Gå til innhold

351RS: Granada RSV8 v2.0 , evighetsprosjektet. I år må det vel bli EFI vel?

Ranger emnet


351RS

Anbefalte innlegg

Hmm, vet ikke om vi misforstår hverandre: Altså å lage et bur er ingen problem, men med mindre du har spesiell tillatelse, så får du ikke godkjent annet enn halvbur idag. Å da går baksete åsså føyken. Ville nok blitt et skrudd bur isåfall ja.

 

Coilover burde jeg klare å lage til ja, der er vi enige.

 

Du får nesten ingenting til Grænnis, er derfor jeg må lage alt selv. Stag med kniv får du vel til Volvo fra Sellholm, men akk, ikke til min. Derav hjemmelaga.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, er vel ikke heeelt enkelt det heller.

 

 

 

Litt funderinger om rør. Har jo litt alternativ, å har laget litt ”skisser”.

 

Slik ser eksosen ut i dag, dobbelt hele veien.

 

TTTidag.jpg

 

Jeg kan beholde dette, å legge trykkrøra framover på denne måten. Det er plass imellom rammevangene å nåværende eksos.

 

TTTalt1.jpg

 

Eller så kan de legges i kanalene, bak sideskjørta. Dette vil jo være lenger unna eksosen, å vil dermed få mer kjøling. Problemet kan være å få de ut mellom hjula/hjulhusa/bærarmene bak.

 

TTTalt3.jpg

 

Eksos på ene siden å trykkrør på andre siden er et alt. Her må noe eksos bygges nytt. Dette vil åsså skille litt mer mellom eksos å trykk.

 

TTTalt2.jpg

 

Et alternativ på turbomontering, to fete rør ut av baksjermen.

 

TTTalt4.jpg

 

 

Uansett måte, vil jo seff varme å kalde rør bli adskilt så godt det går, eks. eksos oppunder gulvet, å trykkrøra nederst, eksos over diffen, trykk under diffen. Men vi får se hva som får plass, hehe.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det absolutt feteste ville jo vært eksosen ut av bakskjermen da!:happyhappy:

Kansje kombinert det med det nest siste alternativet til trykkrøra?

Ser unektelig mer ryddig ut da! Synes jeg iallefall! :)

 

Ellers, stå på! kjempetråd som følges med på hele tiden! :thumb

[o]'90 Opel Omega 2.0i

[o]'90 Opel Omega 3000 24v

[o]'96 Opel Vectra 1.7TD

[x]'78 Opel Ascona B 2.2i (2-Dørs)

[x]'89 Opel Omega 2.0 16v Turbo "Lille Krokan"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det hadde vært lite sleeper, haha. Men ja det er en mulighet. Må jo ha luft. Er mulig det kan kamufleres inn et luftinntak i den trekantruta på bakdøra, noe ala det Lindvall hadde på Opaln i sin tid. Rutene er jo sota likevel, så det vil nesten ikke vises.

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, en kar i Australia sier han får inn biler med vanlig turboanlegg å misfornøyde eiere, bygger dem om til RMT, å får ut MER effekt!!

 

 

Tja, det ser ut som det er litt interesse for RMT, siden det har kommet litt ideer her å der. Takker for det.

 

Altså, først og fremst: Turboene vil uansett bli strupinga på eksossystemet, så dermed er det egentlig ikke behov for de 2,5 toms røra som jeg har der nå. Eneste grunnen til å beholde de, er jo fordi de allerede er der, å det dermed vil bli den billigste å enkleste løsningen. Hadde i utgangspunktet tenkt å ta 2 st 2 toms rør på trykksiden, for å beholde volumet minst mulig, å dermed minst lag. En annen grunn er at det er lettere å plassere. Men med å erstatte 2st 2 toms rør med 1st 3 toms( som faktisk vil gi litt større tverrsnitt), vil jo dette bli både billigere å enklere(bare et rør å sveis opp). Problemet med dette er at det bli mindre(2,5 cm) klaring mot bakken, å at det vil bli problemer å få et 3 toms over bakaksel traversen. Det går å ordne, med å lage et ovalt rør, men mer jobb.

 

Hvis vi da tenker litt videre, skulle jo eksosen åsså kunne byttes ut mot et enkelt 3 toms(siden som nevnt turboene vil være strupinga). Det kan da se noe slikt ut.

 

TTTalt5.jpg

 

Dette vil gi et mer ønsket totalvolum i rørene, å trenger bare 1 potte. Dette blir enda mer sveising, men tror dette vil gi et bedre resultat. Her vises noe av plassen for trykkrøra ved siden av eksosen.

 

Image21.jpg

 

 

Åsså kan det jo tenkes, med den sluttrør løsninga ut bakskjermen: nederst på skjermen 2 st 4 toms rør, med innsikt rett til turbinbladene, å lengre opp på skjermen, to fete NASA luftinntak til 2 konfilter.

 

Kanskje ikke sååå diskret………….

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en eksos ut i hver bakskjerm, eksosen på midten av bilen og trykk-rørene ut mot kanalene...

 

har selv tenkt på turbo bak men aldri sett noen som har gjort det :uhhmmwhat?: tøft ;)

 

Jepp, det hadde vært det beste, men problemet er(som du ser på bildene) at bensintanken står til ene siden, slik at det ikke er plass der. Skal se på muligheten å flytte tanken mot midten, slik at det kan plasseres mer symmetrisk som du sier.

 

Å din Gærning... bil`n bli da 400kg tyngre med alle dessa røra rundt omm alle plasser... Dollar`n er jo kjempe lav så kjøp en trimma ferdig sugemotor på 500hk... eller 700hk.... berre å hive rett i:happyhappy:

 

400 kg? Hehe, du vet å ta i da! Er ikke betongrør jeg skal ha heller da vettu.

Med forslaget på siste bildet blir det jo i prinsippet som om jeg hadde et vanlig dobbelt 3 toms eksosanlegg.

 

Å du har vel litt rør, intercoolere å div dill dall du å vel??? Å åssn trives du med varmen under panseret ditt? Lang tid tar det å bytte plugger?

 

Joda, blar jeg opp 60-70 lapper, så får jeg en fin motor, men er det noe moro?? Alle kan gjøre det.

 

På denne måten oppnår jeg det samme for maks 10 lapper.

 

Så kan jo du regne litt på hva din motor har kostet?

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dessuten mister bilen din sjarmen med å være hjemmebygg hvis du plutselig skulle kjøpt ferdig motor!

Det betyr vell så mye som om du har 400 eller 700 hester for midt vedkommende når det kommer til hva jeg synes om bilen.

Skoda Octavia -99 1.6 SLX Bruksbil

Opel Omega 3000 -88 Blir restaureringsprosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt forbilde da:

 

Mike Murillo's Mustang med 540 cid Ford Big-Block med 2 st 88mm turboer MONTERT BAK.

 

15 psi (Halv boost ), å over 1100 hk på hjula. Velfylt bagasjerom, eller?

 

 

http://videos.streetfire.net/video/1813a216-5ef0-482d-b82f-99c000063fcf.htm

 

Mer info:

 

http://alamoride.com/forum/showthread.php?t=16

No subsitute for cubic inches !

Prosjekttråd :Granada 351RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg si hvor bra bilen ser ut og ser ut til å virke!

 

Detta med RMT ser jo veldig spennende ut. Aldri sett det før og det har aldri slått meg at det går ann heller...

 

I forhold til plass og kjøling ser det ut til å være veldig effektivt. Det jeg lurer på er hvordan det blir med så mye rør og relativt lange avstander? Blir det ikke litt problem å få god respons fra motoren?

 

Fungerer nok bra på en dragbil som kan stå å bygge ladetrykk før den setter av gårde, men din ska jo kjøres på gate/bane?

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår