Gå til innhold

Turbo-lææg

Ranger emnet


volvosnurr

Anbefalte innlegg

En turbo vil alltid ha lag eller delay siden den trenger litt dugelig eksos for å spoole opp skikkelig (og dermed gi kraft) - noe som i ditt tilfelle kommer omkring 2300 rpm . En kompressor derimot vil gi jevnt drag fra bunn... Så problemet ditt er nok ikke et problem, men snarere en del av turboens egenskaper.

- I like my women as I like my cars - clean and good looking, quiet when idle and loud when driven hard.

- Nothing is foolproof to a sufficiently talented fool.

 

'95 Audi Coupé ACE

(x)'91 Opel Calibra 20XE (x)'91 Opel Vectra C18NZ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg helt på jordet dersom jeg sier man må skille mellom turbolag og "boost threshold" (?)?

 

Alle turboer har vel et visst punkt hvor de begynner å lade, men at dette punktet ikke inntreffer før f.eks. 4000 rpm er vel ikke korrekt betegnet som turbo-lag? Turbo-lag er vel tiden turboen bruker på å snurre opp til gitt ladetrykk NÅR boost threshold inntreffer? Herr Ryeng, bitte hilfen?

Det er sånn jeg forstår saken.

 

Boost threshold = ved hvilket turtall innsugsmanifoilden går over atmosfærisk (også avhengig av belastningen; lavere belastning = høyere boost threshold og omvendt).

 

Transientrespons/recovery/lag = Hvor raskt impellerakselen begynner å snurre etter f. eks. å ha gått av gassen og så på 'an igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en bil som har originalt trykkforskjell mellom kompressorhus og innsug, og du har originalt WG slange på kompressorhuset. Om du da flytter WG slangen over på innsug så vil du øke trykket. Nei..?
Ser jeg formulerte meg litt ape i går... var visst litt trøtt. Jo,trykket øker i den grad at motoren faktisk får det ladetrykket du har innstilt WG på,(når du har slangen på manifolden) og det får den ikke med uttaket på kompressorhuset,da synker trykket på vei opp i turtallsregisteret.

 

Om du allerede har satt slangen på innsuget og så monterer en restriktiv IC så vil teorien din gjelde, men ikke ellers.
Har man allerede slangen på innsuget på en ikke-IC-motor,så har man "samme" trykk i manifold som ut av kompressorhus...da er det jo bare evt. temperatursenking via varmestråling ut av trykkrør som står for forskjellen. En restriktiv IC gir da bedre kjøling,mer baktrykk,turboen jobber på en høyere PR enn uten (grunnen til baktrykket),og manifoldtrykket holder seg stabilt siden turboen "overkompanserer" for den ekstra flowmotstanden.

 

Er derimot slangen på kompressorhuset da,så åpner WG med en gang trykket FØR IC er på det innstilte ladetrykket,og da,grunnet flowmotstanden i IC,synker manifoldtrykket.

 

Har lest dine tidligere innlegg og skjønner at du har stålkontroll på det meste innen turboteknikk og motor generelt, så jeg regner med at jeg tar feil og håper du setter meg grundig på plass her!:)
Er vi uenige? Når? Hvor? :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dette kan kalles turbo-lag vet jeg egentlig ikke, for det må nødvendigvis ikke være så mye tomrom å fylle opp, men heller en turbo som er litt større enn det du vil ha den. Da motoren ikke gir fra seg nok eksos til å dra rundt bladene i eksoshuset fort nok i forhold til den lufta motoren bruker fra før så vil det bli slik. Kan vel kanskje kalles turbo-lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en T03,så kan du jo bèdre off-boost-responsen med å bytte til DBB senterdel (og håpe den ikke surger som F,siden turbinen da blir litt vel liten) ...litt dyrt,riktignok...men pytt... ;) Da har du 0.5 Bar på 1400 rpm eller noe i den duren.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øker ikke ladetrykket i egentlig forstand... det eliminerer bare trykkmotstanden en for restriktiv IC gir deg. Så med uttaket fra manifolden isteden for fra kompressorhuset,så lader turboen høyere fordi trykksignalet til WG må "komme frem" til manifolden først. Er IC for trang,så hender det at turboen lader kanskje 2 bar,men boost sett i manifold er bare 1.3 Bar...Lett å se med en baktrykksmåler,da trykkforskjellen gjenspeiles i baktrykket før turbin.

Sitter trykksignalet i et sånt tilfelle på kompressorhuset,så synker manifoldtrykket med en gang trykket før IC har nådd til det innstilte trykket på WG...dvs,det peaker og går så ofte javnt videre nedover med økende rpm...

 

Resultatet er vel fortsatt at ladetrykket kan øke en smule. De fleste har vel litt trykktap fra kompressor til innsugsplenum. De som ikke har det skal være veldig fornøyd med IC'n og rørgangen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det best å montere slangen til wg på innsuget istedenfor på compressor huset? Man vil da minske problemet med redusering i turbotrykk utover registeret? Dettte har nemlig jeg problemer med

 

Det kan være verdt et forsøk. Har testet dette på en Cosworth med litt resultat.

Men kan være greit å ha i bakhodet at du tilfører en risiko for overvarving av turbo, hvis en slange skulle få lekkasje eller hoppe av på trykkrørene får ikke WG rett trykksignal. I værste fall kan turboen lade max selv om trykket på meteret er lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2300rpm?

 

hehe... jeg forventer ikke fullt ladetrykk før 4500 rpm på vtec motoren min, og det ansees som lavt i Honda miljøet.. men så drar motoren godt opp til sperra da. Greit å ha et volumetrisk virkningsgrad på 102% orginalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet er vel fortsatt at ladetrykket kan øke en smule. De fleste har vel litt trykktap fra kompressor til innsugsplenum. De som ikke har det skal være veldig fornøyd med IC'n og rørgangen sin.
Jepp. Det jeg mente var at 1 bar er forskjellig fra 1 Bar avhengig av hvor den måles. Motoren ser jo bare trykket i plenum. 1 Bar før IC er ganske irrelevant,siden en IC som faktisk kjøler litt har et lite trykktap pga avkjølingen.. :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan være greit å ha i bakhodet at du tilfører en risiko for overvarving av turbo, hvis en slange skulle få lekkasje eller hoppe av på trykkrørene får ikke WG rett trykksignal. I værste fall kan turboen lade max selv om trykket på meteret er lavt.
Om en slange hopper av,så får ikke WG trykksignal okke som,samme hvor slangen er... da lader snurra bare ut i friluft,så det bygges ikke noe trykk til å åpne WG. Og da begrenses ikke turtallet på turboen i det hele tatt,i og med at den ikke eier motstand da...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er det best å montere slangen til wg på innsuget istedenfor på compressor huset? Man vil da minske problemet med redusering i turbotrykk utover registeret? Dettte har nemlig jeg problemer med

Ja,det vil du. MEN..har du en turbo som ikke liker høy trykkratio så presser du den enda hardere da..spes hvis IC er "litt tett"...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår