Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja hør med meg. Har en kasse til en 520 på lager.

 

Men etter en kjapp sjekk, så fant eg at den ikkje passe.

 

Han trenger jo bare noe småting, kanskje det passer.

 

Når får vi forresten se et bagasjerom fullt av turboer?

 

Du vil ikke se noe i bagasjen da. Må nok ned på kne for å se noe her.

 

Tjaa, e steikanes lat for tia.

 

Uffja, da er vi to, hehe.

 

Dessuten e garasjen full av min første og siste Audi

 

HAHAHAHAHAHAHA.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hmm, over en måned siden siste oppdatering???? Dette lover ikke bra.

 

Nåvel, prosjektet har nok ligget litt i dvale, men litt har da skjedd.

 

Har begynt litt på flensene til snurrene.

Så da var det å ta mål, lage en skisse, for så å tegne de på pc’en.

 

IMG_2507.jpg

 

Så skriver jeg dem ut(i skala 1:1 seff), å legger dem over der de skal ligge for å sjekke at alt stemmer. Her ligger det mer skisser, å her vises åsså en av wastegatene som fulgte med snurrene.

 

IMG_2454.jpg

 

Ok alt stemte jo, så da var det bare å målsette, å lagre tegninga. I tillegg er det jo to flenser på olje inn/ut, å to til på WG; så det må tegnes mer, hehe.

 

Flens_ex_in_T4.jpg

 

Her er en liten sammenligning med de første KKK snurrene jeg fikk tak i, litt forskjell.

 

IMG_2490.jpg

 

Der rare er at alle disse 3 typene jeg nå har hatt i hus, er omtrent like store sånn i de ytre mål, så plassen de trenger, er rimelig lik. Men de innvendige måla er jo mye større da.

 

IMG_2494.jpg

 

Siden sist så har jeg blitt moderator, med i treffgruppa, å med i styret !!!! i Ford Motorsport Club Norway,

gjort en bestilling til fra Quaife : det er altså nå over 30st !!!! med Quaife på Granada i Norge!!!, HELT utrolig.

 

20022008195.jpg

 

PS: Har en ekstra til salgs, hvis noen er interessert.

 

Når dette var unnagjort, begynte jeg på neste prosjekt: MANUELL KASSE.

 

Dette er FULLSTENDIG galskap, å HELT imot mine prinsipper, da det koster skjorta å mer til, men jeg klarte ikke å motstå siden kursen er rekordlav om dagen.

 

Så etter å ha undersøkt hos de fleste som drev med dette ”over there”, så endte jeg opp med det beste tilbudet fra Bruce, en meget grei kar, som driver dette firmaet:

 

Modern Driveline - T5 / TREMEC TKO Transmission Conversion - Swap your Ford Mustang, Falcon, Cobra, Hotrod into Overdrive! Performance Parts

 

Poenget er at det går å lete alle delene du trenger selv, eks på Summit, MEN da må du vite at alt passer å er dimensjonert til hverandre. Bruce, å flere andre firma setter sammen disse pakkene, slik at du vet at alt er i orden. En ting er når du bytter fra en vanlig 4-trinns til en nyere 5-trinns, da har du jo mye av delene du trenger: svinghjul, clutch, pedalsett, osv, osv. Men i mitt tilfelle når jeg bygger om fra automat, må jeg jo ha alt, å det blir en ganske stor liste faktisk.

Bruce hadde bla. gratis frakt innenfor USA, mens andre hadde opptil $400, så det var en del forskjeller. Keisler var eks. $1000 dyrere +frakt.

Så da bestillte jeg en komplett pakke, med TKO-600 som er en 5-trinns monsterkasse, som tåler 600 lbs/ft(814Nm) å 650 hk, å clutchen blir en kevlar som tåler 850 hk, så jeg tror det skal holde en stund. Alt kom da på $3800. Jeg bruker da som vanlig Jetcarrier hjem til meg å pakka er vel et par dager unna dem nå. Derfra blir det båt, å det tar ca en måned over ”fjorden”. Så da kommer dette til meg:

 

0608phr_02_ztransmission_installati.jpg

 

Blir det spennende eller????

 

Som om ikke det er nok, har jeg bestilt coilovers til kjærra åsså.

AVO har jo justerbare dempere til Grænnisen, å de ser slik ut:

 

avoshockf.jpg

 

Disse justerer du bound å rebound med samtidig med det lille rattet nederst.

Men dette var jo ikke bra nok… seff….

Jeg ville ha coilovers, å med separat justering av bound å rebound, altså med to ratter.

Så da hørte jeg med dem om hvilke av deres coilover dempere som ville være nærmest i dimensjon som de vanlige demperne de altså hadde til Grænnisen. Det ble en del fram å tilbake, helt til de foreslo å montere coilover utenpå de Grænnis demperne. Genialt enkelt, når man bare fikk de til å forstå, å det var ikke fordi jeg ikke kan engelsk, for å si det sånn, men de er vel ikke helt vant til at noen vil ha noe som ikke er i katalogen.

Ok, da var vi så langt, så da foreslo jeg at de kunne gi meg de coilovera jeg ville ha, bare at de så ut som Granada i endene ?

 

NO PROBLEM var svaret, å dermed var bestillinga et faktum, hehe. Det trenger ikke være så vanskelig hele tiden.

Så da får jeg bolt-on coilover med høydejustering, justering inn, å justering ut. Det beste var at det ikke ble noe dyrere enn standard coilover.

Men festene må forsterkes, å det kan bli problem med fjæra bak, da det”hulrommet” som demperen går opp i bak, er litt på håret trangt, men jeg har litt ideer, jeg må bare få dem først, så jeg får se.

Men ettersom hva jeg får til så blir det 3 alternativ:

 

1. Jeg bruker de originale fjørene(disse senker jo likevel denne bilen en del). Da vil demperne være bolt on, å ingen forsterkning kreves. Samtidig får jeg en fullt justerbar demper, som dermed kan optimeres til bilen, å fjærene.

2. Jeg bruker senkesettet. Får da en stivere, å lavere fjæring, å med samme inntillingsmuligheter. Dette blir egentlig litt for lavt, men demperne kompenserer noe.

3. Jeg får full coilover, å maks muligheter.

 

Vi får vel se.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det begynner jo å hjelpe, hehe.

 

Har åsså regnet litt på dette med fjærene.

 

En coil spring, eller spiralfjær, er jo egentlig bare en lang stang som er bøyd til en spiral, så så for å regne ut styrken på fjæra trenger vi: tråddiameter, antall vindinger, å middeldiameteren på hele fjæra( middeldia = ytterdia. – tråddia.).

 

Formelen for å regne ut spring rate på en spiralfjær finner man eks her:

 

Suspension Spring Specialist, Inc.

 

Å her er da framfjærer fra venstre: original(denne er kappet 1,5 omdr.), B&G sin senkefjær, å til slutt min spesialfjær fra Åkrane.

 

IMG_2512.jpg

 

Når man da regner ut, blir det:

Original foran= 195 lbs/in. Bak=280 lbs/in

B&G foran=175 lbs/in. Bak =315 lbs/in

Åkrane foran = 330 lbs/in. Bak =470 lbs/in

 

Hmmm, ok litt rare ting her !!

 

B&G sitt senkesett er altså SVAKERE enn de originale foran å BARE 11 % sterkere bak!!!! Ikke rart de var myke!! Begge har 7 vindinger foran, så å kappe de originale vil gi en sterkere fjær, da en vinding mindre gjør den ca 10 % sterkere.

 

Mens Åkrane settet mitt er ca 70% stivere å har samme forhold mellom fra å bak fjør, da de bakre er litt over 40% sterkere enn foran.

Grunnen til at Grænnis har sterkere fjører bak enn foran, er ikke fordi den er tyngre bak, men fordi fjørene er montert lengre fram på bærarmene, slik at det blir en utveksling ala slik det åsså er foran.

 

Her er Åkrane VS orig. ukappa (bakfjærer).

 

20102007584.jpg

 

 

Så går det åsså å regne litt på ball joint ratio, wheel ratio, mounting angle osv for å finne den teoretisk optimale fjøra, hmmm…….

 

Pro-Formance Shocks, Inc - Tech

 

……….tenker jeg vi starter på 400 lbs/in foran, å tar det derfra. Blir nok litt prøving å feiling på dette, men en coilover fjær koster jo bare 250 kr, så det får gå.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår