Gå til innhold

Jossa's 91 mod civic 1.5 el'cheepo - prosjekt civic CRX (nå med turbo bygging)

Ranger emnet


jossa

Anbefalte innlegg

den første delen av tråden e litt træg.. bygginga kommer i gang lenger ut i tråden

 

 

 

 

 

per 15 juni er bilen som følger

 

DSC000242.jpg

 

 

dette da i kontrast til det du kan lese og se i første post hær ... litt forandring

 

 

 

 

 

----------------opprinnelig post---------------

 

 

 

hei.. bare så dette er sakt.. dette er en post som opprinnelig blei laget på club-honda forumet i sommer å bare copy pasta over hit.. så man kan på en måte si at posten min er i politisk asyl pga noen "spesielle" bestemmelser på C-H

 

----------------------------------------------------------------

********** 19-07-2006, 01:58 AM ************************

----------------------------------------------------------------

 

hei..

 

Tja.. kan jo begyne med og fortelle en kort historie.. hadde en civic 87 sedan..

denne blei påkjørt og etter mye fram og tilbake med forsikringa så fikk jeg pengene mine å kunne kjøpe ny bil

(blei reparert å solgt)

07_19_10.jpg

 

Så det jeg så gjorde var å leite etter en civic i perioden 88-91, grunnen til dette var en klump med aluminium som jeg fikk av en kompis av meg..

 

Denne klumpen var påstemplet "D16A9" ... og siden motorfestene er 100% identiske så det er egentlig bare å sette den oppi bilen,

etter at man har bygd om til MPFI i l ledningsnettet og fådd på rett ECU

så skal alt fungere siden DPFI (Dual Point Fuel Injection) har bensinpumpe og retur,

noe som er et must på D16A9 som er MPFI (Multi Point Fuel Injection)

 

Så når jeg fant et eksemplar så kjøpte jeg

07_19_12.jpg

 

07_19_11.jpg

det, en 91 modell 1.5 DPFI civic..

 

Og den

07_19_16.jpg

 

07_19_15.jpg

 

07_19_17.jpg

 

Har vel ikke vært vasket på en stund ser det ut til, så den fikk seg en vask før jeg parkerte bilen i garagen for kvelden

 

Så nå er planen egentlig først å få alt i tipp topp stand.. sveise litt rust (var noe. men ikke mye) å ellers litt småplukk..

 

02_10_5.jpg

 

02_10_14.jpg

 

02_10_13.jpg

 

 

 

så kommer godsakene ettervært

  • Gule koni og et greit sett med stive! senkefjærer
  • Trimkammer, konfilter av noe slag og en grei eksos header
  • Skivebremser bak (om det kreves for godkjenning)
  • Litt
    06_14_0.jpg
    .. greit med annen lyd å.. men blir nokk og kappe 14iss subben i 2 for og spare litt vekt.
  • et sprotsligere ratt jeg fikk for en meget billig penge
    05_29_1.jpg
  • Motor swap til en D16A9 (med de overnevte modsa)

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------

********** 21-07-2006, 08:43 AM ************************

----------------------------------------------------------------

 

 

tja. "æuver nite pæijts fjåm" (forstår det den som kan) usa er vel ikke å forakte..

 

07_19_7.jpg

 

 

07_19_8.jpg

 

 

 

07_19_9.jpg

 

 

 

07_19_0.jpg

 

 

 

man må bare like internett :D

 

 

ellers kan jeg jo legge med noen bilder av "ny" motoren (merk: ventildekslet er lakket etter at bilde er tadd.. kommer med bilder og howto av prosessen)

 

07_20_1.jpg

 

07_20_0.jpg

 

 

 

----------------------------------------------------------------

********** 22-07-2006, 05:25 AM ************************

----------------------------------------------------------------

 

det er en matt rød som tåler 300 grader.. (den virkelige fargen kommer ikke godt fram på bildene)

 

07_21_5.jpg

 

07_21_4.jpg

 

07_21_3.jpg

 

 

 

.. ellers i samme slengen .. det sto på boksen at det måtte herde med høy temp. så jeg venta et døgn å så skrudde jeg det fast å tokk meg en "aktiv" kjøretur i en av de lokale bakkene å vips! :D

 

07_21_6.jpg

 

+

 

07_21_1.jpg

 

=

 

07_21_7.jpg

 

:cool: hehe syns det blei litt stilig nesten.. fikk litt mere liv i det ellers så gråe (svarte) liksom :)

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------

********** 25-07-2006, 01:42 AM ************************

----------------------------------------------------------------

 

 

derja..

 

i mårra så skal man kraume på et aem filter å så sparer jeg K&N filtret til go motorn..

07_25_11.jpg

 

 

å så skal man svakt sote bak .. får se om det blir bra da

07_25_12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 419
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hehe stemme det..

 

den orginale motorn ska få stå i fre littegranne .. har en D16Z5 motor som æ ska sette den toppen fra D16A9en på å så kjøre me det en stund...

 

har akkoratt no sendt prisfårespørsel på polyuritan sett til understellet.. + ny hovedforing bak.. så får vi se.. trur æ ska vente på det før æ går i gang.. så drømmen om å ha det gjort før julaften e knust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steinarne: vel ser de ligger på 25K ca på nettet.. så du kan jo si jeg betalte veldig UNDER listepris :P

 

bilen gikk ikke 100% men det var lett å fikse så jeg fikk deala en pen pris på den ;)

 

 

 

 

ellers av oppdateringer ... fikk akkoratt bestilt

rdbushim.jpg

å hovedforinger til bærearmene bak(ikke poly)

http://www.energysuspension.com

 

 

så når bare posten klarer og levere så er det bare å gå i gang å bygge.. skal ut å leke med motoren i kveld å få av resten av pakningen.. så jeg kan ta noen bilder av det som ligger å venter på foringene osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regna litt på det å betalte faktisk bare 20% av listepris :P

 

jeea.. nei jeg var nettopp å skrapa litt gammel pakningsmasse å dritt sån at det snart er bare å skru sammen.. skal vaske blokka en gang til med kraftigere utstyr en forige gang (bare en kjip høytrykkspyler med kaldtvann å avfetning så svak at du kunne drikke det)

pakningskraping001.jpg

akkoratt nå er det veldig rotete å ting ligger hulter til bulter..

 

 

pakningskraping0011.jpg

crx bærearmene ligger bare å venter på foringer

 

 

 

pakningskraping0015.jpg

 

. +

 

pakningskraping0013.jpg

 

 

. =

 

pakningskraping0014.jpg

pakningskraping0017.jpg

 

 

 

 

pakningskraping00110.jpg

..... litt skrapehjelp må til

 

 

pakningskraping00112.jpg

å resultatet er nesten der..

 

 

pakningskraping00113.jpg

sån.. bra nokk.. nå ska det no tætte bra

 

 

 

jaja det går no framover :) dukenukem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skammesjå.. er litt bekymret for at jeg legger ut for mye uinteresangt piss men, hører ikke no på det så her kommer det mere .. :boxers

 

måtte ut å ta et bilde av bilen som den står nå..

divbilde010.jpg

 

 

motorrom ATM..

divbilde003.jpg

 

pustehull :P

divbilde006.jpg

 

plass til respirator? ;)

divbilde007.jpg

 

 

 

 

Ellers her er min vakre mekkeplass.. litt rotete men regner med og få ryddet opp her i romjulen

 

divbilde017.jpg

 

divbilde015.jpg

 

divbilde018.jpg

 

 

 

 

hehe har dere hørt denne.. 2 lamdasonder lå i en kokkosnøtt å så sa den ene..

divbilde022.jpg

:P

 

 

 

ellers. felger til salgs

er litt riper i dem men ikke verre en at man sparkler det..

 

divbilde028.jpg

 

divbilde026.jpg

 

divbilde027.jpg

(beklager psykadeliske bilder.. men det var kaldt å jeg skalv :P)'

 

 

ellers har jeg masse deler til crx til salgs.. soltak og inventar er bare noe av det.. har en hel bil (minus motor driverk å understell) PM meg ved interesse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åida.. :P

 

imagine.aspx?i=cobsenk.jpg&w=5000

 

 

 

har ikke lest noe negativt om cobra ennå så :) litt myke kansje men.. de knekker ivertfall ikke *Host*jamex*host*

 

tanken er å ta å senke i samme slengen så jeg slipper 2 stk 4 hjulskontroller etter verandre :P

å så heller oppgradere med noen gule pinner seinere når jeg får råd..

 

 

ellers er det jo hyggelig med litt feedback sån at man kansje kan få nye tanker om hva som kan gjøres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:magic:

 

tja.. da var det på tide med en ny oppgradering..

kom en liten søt pakke fra jacop's autosuply i dag..

 

divbilde002.jpg

 

 

i den fulgte det også med "oem" foringer til bærearmene bak..

divbilde007.jpg

 

divbilde005.jpg

 

 

Noe artig med disse foringene var at de så ut til å ha mere støtte en orginalforingene grinchy

divbilde004.jpg

 

De gamle orginale honda foringene :chairshot

divbilde021.jpg

 

 

Kan jo nevne litt om byttet..

 

For og få ut de gamle foringene er det ikke nødvendig med presse eller noe.. bare en stor hammer og kansje en meisel å en linjal eller skyvelære.:sombrero:

divbilde008.jpg

 

Så er det veldig lurt å enten merke seg på forhånd hva som er opp å ned å fram og bak eller bare bli veldig bevist på det sån ca nå i prosessen..

 

Merk av vinkelen det røret i mitten av foringen sto i, samt høyden mellom kanten av foringen å bærearmen

divbilde018.jpg

 

Neste steget er å banke ut foringa av bærearmen fra innsiden av å ut (rød representerer den gamle foringen)

divbilde015memod.jpg

 

så plutselig har du fådd deg et nytt hull.. å som me alle nye hull er der lurt å gjøre reint å fjerne div understellsmasse :hammer

divbilde012.jpg

 

Når det er gjort så er det bare å finne fram den nye foringen å sette den i fra yttersiden av bærearmen..

men nå med en liten twist ;)

siden jeg skal senke bilen min så koregerer jeg vinkelen på foringen sån at den ikke står konstant i spenn noe som er unødvendig og som sliter mere på den

divbilde014medmodd.jpg

 

ULTRAVIKTIG! foringene fra jackop er merket med den delen som skal stå ned mot veien (sidene er ikke like lange)

divbilde005mod.jpg

 

Og kanten av den ytterste hylsen er slipt ned for og lette montasje

divbilde013memod.jpg

 

 

Så er det bare å begyne å hamre og få den inn til den samme avstanden som den gamle foringen hadde

divbilde018.jpg

 

Og siden vi hamrer så er det jo viktig og få ting beint

å til den jobben brukte jeg et veldig dyrt å fintfølende instrument

divbilde019.jpg

Med hånden kan man nemlig kjenne høydeforsjeller veldig lett.. samme prinsipp som når man pusser spakel, så bare tafs godt på bærearmen å finjuster der det er behov :)

 

 

Og iløpet av et kvarter bytta jeg og en kompis 2 stk.. å har aldri gjort dette før..

divbilde024.jpg

 

Trur faktisk det er mulig å gjøre dette mens armen er montert på bilen .. men trur nokk det er lettest å bare ta den av å legge den på benken eller gulvet og jobbe med..

 

 

 

Ellers noen kosebilder av plasten min :P

divbilde029-1.jpg

 

divbilde025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår