Gå til innhold

Regelverk for Camber, hvor går grensen?

Ranger emnet


Kjell-Thomas

Anbefalte innlegg

Har en Starlet P7 fra 1985 hvor jeg har kjøpt ett sett felger uten å tenke meg om. Fikk ordet Tüv-papirer på felgene og felgene passer perfekt bortsett fra at felgene stikker 2cm utenfor hjulbuene fremme. Reglene for felger og hjulbuer er at øverkanten skal være dekket med en viss prosent i forhold til hele dekket, men sånn som felgene fremme er nå så er jeg ikke i nærheten av prosentene. Bilen er godkjent senket, men kan jeg endre camber slik at jeg akkurat er innenfor? Hvor går grensen til hva som er for mye camber? Finnes det en paragraf i kjøretøyforskriften som tilsier en grense?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermbreddere kan løse det med dekk utenfor skjermkant om sporvidden ikke er øket med mer en 15mm, dvs du kan redusere innpress (ET) med 7,5mm på her side/felg. Regner med det er ok siden du skriver at felgene er TÜV-godkjente til din bil. Skjermbreddere kan limes fast med dobbelsidig tape om du ønsker å fjerne de etter godkjenning.  Å endre camber for å få øvre dekkant innenfor skjermkant er ikke noe en bør gjøre. Om det finnes en paragraf om camber vet jeg ikke men det finnes flere andre retningslinjer for endring av kjøretøy som ikke er enkelt å omgå uten dokumentasjon. Siden dette er en veteran så er det litt mer rom for modifikasjon. 

Regelverk ombygging av kjøretøy.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjermbreddere må også godkjennes siden du endrer bredden på bilen, speil er ikke inkludert i bredden så dette må man få endret i vognkortet. Har prøvd skjermbreddere men synes ikke de kledde bilen serlig godt, spesielt ikke når den kun blir breddet fremme. Vet ikke om skjermbreddere fra AliExpress eller eBay kan godkjennes? Tenker da på universale breddere av plastikk. Dessuten er felgene endret så mye fra orginalt at jeg må innom vegvesenet for å få det godkjent, både sporvidde og innpresset er endret drastisk. Er det sånn at hjulbuen kan være plastikk eller må den være mer solid for å tåle en støyt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår