Gå til innhold

Hellakkering, gjøre grunnarbeidet selv? Se her!

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

bead, har du noen mening om epoxy grunning? 2k? er det "good shit" ?

 

driver og pusser på golfen, må ta litt rust, er en del grav-rust etter steinsprut o.l .. bruker da epoxy-grunning fra lesonal ( om du har hørt om dette før?)

 

trenger jo noen pointers ettersom. må jo ned på metallet enkelte steder

 

hva slags fyller bør jeg bruke? samt hva heter sparkelen du bruker?

 

må sparkle noen ujevnheter etter hvert, har blitt litt pungtblåsing av gravrust

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Med grunning mener jeg sann sprayboks med en grå masse på evt at den blir spraya på med luft trykk sprøyte. Påføres akkurat som lakk.

 

Ja, så grunningen skal ikke ha noen oppgave?

 

Zink,epoxsy, reaksjonspirmer, filler, nonsanding

 

Ja... det finnes MANGE forskjellige "grunninger":scared

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan det er med akkurat Standox. Men hos flere av de kjente merkene er sparkelet akkurat det samme, men dekalen på boksen forskjellig. Dette gjelder blant annet Wurth, Lesonal, C4R og CarSystems som jeg vet om.

 

Kombi-leten er vel samme som den Rød Car systemboxen.

 

Jeg har prøvd MANGE typer men faller tilbake på denne hver gang...:angelsmili:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1. Bead, har du noen mening om epoxy grunning? 2k? er det "good shit" ?

 

2. driver og pusser på golfen, må ta litt rust, er en del grav-rust etter steinsprut o.l .. bruker da epoxy-grunning fra lesonal ( om du har hørt om dette før?)

 

 

3. hva slags fyller bør jeg bruke? samt hva heter sparkelen du bruker?

 

4. må sparkle noen ujevnheter etter hvert, har blitt litt pungtblåsing av gravrust

 

 

1. Epoxy er bra det, men er mye skit i den lakken som vi ikke vil ha som støv i kroppen...Min følelse er best å bruke som grunning der annet skal legges rett oppå...

 

2. Selv om en sandblåser , så finnes det rust porer i bunn som en ikke kommer til.. så jeg ville ha klint på "melka"... :D

 

3. Fyller? nja finnes mange greie typer, men jeg bruker nå fylleren fra Debeer, NorAutolakk i Larvik.

Sparkel, Helst Kombi-let, Wurth :D

 

4. Husk å slipe ut overgangene før du kliner på "melka" og skal sparkle.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Epoxy er bra det, men er mye skit i den lakken som vi ikke vil ha som støv i kroppen...Min følelse er best å bruke som grunning der annet skal legges rett oppå...

 

2. Selv om en sandblåser , så finnes det rust porer i bunn som en ikke kommer til.. så jeg ville ha klint på "melka"... :D

 

3. Fyller? nja finnes mange greie typer, men jeg bruker nå fylleren fra Debeer, NorAutolakk i Larvik.

Sparkel, Helst Kombi-let, Wurth :D

 

4. Husk å slipe ut overgangene før du kliner på "melka" og skal sparkle.

 

 

den melka, er den tyntflytende? og bare å ha rett på? skal ikke fjernes igjen?

Golf II 16vT Syncro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagd en liten "How-too rette opp rådyr(e) bulker" på et annet forum så kan vell like godt legge det ut her og.

 

Vært fint med litt tilbakmelding fra proffene om det er noe jeg burde gjort annerledes.

 

Her er skadene. Vises ikke så godt på bildene, men skjermen er betydelig deformert og døren har 4 mindre bulker.

Skjermen skulle egentlig byttes i følge taksten.

Bilde001.jpg

 

Bilde002.jpg

 

Lista på skjermen demontert, bak den skjuler det seg noen hull som jeg brukte til å feste verktøy for å trekke ut de værste bulkene med.

Bilde005.jpg

 

Etter at jeg hadde grovrettet for å få rette formen på skjermen ble den demontert for vidre hamring.

Bilde006.jpg

 

Opprettingen påbegynt, brukte et antall med hamre og mothold for å få rette formene. Jo bedre rettejobb jo mindre sparkel og bedre resultat. Etter litt hamring sluttet skjermen også å "sprette" tilbake til den forma den hadde da den var deformert.

Bilde008.jpg

 

Etterhvert som jeg trodde rettinga begynte å bli bra brukte jeg en plan slipekloss som jeg dro over for å finne toppene. Når jeg var fornøyd pusset jeg over hele området som skulle sparkles og litt til med 100 papir.

Bilde009.jpg

 

Før sparking er det viktig at overflaten er godt rengjort. Bruker da silikonfjerner til å vaske med. Her etter første runde med sparkling. Brukte en smal og en bred sparkelspade for å smøre utover. Sparkling er ikke så enkelt som det kan se ut som så dette er en treningssak.

Bilde011-1.jpg

 

Bra sparkel er viktig for å et godt resultat. Et godt sparkel kjennetegnes ved lite porer, lettslipt og smørmykt å smøre utover. Ikke bruk f.eks Hagmans produkter. Jeg anbefaler f.eks Lesonal, Carsystems, Wurth og C4R. Dette er "proffe" sparkel. Til den vanlige hobbymann er Plastic Padding PP100 er alternativ som er bra og som selges på mange bensinstasjoner.

 

Her er sparklet ferdig grovslipt med 80 papir. Viktig å bruke grovt for å få retta av ujevnhetene.

Pske07043.jpg

 

Her har jeg gått over en liten runde med 240 papir over der jeg har pusset med 80 tidligere. Der hvor jeg har tenkt å hatt skille mellom filler og gammel lakk matter jeg med 400 papir.

Pske07057.jpg

 

Påbegynt maskering, skal ikke sprøyte helt ut til tapen for å unngå kanter.

Pske07058.jpg

 

Framfanger demontert.

Pske07047.jpg

 

Bakfanger demontert.

Pske07048.jpg

 

Har også demontert døren for retting og grunnarbeid. Her hadde Volvo noen geniale løsninger for lett å demontere døra. Bare å vri av pluggen til ledningsnettet, løsne dørstopperen og løsne to settskruer på hengslene så var det bare å løfte døra rett opp.

Pske07053.jpg

 

Nå begynner det å se skikkelig ribba ut. Sideskjørtene er også demontert.

Pske07055.jpg

 

Fangerne og sideskjørta løse. Fangerne skal mattes og ha på litt filler i noen sår. Sideskjørta er fulle av steinsprut så dem skal få en runde med plastgrunning før filler.

Pske07059.jpg

 

Her er døra lagt på operasjonsbordet. Har mattet over et par plasser som er bare å sparkle. Men 2 av bulkene var litt dypere så dem vil jeg rette før jeg sparkler. Forsøker etter beste evne å bruke maks 1 mm sparkel.

Pske07060.jpg

 

Siden det ikke er enkelt å komme til fra baksida må bulken rettes utenfra. Dette gjøres ved hjelp av en "slagtæsj". Sliper rent i senter på bulken og dekker til irundt for å unngå sveiseperler ellers på døra.

Pske07061.jpg

 

Jordingspunkt var ikke enkelt å finne på døra, så jeg tok ut en bolt til henglsen og erstattet den med en rustfri bolt for å ha noe å henge jordingsklipa i.

Pske07062.jpg

 

Slagtæsjen sveist fast i døra. Bare et lite kakk med loddet så var bulken ut.

Pske07063.jpg

 

Da var sveisen slipt bort og bulken er klar for siste finish.

Pske07064.jpg

 

Døra klar for sparkling.

Pske07065.jpg

 

Sparklet.

Pske07066.jpg

 

Ferdig pusset sparkel.

Pske07067.jpg

 

Det som skal ha filler mattet.

Pske07068.jpg

 

Fikk litt hjelp av brodern til å pusse sideskjørtene.

Pske07070.jpg

 

Skjørtene å tørker etter en liten runde med Sikken Plastoflex plastgrunning. Skal ha på filler når det har tørket.

Pske07071.jpg

 

Første strøk med filler på skjermen.

Pske07072.jpg

 

Grunningen jeg bruker.

Pske07073.jpg

 

Skjørtene ferdig grunnet.

Pske07074.jpg

 

Døra ferdig grunnet.

Pske07075.jpg

 

Skjermen ferdig grunnet.

Pske07076.jpg

 

Filleren ferdig slipet. Imorgen skal resten av skjermen mattes ned. Slipte gjennom 3 flekker så jeg har sprayet på litt Sikkens Spot-primer for å dekke det.

Pske07077.jpg

 

Bakfangeren mattet ned å klar for litt filler.

Pske07078.jpg

 

Framfangeren under vasking med silikonfjerner. Etter vask drar jeg over med en "Tack rag" for å fjerne støv.

Pske07079.jpg

 

Spøytet på filler der det trengtes på bakfangeren.

Pske07080.jpg

 

Sprøytet filler der hvor det var værst med riper og steinsprut på framfangeren.

Pske07081.jpg

 

Skjørtene klare for lakk.

Pske07082.jpg

 

Mye fint å få i slipeutstyr.

Pske07083.jpg

 

Deler som er ferdig pusset, klar for lakk.

Pske07084.jpg

 

Dørpanel, speil og håndtak demontert.

Pske07086.jpg

 

Døra mattet og klar. Skal ta det rundt ruta før maskering imorgen.

Pske07087.jpg

 

Alle delene ferdig. Montert på bilen for transport 5 mil til lakkverksted.

Pske07088.jpg

 

Delene på plass i lakkboksen.

Pske07091.jpg

 

Basen tørker.

Pske07092.jpg

 

Simsalabim ferdiglakket!

Pske07094.jpg

 

Slik så bilen ut etter jeg kom hjem fra lakkereren. Regn og drittvær gjorde at delene ble fort like skitten som resten av bilen.

Pske07095.jpg

 

Ferdig montert. Mangler bare noen klips til sideskjørt og innerskjermer. Men dem kommer etter påske. Tusenmetringene er lagt på hylla for sesongen. Bilen ble MYE finere uten, men savner det gode lyset.

Pske07096.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår