Stringmon Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 Har en Mazda 323 1,5l 85mod. Når jeg bremser eller tar skarpe svinger hender det at oljelampa lyser opp... Er dette normalt eller er det noe feil med min gamle traver? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 Kan det være ukontakt? Hørtes ganske mystisk ut.. skal ikke miste oljetrykk pga sving eller bremsing vel? :s Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beerman Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 på mine tidligere biler med noe oljeforbruk var dette ett tegn på at jeg måtte fylle etter olje ;) Siter http://www.tristania.com har du diesel bil? sjekk ut: http://www.chiptuning.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 ja, eller det. Glemte visst å nevne det istad.. :P Oljelampa lyser da fordi når du svinger å har lite olje, får ikke pumpa sugd opp oljen hvis du svinger til f.eks venstre og pumpa ligger til høyre.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beerman Skrevet Oktober 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 11, 2006 det enkleste kan være å peile olje :) jeg digger forresten avataren din srtingmon :D Siter http://www.tristania.com har du diesel bil? sjekk ut: http://www.chiptuning.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Eldre biler har en tendens til å mangle "skvalpeskott" i bunnpanna slik at oljen "forsvinner" fra pickup tuben i skarpe svinger og ved nedbremsing. Peil oljen og lev med det :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 At oljelampa di lyser er svært alvorlig. Som flere sier skyldes dette lavt oljenivå i bunnpanna kombinert med normale bilers våtsumpteknologi. Ved normal svingkjøring skal det likevel endel til før lampa lyser dersom oljenivået er tilstrekkelig. Du må derfor sporenstreks etterfylle olje til peilepinnens anbefalte mengde. Videre må du leve med at bære- og rådelagre i motoren kan ha fått betydelige skader. Har du brukt en moderne olje med de riktige additivene er risikoen litt mindre, men bare litt. Av biltypen antar jeg at dette ikke er en bil du gidder å reparere hvis den blir ødelagt, eller så kunne tiden vært inne for en full motoroverhaling. Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Jeg tror nok du skal fylle olje på faenskapet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kleiven Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Når jeg har hatt biler som det ikke er så nøye med, å oljelampa lyser i sving eller ved brems/akselrasjon. Så har jeg tatt det som et tegn på att det skal fyllest litt olje. Å har det rakla litt så hellte jeg på litt xtra :D Men du gjør ikke sånt med en bil som er litt mer verdt da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laaars Skrevet Oktober 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Oktober 12, 2006 Har samme "problem" på Golfen, og som tidligere nevnt er dette et tegn på å fylle ole ;) Og når rådebanken banker litt ekstra er dette også et tegn, eller når det dukker opp ulyder jeg ikke har hørt før. Skal sies at jeg skal bytte motoren til våren da, så det er ikke så farlig nå. Ellers hadde jeg vært påpasselig med det :) Siter '86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt) '90 VW Golf mk2 '82 VW Golf mk1 '83 VW Golf mk1 '86 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg