Gå til innhold

Ideelt understell? Tips?

Ranger emnet


volvo-r-sport

Anbefalte innlegg

Hei!

Tror ikke det er så veldig mange her som har gjort masse mygel med understellet sitt. Men jeg har planer om litt vettige vinkler, så lurer på noen vinkler.

Camber: Hvor mye bør den være til vanlig kjøring langs vei?

Den skal jo ifølge papirene være på +0,5 grad ca, det er jo tåpelig.

Er jo mere vettig med negativ camber som skaper kjøreegenskaper.

Men hvor mye?

 

Spissing: Skal jo være mellom 1 og 3mm mener jeg, jeg har ca 1mm nå.

Noen som mener at det bør være noe annet?

 

Stabstag: Har planer om å kjøre med 2 stk 21mm stag foran og 19mm bak.

Er dette en god løsning? Vil ikke ha noe grøvre bak, men dette kan endre seg.

 

Senking: Har jo lesjö fjører, men ser jo fuul ut når den er høy...

Blir den dårligere å kjøre hvis jeg kapper littegranne foran? Har kappa 2 runder bak.

 

Noen andre tips som gir bedre kjøreegenskaper?

Untatt det vanlige med foringer, dempere osv.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hm..Har ikke noe kunnskap om akkurat dette tipse å har ikke sett noen som har gjort det men,den må da bli mye bedre å kjøre + ligge bedre på veien hvis du skifter bakakslingen fra 200 til 900-serie?Er det ikke 900 som har de 2-delte da?(Syns det høres logiskt ut)

Dette er sikkert mye arbeid men det er et forslag.

Roser er røde, fioler er blå, jeg har splittet personlighet,det har jeg å!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den gode gamle stive akselen er helt gull den... Gidder ikke å bruke masse tid på en løsning som ikke er noe særlig...

Jeg justerte til litt negativ camber samt 1mm spissing og den ble merkbart bedre å kjøre...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på dette jeg og... er litt ny på dette med vei grepp men noen som har noen tips på å få volvon til og ikke skyve i tryne?

 

har torpedostag og driver med tårnstag. skall også bestille stabbstag med poly i 22mm forran og 20 bak.. men e de noen som veit om stag fra 265 passer på min 245?

It`s hard to tell if a man is telling the thrut, when you know you would lie if you where in his place

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på dette jeg og... er litt ny på dette med vei grepp men noen som har noen tips på å få volvon til og ikke skyve i tryne?

 

har torpedostag og driver med tårnstag. skall også bestille stabbstag med poly i 22mm forran og 20 bak.. men e de noen som veit om stag fra 265 passer på min 245?

 

Ja stagene passer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har mål eller tegninger (eller noe så enkelt som en liten beskrivelse) av åssen jeg lager en slik distansekloss til bærekula?

Når jeg justerte min sist så brukte jeg vinkel for å justere camber, var jo drita useriøst, men var bare for å prøve.

Har en sånn gammal driter til å sjekke spissinga med...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting du kan gjøre, men det hele avhenger som oftest av hvor mye penger du vill legge i det.

 

En billig (gratis) forbedring du kan gjøre er og bygge om de stagene mellom bærebro og krengestag forran. Det du da kan gjøre er og bare pusse vekk den "kanten" som den nederste skiven til foringen ligger, gjenge staget lenger ned og bruk kontramutter isteden. Da får du justert krengestaget i en mer optimal posisjon når den er senket.

 

Legger ved et bilde så det er lettere og forstå hva jeg mener:

IMG_0922.jpg

 

Det hjelper også og med den distanseklossen som var nent tidligere i tråden. Da vil du få en mere optimal vinkel på bærebroen og litt mere negativ camber.

Den klossen skal sitte mellom den platen til opphengskulen, og fjærbenet. Den er skrudd sammen med 4 skruer. Men du må også flytte styreleddet tilsvarende ned.

 

Et tips til er og kjøpe/lage forsterkningsplater til og legge mellom toppmonteringen og dempertårnet. Denne gjør vel ingenting med kjøreegenskapene, men uten dem er det sansynlig at dempertårnene blir deformert (slått/bulket opp), hvis du kjører med stive dempere/fjærer.

 

Går du et steg videre er det vel ting som justerbare toppmonteringer, og rørbærearmer forran. Da får du justert på en del mere camber og caster +at det blir endel stivere.

 

Bak er vel justerbare momentstag og panhardstag, samt. evt. å flytte opp innfestningen av panhardstaget i karosseriet , eller ned på akselen. For og få det mest mulig i parallelt med akselen.

 

Det er også mulig og justere på spissing og caster bak, men det vil jeg tro er kostbart og tungvint. Måten dette gjøres på er rett og slett å bøye rørene til stikkakslingene, da blir det vel brukt litt spesial drivaksler. http://www.igmab.com/ driver med bla. dette.

 

Edit: Glemte å nevne "taxiplater" og servo opphengskuler. Taxiplatene er den platen bærekulen er festet i, forskjellen er at den har hullet lenger inn, så det blir litt mere camber.

Servo opphengskuler er det godt mulig du har, men dem har kulen ca. 10mm lenger fremme (om jeg husker riktig), det medfører en økning på ca 1* caster. Med mere caster vil du oppnå bedre selvoppretting, mere retningsstabil og en større dynamisk camber vinkel (hjulet legger seg når du svinger).

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil gjerne høre hvilke coilovers som er godkjennt, jobber litt med det, men har fortsatt ikke fått tak i papirer.

 

Med en godkjent verksted som har sveiser og maskinoperatør kan man få coilover-fjærbein med en CE-godkjenning. Med dette skal det være nok for nissene på BT. Om gubben på tilsynet godtar det er en annen ting.

 

Fjærene fra Åkrene er ikke TÜV-godkjente de heller, de har bare en CE-godkjenning.

 

CE-godkjenning er et papir fra produsenten om at produktet tilfredsstiller gjeldende krav. (Hvis folk ikke visste det fra før.)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan oppnå maksimalt 1 - 1,2 grad negativ camber med orginal oppsett på en 240, om du bytter til taxiplater, så kan du oppnå ca 1,5-1,6 grader.

For å oppnå mer er det ikke så enkelt som å bytte topplagringene, du må bytte hele fjærsystemet forran pga. at den orginale fjæra har en meget stor ytterdiameter som forhindrer mer justering.

Det er heller ingen spesifik setting som er optimalt, men mere camber = for langsome baner med krappe svinger, og vise versa.

Om du bytter til coilover så får du også valgfri hardhet på fjærene.

På 240'n er det optimalt med stivt forran og en god del mykere bak, det samme gjelder krengningshemmere.

Når det gjelder å flytte ned bærekula og styrestaget så er det kun beregnet på biler med ekstrem senking, dvs. mer enn hva de senkesettene du får kjøpt over disk. Grunnen til at den blir flyttet ned er for at camberen ikke ska gå over til positiv på ytterhjulet i sving....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips.. Skal enten investere i åkrene fjører eller kappe av 1-2 ringer foran... Har servokuler på min, siden det er servo på den originalt.

Har også slipa opp spora litt i bærebruene for mere negativ camber.

Er det ikke det de kaller for taxi plater? At det er slissespor i bærebruene?

Har planer om å kjøre med ett 21mm stag og ett 19 eller 21mm stag til foran. 19mm bak forløpig. Panhardstaget mitt står i vater når bilen har rett høyde, så vet ikke om det er noe vitsi å gjøre noe med dette?

Lurte på å flytte opp infestinga til momentstaga i framkant?

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åssen dekk kjører du med egentlig? som gjør at alle disse super modsa må til for å henge mener jeg

 

for all del, ikke meininga å komme her å være negativ, men for de aller fleste så er justerte lesjö fjører, f.eks bilstein clubsport dempere, grøve stabstag + de andre staga, og GODE STORE BREIEhjul (mye felg og lite svart) nok til å legge haugevis av biler bak seg ved aktiv kjøring, både med 2,3 og 400hk.. foringer og slikt bør en selvfølgelig bytte også, ofte har dise en tendens til å være litt halvråttne, så om det bare er vanlige gummiforinger vil det hele forbedre seg meget, polyurethane selvfølgelig enda bedre..

 

men ja, lurer litt på åssen hjul du har, og motor også igrunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår