Gå til innhold

Hellakkering, gjøre grunnarbeidet selv? Se her!

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

Har stadig spørsmål om dette!

 

Så da tar vi oss tid til litt HOW TOO:... :wink:

 

Viktig....

 

Du bør vurdere FØR en begynner....

-har jeg kunnskap/kompiser virkelig kunnskap til å gjøre dette?

-har jeg utstyr/verktøy til å gjøre dette?

-har jeg tålmodighet til å gjøre dette?

-har jeg plass til å gjøre dette forsvarligt?

 

Kan du si ja på ALT, så kan du begynne.....har en ikke allt tingene inne, så bør en ta turen innnom lakkern å spørre hva han skal ha for å gjøre jobben!

Dyrt blir det unasett! :shock:

 

Så da drar vi igang.....

 

Vi tar for oss en E-36 Coupe, som VS Motor sin.....

 

http://www.kimorjan.net/torstein/Forum/viewtopic.php?t=37

 

- Vaske bilen godt!

- Spyle inni skjermer og slikt også...

- Fram med verktøyet og demonter ALT med en gang....

- Fangere bør demonteres hvis det er snakk om fargebytte eller større reparasjoner.

- kanalskjørt,sidelister, speiler,skrapelister,blinklamper framme, hele lyktene bak, å en masse ting på bakluka, vippe opp BMW merkene...

- Takluke....

- så kan en vaske bilen med silikonfjærner

 

Så er det fram med 19mm tape...

 

- Sikte å ta en karossdel av gangen...

- Sikte fra begge vinkler etter småbulker, rust, riper og annet, sett en liten tapebit ved hver skade.

Når det er gjort, kan en ta fram ett passende verktøy å slipe bort rust, eventuelt en punkt sandblåser...

 

Som kan være:

 

Denne liker jeg, lett å holde og lett å kontrolere!

 

Finnes også mange "dingser" å sette på også!

 

IMG_0693.jpg

 

Båndsliper er også ett genialt verktøy...

 

IMG_0710.jpg

 

Enkel punktblåser!

 

IMG_0694.jpg

 

Ta ... del for del,

 

Viktig, for da blir du ferdig, når du har tatt en nøye runde rundt bilen! Åsså har man liksom ikke GLEMT en flekk!

 

Så fram med rondellen med 80/100 korning.

 

AUT_3813.jpg

 

Dette fordi en sliper ut overgangen fra grovslipa kant:

 

IMG_0690.jpg

 

Til utslipet kant, her med påsmurt og tørket rustomvandler:

 

IMG_0688.jpg

 

Så kliner en på tynt lag med Rustomvandleren til Whurt, Hvite melka som blir blå!... så skal den tørke ut tiden sin!

 

IMG_0695.jpg

 

IMG_0696.jpg

 

Siden denne guffa ikke skal tilbake i beholderen sin, så tar man bare LITT i en kopp å pensler rett på...resten vasker jeg bare ut av koppen i vasken.... :wink:

 

IMG_0699.jpg

 

Man tar samme runden med å rette bulker.... fikser bulken, sliper med 80/100

 

Jada... detta bilde er fra en Golf :wink: ....som stod på jobben!

 

IMG_0689.jpg

 

Så er det klart til sparkling....

 

Å hold dere unna skiten på Biltema, hagmans og endel andre....

 

BRUK Whurt sin gule Combi-Let....Er en bra sparkel, etter hva jeg mener, etter å ha prøvd ALT!

 

Bra pis, lett å forme og jobbe med...lett å slipe rett, og er nesten ikke porer i, som mye annet!

 

Her er nå mitt...

- God plate, som jeg prøver å holde rein,å slett så jeg slipper å få "striper" i sparkelen etter skit som er blandet i sparkelen.

- bøtte med tynner og kost til å vaske av sparkel spadene.

- å sparkelen...

 

IMG_0706.jpg

 

Div sparkel spader!

Gummi sparkelen bruker man til plasser man vil ha buer og former....

 

IMG_0705.jpg

 

Sparkle så pent som mulig, da får dere best resultat, å mye lettere å slipe etterpå. :wink: Lange gulv sparkler er fint på dører å slikt!

 

Bruk ikke mye rondell, vis dere ikke er vant til det, bruk heller klosser med passende lengder...her en kort og en lang!

 

IMG_0702.jpg

 

Når alt er sparklet så godt en kan, så sliper man over med 240/320 på rondellen, dette for å få bort de fleste av de grove ripene!

Man slip deretter med 600 vann, godt på utsiden av der en slipa med rondellen...

 

Denne 3M kullstiften er fin til å ha på føre en sliper, så ser man hvor man har slipet, noen "sparer" med å bruke spraybox og annet, men det klabber og det har jeg vokst fra....ikke god økonomi å bytte masse slipepapir!

 

IMG_0701.jpg

 

Da er det å maskere flekkene, godt på utsiden, for en vil ikke ha tape kanter når en skal slipe fylleren...

 

Legg gjerne ett tynt strøk med 2K syregrunning på de bare stålflekkene!

 

Legg så 2-3 lag med 2K fyller....

 

På de flekkene man er litt usikker på om en fikk det helt slett eller har mura mye, er trikset å slipe med 240 på langkloss...., kommer en ned på sparkel eller annet, så legger men litt fyller til.

 

Når alt er klart så kan de stødige slipe lett over de store flatene med 500 og rondell, etter det er det da fram med 800 , klossen og vann... å noen timers jobb!

 

Klosser til vannsliping!

Å husk....den lille er til for ark delt i 3 på den korteste siden, den store for ark delt i 2 på langsiden!

 

IMG_0704.jpg

 

Bruke pusseskinn for å tørke av skiten og vannet!

 

Ta her også... del for del,

slipe-tørke av...

etter noen deler, så kan en titte tilbake å se om en har fått med alt eller fått noen helligdager!

 

Når alt er klart, så skal bilen være helt tørket rein for vann og slipeguffe....

Her er det også fint å blåse kanter og sånt , så en får bort alt som er nedi sprekker og innimellom!

 

Da skulle bilen være klar for å maskeres å puttes i lakkboxen!

 

Dette er da ett grunnarbeid som IKKE er beregnet å ha noen som helst form for grunning på føre lakk!

 

Kommentarer?

Fyr løs....

 

Hvor lang tid dette burde ta, med litt smårust og småbulker??

4-5 dager!

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Puh! Du klarer det fint på 2-3 dager.

Om du er 2 og jobber 15 timer dagen ;)

 

 

Snile!

 

:D

 

Klarer det på EN LANG DAG vis det er ønsket, å det blir sikkert blankt å fint å flott...men...men... vil bruke såpass med tid at produktene får tørket mellom opprasjonene...

 

:partyon:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker,takker...for all kred...:partyon:

 

Har tatt masse bilder i dag, som skal puttes inn i teksten over for at den skal bli enda bedre!

 

Men nå må HJULE nissen gjøre jobben sin, middag skal spises snart,

å så blir det vel updates....utover....

 

Synes det er viktigt at folket lærer litt om hva,hvorfor, og hvordan....

 

Er desverre møkkalei alle unge og gamle som har MASSE ideer og forslag, som faktisk ikke henger på greip....

 

Finnes mange måter til å få ett bra resulat, men denne beskrivelsen er nogelunde sånn jeg pleier å gjøre for å få ett bra og holbart resultat!

 

GOD HJUL da folkens!

 

:disco

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg pusset ned bilen min (ope Omega b) nok så stor bil, brukte jeg akkurat en uke og det var jobb 14 timer hver dag./natt

 

Resultat ble bra, jeg er fornøyd,

 

Du kunne godt kaste inn,( matte klutene fra wurth der orginalakken er fin og stålet rustfritt/bulkfritt, er det bare og matte ned med matteklutten, går for,

 

Og kan legge på litt tips hvis du/dere har eventuel steinsprut, (er det mye slik som jeg hadde, (cirkus 10000 steinprut) jeg slipte ned hele panseret til metalet , men hvis du eventuel har et par, kan du ta grov korn smergel og bare pusse ned rundt den enkelte steinsprutene og matter ned sefølgeligt lakken rundt først, så legger du/dere sparkel over og sliper til dere er fornøyd, dette fungerer veldig bra og fort.

 

Her er et før bilde av bilen min og etter lakkering:magic:

 

show_image_stream.php?bid=49185937&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=53605709&dx=580&dy=435

 

show_image_stream.php?bid=54310713&dx=580&dy=435

 

God jul fra Sæther

 

PS, Bead lock

 

I går så sveiset jeg og en venn igjen noen stygge hull etter en spoiler på bagasjen, og den super dupre wurth sparkelen din ville ikke sitte i sveisen , (ja slipte opp med 100 grov prøvde alt, men ville fortsatt ikke sitte? Hva skjedde der?

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, Bead lock

 

I går så sveiset jeg og en venn igjen noen stygge hull etter en spoiler på bagasjen, og den super dupre wurth sparkelen din ville ikke sitte i sveisen , (ja slipte opp med 100 grov prøvde alt, men ville fortsatt ikke sitte? Hva skjedde der?

Opel Omega 3000 24v Irmscher 1990

Opel Omega Steinmetz 3.0 24v++ 1994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår