter enhver jobb som innebar bart metall...

 

En av fordelene er jo at man bare kan vente med oppryddingen til etter at det regner.. :D ..da slapp man det.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo gå med en del "baking soda" og ser for meg at det blir MANGE slike små røde bokser utav det LES: DYRT :D

 

Hehe, neida......

 

Men seriøst, noen som vet hvor man kan kjøpe bakepulver i store kvantum for en rimelig penge da?

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo gå med en del "baking soda" og ser for meg at det blir MANGE slike små røde bokser utav det LES: DYRT :D

 

Hehe, neida......

 

Men seriøst, noen som vet hvor man kan kjøpe bakepulver i store kvantum for en rimelig penge da?

Tja...leverandører til bakere leverer vel i tonn... et par kubikk kommer man et stykke med. Tror neppe de små boksene på Rimi blir billig...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om produkter som stopper rusta. Er det EGENTLIG noe som stopper rusta? Jeg tenker på slikt lurium som man smører på. Kan vi kalle en rusten bil dyppet i Owatrol eller noen av rustomvandlerne for rustfrie? Jeg synes ikke det. I min bok er det kun 3 ting som fjerner rust: Sandblåsing, syredypping og fjerning av skadet del og innsveising av ny.

 

Noen snakker om 2k epoxygrunning. Etter hva jeg hørte av noen kolleger på kjemilaboratoriet på jobben, så gir slik grunning god rustbeskyttelse, men den krever at underlaget er 100 % rent og rustfritt. Hvis ikke vil rusten få herje fritt under den tette overflata uten at vi oppdager det før det gått lang tid og store skader oppstår.

 

Syregrunning har jeg tro på forresten.

 

Jeg har selv mest tro på Blåsing med rett middel (opp til blåseren å hans erfaring) Å så Zink grunning!

 

Zink er jo det ene produktet som rusta "eter av" så den ikke eter på stålet....

 

Det du skriver om Epoxyn er også min oppfattning av det middlet....

Skal gjøre det Tett fra utsiden... men en helt nyblåst/duppa bil korroderer jo nesten med en gang den kommer ut av Blåsehallen eller Badet....så jeg er på Zink, SG, og Fyller.... da mener jeg at jeg ikke kan kjøre beskyttelsen bedre...:win

 

Her er en Buick 48 cab som jeg er litt innvolvert i... blåst overalt og zinket!

 

IMG_0198.jpg

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår