Gå til innhold

Den store motor/bil tekniske Quiz tråden. Oppdatert første post med regler og div.

Ranger emnet


umek

Anbefalte innlegg

Nei .De aller fleste bruker ekstra, egne dyser (1 eller 2 er ofte nok, selv om en pr syl er best). Men har man stor nok kapasitet på dysene og rette elektronikken kan man sikkert bruke de orginale dysene i stedenfor. Det trengs mye ekstra bensin når gassen kommer på.

Ellers er det mange med store,seriøse gassannlegg som kjører med flere stager på anleggene sine, for at ikke ørten hester skal komme på engang.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 673
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slenger inn en quiz til.Dette er en historie jeg hørte fra en velkjent motorbygger.

Et team som drev mye med Cosworth motorer ville kjøre en test. En Cosworth motor på orginale 205 (?) hester ble spent opp i benken. Man kjørte med vilje med litt for mager blanding og litt feil tenning. (for sein tenning hvis jeg husker rett). Motoren gikk på full gass i 2 timer før den sa takk for seg.

Man tok så en tilsvarende motor men i 400 hesters utgave.Den ble kjørt med "like feil" tenning og blanding som den første.400 hesters motoren holdt i 6 minutter.

I den siste testen tok de en 600 hesters versjon av den samme motoren og gav den samme behandling. Hvor lenge tror dere den gikk før den døde?

 

Jeg er neppe på nett før søndag kveld så dere får bare tippe og sette igang andre quizer i mens. God helg og skål!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt feil, siden en orginal cossi motor ikke klarer eller tåler hverken 400hk eller 600hk.

 

Men endel modifisert cossi motor kan jo klare dette, uansett lager man helt håpløse map med feil tenning så kan du jo knærte hva som helst bare det er feil nok på et passe høyt turtall.

 

men til Quizen 600hk motoren varte sikkert lenger.

Akkurat nå:

Vectra A Rieger 2.5 v6

Kadett E GSI 16v (C20XE) Turbo

Kadett E GSI 16v (C20LET) Turbo Electromotive

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR ER DET MULIG Å OPPNÅ STORE EFFEKT ØKNINGER MED NITROUS OXIDE? (Lystgass)

 

Forklar virkemåten og gjerne fordeler/ulemper o.l

 

Lykke til.

 

Nitro kan brukes på to måter i en bensinmotor.

 

Nitro er N2O. Altså 2 Nitrogen molekyl, og 1 Oksygen molekyl. Ved kompresjon deler N2O'et seg opp, og nitrogenet kjøler ned oksygenet som er i sylinderen, samtidig som mere oksygen slippes ut. Dermed før man kaldere luft i sylinderen, og kald luft er "tjukkere" enn varm luft. Ergo mer luft. Dermed får bensinen bedre forbrenning, og høyere ytelse. Slik fungerer det når nitro sprøytes inn i innsuget. (Under forgasseren/bensindysene.)

 

Den andre måten er ved bruk av kompressor eller turbo. Da sprøytes N2O'et inn i innsugslufta forran turboen/kompressoren. Dermed komprimeres lufta og N2O'et inne i turboen/kompressoren. Dermed motvirker nitroet oppvarminga av lufta som skjer i en turbo/kompressor. Man får dermed kaldere ladeluft (igjen = mer luft), som man vet gir bedre forbrenning og bedre effekt. Fordelen med å sprøyte inn N2O'et før innsuget, er at forgasseren/luftamassemåleren i EFI'en blir med på leken og tilsetter mere bensin, som gir hele prosessen større virkningsgrad og mere effekt.

 

Fordeler: Mere effekt

Ulemper: Bare om motoren din ikke er byggd for å tåle den ekstra belastingen.

 

Edit: Skrev formelen feil! Det er jo N2O, og ikke NO2 som jeg skrev :thanks Torqueflite

- 1969 Ford Mustang Fastback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på Cosworth quizen. 600 hesteren holdt kun 4 sekunder. Poenget er hvor hårfine marginene blir når effekten går opp. Feil på tenning og blanding går fint på snille motorer men er døden for værstingene, selv om værstingene har mye bedre deler.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør enda et forsøk på å holde tråden igang:

 

Hvorfor må stemplene stå en bestemt vei i sylinderen på omtrent alle motorer.Selv om stemplene er flate og symetriske.

Kom gjerne med begrunnelse.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør enda et forsøk på å holde tråden igang:

 

Hvorfor må stemplene stå en bestemt vei i sylinderen på omtrent alle motorer.Selv om stemplene er flate og symetriske.

Kom gjerne med begrunnelse.

 

Jeg kan ikke komme på noen logisk grunn, siden du sier stemplene er helt symmetriske og flate, annet enn at det er viktig at de kommer likt tilbake på plass etter at du har demontert de.. Men nå er jo ikke akkurat det dagligdags da, så regner med at det ikke er svaret..

 

 

Og siden de er symmetriske og flate, så har det vel ikke noe å gjøre med overflata på stempelet kontra innsug/utblåssiden på toppen heller, og ikke kan det ha med glidingen i sylinderen eller bevegelsen til råden.. hmm.. Tror jeg må melde pass der jeg.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemplene må stå en spesiell vei pga balansen i motoren. Selv om de er flate og symetriske er de ikke 100% i likevekt/balanse

 

Denne er jeg ikke med på i det hele tatt.. Jeg skjønner at det kan vare ørsmå ubalanser i stempler, men hvordan vet man ut i fra det hvilken vei de skal stå..? Og om 2 stempler ikke er i likevekt, så kan man jo ikke kompensere for det alt etter hvilken vei de står..? Der er jo ikke sikkert de er like mye i "ubalanse" slik at dette kompenseres.. Stemplene går jo uansett bare opp og ned, og har ingen form for rotasjon, så om de er ulike i vekt, så vil fortsatt ubalansen ned til veiva være der selv om du snur et stempel andre veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan så være, men det er fortsatt den eneste grunnen jeg kunne tenke meg i farta. Jeg er forresten ingen mekaniker eller motorekspert, så det er fullt mulig jeg er helt på bærtur :)

 

Bevares, det er fint med innspill og nye tanker.. For jeg kommer ikke på noe jeg heller.. Var ikke ment som kritikk.. :)

 

Men hvor er alle "hjernene" her henne da..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke komme på noen grunn til det jeg heller, greit nok med 2taktere der fjærene ikke må komme i konflikt med portene i sylinderen, men en med slett sylinder mener jeg det ikke har noe å si. Viss det da ikke er "valve relifes" i stempelet da.

 

Sikker på at dette er fakta?????

 

Foresten så har mange orginale chevy stempler 4 valve relifes slik at man kan snu de begge veier. Sååååååååååå ikke vet jeg.

 

Men nysjerrig på hva du har å komme med ;-)

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår