Gå til innhold

Krangletråd.amcar VS japs...

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hvem ror mest? Den personen som blir beskyld for å ro eller den personen som beskylder noen andre for ro seg unna?

 

;)

 

Hvorfor ikke slå tilbake med harde fakta dersom du mener noe er galt?

 

at å "det er bare å mate på med MASSER av turbotrykk, og be til gud om at det ikke går til helvette, samt at folk i statene som driver med importbiler er bedre enn de som driver med domestics osv.." gidder jeg ikke å motargumentere med noen fakta, det holder jeg meg for god til!

signaturregler: www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 519
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Klart det er "lett". Stor turbo, godt med flow i innsug/utblås, høyt ladetrykk, høyoktan, korrekt mapping, be en liten bønn om at maskina ikke skal rase, og presto! 1000 hester!

 

 

 

 

"I close my eyes and it ceases to exist." Tog du 'an!?

 

 

 

no he eg lest heile tråden, å makan til roskebjørn hekje eg sett maken til,

E berre å hive på stor turbo osv, he du so mykje som skifta olje på en bil nåken gong?

1990 Audi 200 20v tq

1987Audi 90 quattro

1986 Ford sierra 2,0L VRAK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den glupe personen som mente at det var den tyvaktige Rudolf Diesel som oppfant den såkalte diesel-motoren kan lese hjemmeleksa si!

 

ER DIESELMOTOREN EGENTLIG EN "STUART"?

Fra "Anlegg & Transport", mars 1991. Skrevet av Asbjørn Rolseth.

 

Rudolf Diesel (1858-1913) ble stormannsgal og forsvant under mystiske omstendigheter på en båtreise i 1913. Nye undersøkelser tyder på at det også var noe muffens med hans motor-patenter. En amerikansk journalist, som har forsket i saken, mener dieselmotoren skal krediteres Herbert Akroyd Stuart, som tidligere bare har fått noen få linjer i historiebøkene.

 

Skulle vi egentlig ha fylt stuartolje, og brukt stuartmotorer? Det mener motorjournalisten Robert Dunham. I en artikkel i "American Trucker" med tittelen "Diesel didn't do it!" legger han fram resultatet av sine undersøkelser i britiske arkiver. Han påstår at Stuart ble fralurt rettighetene til sitt patent fra 1890, og at andre, blant annet Rudolf Diesel, benyttet seg av hans oppfinnelse.

 

Gjennombrudd, men ingen heder.

Herbert Akroyd Stuart jobbet som laboratorieassistent og begynte allerede i 1885 å eksperimentere med en motor som arbeidet etter hva som senere har fått betegnelsen "diesel-prinsippet". Hans briljante idé, som skilte Stuart fra andre med de samme tankene, var metoden med først å fylle forbrenningsrommet med luft som ble komprimert, for deretter å tilsette olje ved hjelp av en pumpe og innsprøytningsdyse. Dette måtte skje raskt, og like før eller i avslutningen av kompresjonstakten.

Stuart-patentet ble datert 15. oktober 1890, og på slutten av året var et dusin motorer leveringsklare. Stuart planla å etablere sin egen fabrikk, men manglet kapital. Hans advokat satte ham i forbindelse med Hornsby & Sons, som var interessert i å produsere motoren på en royalty-basis. Stuart skrev alle sine rettigheter over til Hornsby & Sons, men fikk aldri en penny.

På egen hånd gjorde han en rekke forbedringer på sin opprinnelige konstruksjon, men fikk aldri noe gjennomslag på grunn av de uklare produksjonsrettighetene. I 1908 gikk patentet hans ut fordi han unnlot å betale årsavgiften!

 

Tysk lisensproduksjon

I 1895 tok et tysk firma, Gebr. Pfieffer, opp lisensproduksjon av den såkalte Hornsby-Akroyd motoren. I mellomtiden hadde Rudolf Diesel tatt ut et patent (1892) på en "varmekraftmotor" som viste seg å bygge på prinsipper som ikke lot seg gjennomføre i praksis. I samarbeid med Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) eksperimenterte Diesel videre, og i 1897 sto en ny motor klar. Den baserte seg ikke på Diesels opprinnelige ideer, men derimot for en stor del på Stuarts! Stuart hadde på sin side forlatt England og dratt til Australia, hvor han eksperimenterte med høykompresjonsmotorer. Der bodde han resten av sitt liv og døde i 1927.

For Rudolf Diesel, i ettertid kreditert for oppfinnelsen av motorprinsippet som bærer hans navn, sluttet historien en septembernatt i 1913. Underveis med en passasjerbåt fra Belgia til England forsvant han. Offisielt begikk han selvmord, men ryktet om at han i virkeligheten ble myrdet er aldri blitt avkreftet.

Hvorvidt Stuart skulle ha erstattet diesel er ikke vi i stand til å bedømme. Men at historien om Rudolf Diesel ikke blir mindre spennende av påstanden er det neppe tvil om.

 

Dieselmotorens lastebildebut fant sted i Tyskland. I 1923 presenterte MAN en 4-sylindret direkteinnsprøytet dieselmotor (t.v.), samtidig som Daimler Benz kom med en 5-tonns modell med 4-sylindret forkammerdiesel. Begge ytet 45 hk.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en Buick V8 (Rover) på såder 215 cu. in,snurr 14000 rpm,fòr med alkohol,lad 3 bar oppå og hent ut 2800 hp. Riiiiight....

 

En halvparten så stor Honda-basert motor hentet halve det tallet på det turtallet...

 

Hvasse Supraer? Marko tok jo ut litt... byttet stempler,råder,kammer og det meste eksternt og tok ut 1520 Whp...på 3.1 liter. 3000 hp på bensin i en dobbelt så stor V8,les 6.2L? Neppe...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Hva med å lese et par sider tilbake om det Reodor F (innlegg 301) skriver om motorkarakeristikk...

 

Hvis de motorene du nevnte har samme slaglengde, så gjelder regnestykket ditt, men ikke ellers.

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dét er jo enkelt. Amerikanere som liker imports er ganske enkelt bedre mennesker enn Amerikanere som liker Amerikanere.

 

aah...slo meg ikke til å begynne med, men når du sier det så.

 

Det så vi jo feks. i den filmen med en civic vs. et eller annet yankee stål. Litt av noen harde karer de import-gutta der ja.

 

BTW; noen som har lagt merke til at denne tråden er lættis? forslår flytting til Toyota Corolla-forumet eller lås tråd.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ikke på noen som helst måte være den som belærer Turboed1 om motorteori. Jeg er bare en statsansatt kontorrotte, mens Turboed jobber med motorer til daglig og har mye teoretisk og praktisk kunnskap om temaet. Og ikke trenger det å være motstrid mellom hans og mine betraktninger heller. Og skulle det være motstrid så har ganske sikkert han rett...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboed1: Hva med å lese et par sider tilbake om det Reodor F (innlegg 301) skriver om motorkarakeristikk...

 

Hvis de motorene du nevnte har samme slaglengde, så gjelder regnestykket ditt, men ikke ellers.

De har ikke samme slaglengde. Roveren har 71.12mm og Hondaen 87.2mm....med andre ord er Roveren mer egnet til høy-rpm-operasjon enn Hondaen...så da får vi vel være "fair" og be Roveren banke ut 3000 istedet for "bare" 2800.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva racing angår må jeg bare minne om mitt tidligere innlegg om emnet: hvem vant GT-klassen på LeMans i år? Toyota? Honda? BMW? Audi? Neei, en "rett fram" Chevrolet med støtstang-åtter...:rolleyes:

 

dragcar

 

Heh.... Hva med å mobbe dem merkene som deltok?

 

24 Hours of Le Mans GT1 Top Finishers:

Pos./Car No./Drivers/Car/Laps

1. (64) Gavin/Beretta/Magnussen, Corvette C6.R, 355

2. (007) Enge/Turner/Piccini, Aston Martin DBR9, 350

3. (72) Policand/Goueslard/Alphand, Corvette C5-R, 346

4. (62) Piquet Jr./Garcia/Brabham, Aston Martin DBR9, 343

5. (009) Sarrazin/Lamy/Ortelli, Aston Martin DBR9, 342

6. (66) Mowlem/Borcheller/Fittipaldi, Saleen S7R, 337

7. (63) Fellows/O'Connell/Papis, Corvette C6.R, 327

 

 

Skjekke etter litt fakta før du spytter ut? :op:

 

Og ja, pussig at du skulle nevne "rett frem" (har ingen ting med bilene å gjøre, bare må si det :) )

le_mans_track_lay_out_2002.jpeg

Banen :D

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erru tungnem :violin:

Hadde jeg vist hva det betydde så hadde jeg sikkert vært det ja :D

 

Sier bare at det argumentet ikke funker så bra siden dem bare slo ett britisk lusksusmerke, ingen av dem du nevnte :)

 

I tillegg så synes jeg det er dumt å bruke race biler til å "bevise" noe med.... Er som å si at Franskmennene er dem beste pga F1 :) Event. BMW pga WTCC etc... Get it? :)

2stk 08' Ecco size 41.

X 95' BMW 328i - solgt

x 93' Mitsubishi Galant 1.8GLi - skrota

x 83' Volvo 245 2.3 GLE - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår