Gå til innhold

Turbo-lææg

Ranger emnet


volvosnurr

Anbefalte innlegg

Heisann!!

 

Har akkuratt kjøpt meg en 940 TIC, har no fryktelig "Turbo-lææg(Lag, Laag, osv, veit ikke hvordan det skrives:-P).

 

Den har helt normalt pådrag helt til du kommer til 2300 RPM, så sjer det mYYe, dette er sikkert en helt vanlig problemstilling.

 

Kan noen forklare litt om hva som skjer der fremme og, går det an å gjøre noe med det.......

-Celica GTi

*Volvo 940 TIC

*91mazda 626 2.2i,

*87Volvo 240(rund-velt)

*85Ford Escort(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre noe med det ja. Men som alt annet koster det penger.

Et større eksosanlegg kan hjelpe, samme med luftfilter. En boostcontroller med mulighet for å holde wastegate(ladetrykksregulatoren) lukket lengere kan være veldig effektivt.

Eller så får du porte toppen, lage ny eksosmanifold osv osv hvis det er ti-tusner du vil bruke.

 

Et billig triks foresten... Er å flytte trykksignalet(vakuumslangen) til wastegaten fra turboen til innsugsmanifolden. Det minker turbolag'n en smule i mange tilfeller, men det øker også ladetrykket så være obs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg helt på jordet dersom jeg sier man må skille mellom turbolag og "boost threshold" (?)?

 

Alle turboer har vel et visst punkt hvor de begynner å lade, men at dette punktet ikke inntreffer før f.eks. 4000 rpm er vel ikke korrekt betegnet som turbo-lag? Turbo-lag er vel tiden turboen bruker på å snurre opp til gitt ladetrykk NÅR boost threshold inntreffer? Herr Ryeng, bitte hilfen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billig triks foresten... Er å flytte trykksignalet(vakuumslangen) til wastegaten fra turboen til innsugsmanifolden. Det minker turbolag'n en smule i mange tilfeller, men det øker også ladetrykket så være obs.
Det øker ikke ladetrykket i egentlig forstand... det eliminerer bare trykkmotstanden en for restriktiv IC gir deg. Så med uttaket fra manifolden isteden for fra kompressorhuset,så lader turboen høyere fordi trykksignalet til WG må "komme frem" til manifolden først. Er IC for trang,så hender det at turboen lader kanskje 2 bar,men boost sett i manifold er bare 1.3 Bar...Lett å se med en baktrykksmåler,da trykkforskjellen gjenspeiles i baktrykket før turbin.

Sitter trykksignalet i et sånt tilfelle på kompressorhuset,så synker manifoldtrykket med en gang trykket før IC har nådd til det innstilte trykket på WG...dvs,det peaker og går så ofte javnt videre nedover med økende rpm...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker ikke ladetrykket i egentlig forstand... det eliminerer bare trykkmotstanden en for restriktiv IC gir deg. Så med uttaket fra manifolden isteden for fra kompressorhuset,så lader turboen høyere fordi trykksignalet til WG må "komme frem" til manifolden først. Er IC for trang,så hender det at turboen lader kanskje 2 bar,men boost sett i manifold er bare 1.3 Bar...Lett å se med en baktrykksmåler,da trykkforskjellen gjenspeiles i baktrykket før turbin.

Sitter trykksignalet i et sånt tilfelle på kompressorhuset,så synker manifoldtrykket med en gang trykket før IC har nådd til det innstilte trykket på WG...dvs,det peaker og går så ofte javnt videre nedover med økende rpm...

 

Om du har en bil som har originalt trykkforskjell mellom kompressorhus og innsug, og du har originalt WG slange på kompressorhuset. Om du da flytter WG slangen over på innsug så vil du øke trykket. Nei..?

 

Om du allerede har satt slangen på innsuget og så monterer en restriktiv IC så vil teorien din gjelde, men ikke ellers.

 

Har lest dine tidligere innlegg og skjønner at du har stålkontroll på det meste innen turboteknikk og motor generelt, så jeg regner med at jeg tar feil og håper du setter meg grundig på plass her!:)

Biler:

 

-Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår