Gå til innhold

Veigrep. Hvor begynne?

Ranger emnet


farlig

Anbefalte innlegg

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det blir stor forskjell når du bytter til en stivere demper når du kjører

med 23mm stag fremme.

Og det blir enda stivere med 24mm, men da kan den gå fra nøytral

til understyrt. men dette er nå litt smak og behag.

Eg mener at en bil som har en antydning til å være understyrt er

lettere å kontrollere, bare å gi en vink med rattet så går ræva ut.

 

Det er nå bare å snakke med han Pedersen ved PedersenRacing,

Han vet en hel del om hva som fungerer og ikke fungerer.

 

Mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For grovt og stivt framme så vil bilen understyre ja.

Det vil ikke bli så himla forskjell fra 23mm til 24mm men det hjelper med stivere dempere.Prøv først stivere dempere og så monterer du 24mm stag.

Klart bilen virker mer kontant når du svinger med grovere stag, men det som er poenget er når du kjører på grensen til den slipper og litt over, det er da du ser og føler forskjelen.

Eg har prøvd mye rart.

Kjøp og prøv forskjellige oppsett. det har eg gjort.

Grovt og stivt bake med hard fjær så overstyrer bilen, slik er Volvo.

Men ring Pedersen på Pedersen Racing han har virkelig greie på dette,

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygge drifte bil, så er det å ha stiv å lav bil. (litt stivere bak)

 

Skal du bygge bil som skal sitte på veien, så skal den være litt stivere forran for at akselen skal "vri" seg litt så hjula ligger mest mulig på veien.

kraften må ned i bakken veitu :thumb Bygger 242 drifte bil, da har jeg tykt stag forran og dobelt bak.

Bilen har kort fjæringsvei, laft tyngdepungt osv. ligger bare å flyter på asvalten da :magic

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er flere som har gjort som meg og prøvd litt forskjellig.

les.

 

It's hard for me to tell because I don't know the course, and I've never driven a road course that is really narrow with tight corners like that. But I drive autocross events and I rode along in a car driving on a karting track once, so I'm familiar with the necessary requirements of the car, and the need to have the car rotate easily to navigate the slow/tight corners. On that corner, it looks like you want to apex late on exit of the right hairpin and try to have as straight of a line as possible over the left turn curbing. If you make the exit to the hairpin straighter, you can get on the gas earlier, and that will make you faster.

 

In the second picture, I think you could use stiffer springs on the front, or a stiffer front bar. Too much weight transfer. I find it's easier to drive a car that's set up a bit stiffer than what you have with lowering springs. In the first picture, the ride height looks awfully low. Do the struts bottom out when fully compressed like that? The spacers on the rear don't help the handling if it already understeered before. The spacers just make the understeer worse.

 

With the LSD to keep the tire(s) from spinning, and with the spacers on the rear, I bet you could use a large rear bar and stiff rear springs. But what happens when you put on a bigger rear sway bar, and the front corner still sinks down because of weight transfer? Now I believe the larger rear bar will pick up the inside tire even more.

 

I've done some testing with sway bars and with spring rates. I use 475lb front springs and 325lb rear springs. At one time I used NO front sway bar, and a 25mm rear bar. Then I put the 19mm front bar on that was original to my car. Then I put the 25mm IPD bar on the front. With no bar, and with the 19mm bar, the car was very fun to drive. Because of the stiff springs, it had a lot of roll resistance at the front. The turn-in was very good, and it didn't roll nearly as much as when I had the 25mm front bar and Jamex front springs. But for autocross, I had wheelspin from my truetrac rear end (low preload Jeep front axle type). When I changed to the 25mm front bar, I had a little bit of understeer, but noticably less trouble applying power in slow corners. More stiffness at the front will help keep the rear planted, based on my experience.

 

If you ONLY change to a larger rear sway bar, I think you'll be disappointed.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ha så stivedempere du vil men 940 vil fortsatt være båt så lenge du ikke får på strørre kreng hemmer. bilen vil ikke understyre med større stag forran. mulig hvis det staget veier 300-400kg. ikke ellers. sorry men når folk kjører med 25mm krenghemmer forran så er det neppe mer understyring de er ute etter. da kunne de like gjærne fjerna staget eller slengt på no rustfritt noe. men kjører du mye grusvei så vil mykere forran føre til bedre veigrep på grusen. men ikke asfalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke båt når du har en stiv demper tilsamens med en stiv fjær.

Demperen må da være så kraftig at rebond holder godt i når den fjærer ut.

SAM i sverge og pedersen selger en God fjær art nr 95087315

og du må ha en talerken som heter art nr 95087316.

Denne er betydelig stivere en læsjøfors. til samen med en Bilstein demper

med god rebond så blir dette jæ... bra

Hmm tru hvorfor de ville ha en kraftigere fjær?

Men for all del læsjøfors og bilstein framme er meget bra.

Skal nå fortsat ha noe komfort .

Dere får melde dere på Autoslalom og teste bilene deres!

Da får dere sjå.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg "ambulansestag" idag, 350,- på bilia, gleder meg til å se om det gjør noen forskjell, får på "full pakke" med lesjøfors/bilstein/superflex på tirsdag, samt fjærbenstag. Og nye 225/45-17. så da gjenstår det vel egentlig bare å få inn en noe heftigere motor, samt s80-interiør, så er bilen komplett;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår