Gå til innhold

Hellakkering, gjøre grunnarbeidet selv? Se her!

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

Han mener nok at om det er en skikkelig særriøs resturering hvor bilen er blitt sandblåst er det ikke uvanlig og legge på ei syregrunning eller epoxy grunning før man begynner med retting osv ;)

 

Slik jeg forsto det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 93
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"er det ett digert prosjekt som er plater reint av en eller annen grunn..."

 

Ikke for å være vanskelig, men dette er en interessant post, så jeg prøver å forstå hva du mener med den setningen men klarer det ikke... :)

 

 

Prosjektet trenger jo ikke være en HELT nedslipet bil...

 

kan jo være en skadet karossdel som er strippet etter en skikkelig oppretting, bilen er god og trenger stell etter alle kunstens regler...

 

Men "bruksbiler":deng , ja... ikke alltid de får syregrunning...:D

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm er "VIL denne posten gi meg kunnskap nok til å prøve selv"?

 

Jeg tror det, håper det...

 

Om du vil se /lære mere , kan en jo slure innom http://www.lefsa.no

 

Men... det som er viltig, er jo å kanskje høre på noen av oss som har holdt på noen år...

 

Ingen av oss gjør på samme måten, = MANGE veier til samme målet...

 

Men vi har kunskap og erfaring mad div produkter, verktøy og arbeidsmetoder...

 

Vært 18 jeg å, å du å MYE RART vi gjorde...:deng

 

har vel ett par "lærlinger" på MSN også...

 

Bl.a Chevy8 fra bergen har gått den harde skole der...:deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm er "VIL denne posten gi meg kunnskap nok til å prøve selv"?

 

For å lykkes, så er det også viktig å gå igjennom verktøykassen og se om du/dere er villige til å handle inn verktøy og hjelpemidler...

 

Er det en engangs rep, kan det jo være billigere å bare kjøpe tjenesten...

 

men er jo igjen der at man må bare sitte å se på endel som bare VIL prøve selv....kan gi endel en god latter, men er jo sine feil som en lærer mest av selvfølgelig

 

Så det viktigste er faktisk Å PRØVE....

 

Å ta å LØPE UT i garagen :deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, å tenkte at jeg skulle gjøre mesteparten av arbeidet selv, skal i tillegg til å matte ned å slipe ned bilen sette på ett par body deler og valse skjermene så de faktisk bøyer utover å ikke bare at innerkanten blir bredere.

 

Jeg er veldig lærenem og kan se for mæ hvordan arbeidet blir, det er bare stegene oppover jeg er i tvil om, men har hørt at jeg må begynne med å plukke av alt at plastikk å gummi før jeg så går til neste steg som er nedmatting av lakken osv -?

 

Vil også bare slipe/pusse enkelte deler i motorommet men er usikker på hvilke slipe-rondeller/puss jeg burde bruke, den første delen jeg skal starte med er av fint metall som er lakket, fikk tips om å bruke en slags gummi-bit i luftpistolen på jobb til dette...

- RX7 FC3S EUR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM en skal ta det fra en kant til en annen...

 

1.Vaske bilen nøye

2 demontere ALT som du vil ha av...å SÅ dra seg selv i ørene å ta av det du tenker: "DET tar jeg siden"

DA slipper en masse lister og annet med litt riper og annet smuss på fordi en er lat :D

 

3.Ta all rust , slipe, sandblåse, frese...

 

Ta del for del....

 

Start på en skjerm, jobb deg rundt, ta ALT...med en gang...

 

SÅ sliper dere over flekkene med rondell og 80-100...

jeg ville så ha hatt på Wurth rustmelk...

 

vente tiden, og så sparkle...

 

4. Bulker og skader... SER en når bilen er nyvasket og rein, så da er det igjen, : :deng ta del for del, sikte, fikse bulker/skader... Alt fra retting, til bare matte med 80-100 og sparkle...

 

5. rodell og 240-320 på alle flekker som er sparklet og slipet ferdig...

 

6. vannslipe tilstøtende flater med 600-800 og vann...

eventuelt hele delene...

 

7. maskere og legge 2K syre på flekker med bart metall og så fyller oppå alt som er slipet på med grovft og 240-320 papir.

 

8. Slipe lett over alle flekker som er lagt fyller på, der det er reparert...altså over den fiksede skaden, ikke langt utover fyllerflekkene... :deng

 

GRUNN: Er man uerfaren Eller erfaren så blir det enkelt å se om det virkelig ER RETT...

 

Så slipe over alt med vann og 800, ta hver enkelte del...tørk av og feie lett over med 1200 og vann... Bøtte og PUSSESKIN :D

 

Tørk av den delen som er slipet med 1200, helt rein...

så ta neste del, neste del... DA kan du gløtte bort på den første delen å se om du har gjennstående 240 riper, eller har helligdager... Tørke av skikelig hver del sparer deg for masse jobb med godt inntørket slipeguffe :deng

 

Så når en har jobbet seg rundt.... ja da er en klar til å maskere..eller levere til lakker...:D

 

MEN grunnarbidet blir ikke enklere enn det håndtverkeren gjør det til...

 

En normal hellakkering med litt rust, litt bulker og demontering, slipet klar til lakk... ja, bør gå på 3-4 hele arbeids dager for en som er erfaren...

 

Ønsker da bileieren å holde på med dette 2-3 uker?? :deng

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapp ut minst mulig på bilen...

 

kapp nye buen ca 0,5-1 cm større og stikk den inn på innsiden...

 

Skal det være flott på baksiden, så kutter du 45 grader med 1mm skive der du kappet bakskjermen, da får du t plater som er 100 % like, ta litt av gangen og fest med punkt etterhvert så delen ikke sklir frahverandre...

 

Lykke til...

 

Å vi ØNSKER bilder av jobben, så vi har noe å diskutere...:thumb

 

SÅ lærer alle litt....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår