Gå til innhold

Golf III GTI motor i Golf 1?

Ranger emnet


snøplog

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt meg min første einser og har kommet til den slutning at 1.5L med automat ikke akkurat "river skinnet av pølsa" (Polardego sine ord).

Var på skrapen i dag og fikk øye på en Golf III GTI som enda ikke var ribba og lurer derfor på om det er noen som har erfaring med Golf III motor i Golf I? eventuelt om det er noen som vet om motorfestene er de samme?

 

Hadde hvert knall med svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt Endres, a.k.a. golfriders, gamle automat? Penere Einser med 1.5 Automat skal du lete lenge etter.

Jeg anbefaler deg å ta et søk på Vortex, og se om du finner noe der. I tillegg kunne det vel vært lurt å melde seg inn i VACN, dersom du ikke har gjort det ennå.

 

 

Eirik

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med "ny" einser :)

 

Det skal ikke være noe problem angående motorfestene.

Men så vidt jeg veit så har Mk3 såkalt "long block", motor blokka er litt høyere så du kan få problemer med at innsuget kommer for høyt.

Du må selvfølgelig få med deg ledningsnettet til Gti motoren.

Skal du bytte til manuell girkasse også?

I så fall trenger du også drivaksler/giroverføring og pedalsett til mk1.

"I'm so smart I'm practically retarded"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raske svar!!!

Stemmer at det er endre sin auTomat:)

Plukker selvsagt med det som er av ledningsnett annet snacks på mk3'en og tenkte også å smelle inn manuell kasse mens jeg er i gang. 3 trinns automat er ikke akkurat det mest økonomiske eller turtallsvennlige man får tak i;)

Når det gjelder eksos så har jeg heldigvis en kamerat som hevder å være dreven med sveisinga så det blir jo en god anledning til å finne det ut:)

 

Noen som har aning om hva som er en fornuftig pris for mk3 motor? hakke lyst til å betale blopris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med "ny" einser :)

 

Det skal ikke være noe problem angående motorfestene.

Men så vidt jeg veit så har Mk3 såkalt "long block", motor blokka er litt høyere så du kan få problemer med at innsuget kommer for høyt.

Du må selvfølgelig få med deg ledningsnettet til Gti motoren.

Skal du bytte til manuell girkasse også?

I så fall trenger du også drivaksler/giroverføring og pedalsett til mk1.

Er vel bare ABA og ABF som har høy blokk.... 2E som er den mest vanlige golf 3 8v gti motoren er like "lav" som vanlig 1.5/6 og 1.8

Har kun 115hk også så godkjenning bør ikke være så vanskelig med GTI specs på bilen

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt litt rundt angående det å få den godkjent med GTI 3 motor (er 8v så er bare 115 hester). Hvis jeg setter på bremser fra golf 1 GTI vil jeg kunne få den godkjent med GTI mk1 motor på 112 HK. Sånn jeg har forstått det kan jeg da få den godkjent med GTI 3 motor hvis jeg har bremse data på bilen fra godkjent verksted som sier at den ikke yter mer en 112 HK. har en kompis som har fått ordnet det sånn med en volvo 360 med 940 tic motor på 200 gamp... bremset til 140 HK og da får han godkjent den.

 

Noen som eventuelt kan bekrefte/avkrefet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det krever BT en slags "godkjenning" fra bilfabrikaten, i dette tilfellet VW. Møller i norge har uttalt at de i ikke vil gå god for ombygninger som gir mer hk enn det som orginalt var levert i bilen, altså 112 hk.

 

Har du papirer på at motoren ikke yter mer enn 112 hk samt det mye omtalte godkjenningspapiret fra Sagerud på Møller bør du være i havn.

 

Men, når det er sagt, så finnes det jo einsere med mer enn 112 hk som er gokjent i vognkortet. Det finnes også andre merker som er godkjent med langt mer effekt enn det bilfabrikaten noen gang har levert i de, så det lar seg gjøre.

 

Skal du få en einser godkjent med mer enn 112 hk må du nok gjennom en møysommelig prosess med BT hvor dere har en dialog på fremdrift, deler som brukes osv.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møller gir ikke ut papirer på mer enn 112 hk nei, men så har man jo regelen som sier 15% effektøkning i forhold til bremser / understell etc. som BT sier. Så de 3 ekstra hestene bør jo ikke by på store problemer.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det går heller dårlig desverre. Var hos høggern for en stund siden for å se om det var mulig, motorblokka har de samme festene så den skulle gått greit, men girkassa er festet på en annen måte og så vidt jeg kunne se var det ikke bare bare å få koblet sammen golf 1 girkasse og golf 3 motor... noen andre som vet noe om det eventuelt?

 

Ellers så har jeg fått papirer fra møller for å få den godkjent med 1.8 l på 112 hk. han på møller mente å huske at det var en av mekanikerene der som hadde putta inn en mk3 motor i en mk1, men at det var ett helvettes jobb og at det var mye styr med biltilsynet for å få den godkjent.

 

har lagt prosjektet på is foreløpig, men har jo øya oppe for en egnet motor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå veit ikke jeg hva du har av skruerfaring, men om denne er begrensa vil jeg sterkt anbefale å ikke gjøre en mer avansert ombygging enn å putte i en 8V GTI fra Einser eller G2 med K-Jet. Ettersom du også har planer om godkjenning er dette helt klart veien å gå, ettersom dette tross alt er plankekjøring. En 1,6 med 110HK eller 1.8 med 112HK funker rimelig bra i et lett Einser-karosseri. I alle fall er det vesentlig sprekere enn nitrist kortslaget 1,5L med automat.

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår