Gå til innhold

Kjøre på høyt turtall?

Ranger emnet


Erlend_G

Anbefalte innlegg

Hadde nettopp en diskusjon med en venn av meg, som kjører en gammel Opel. Han girer ikke før han har nådd rødlinjen i hvert gir, enda han ikke kjører "fort". Dette irriterte meg såpass mye, at jeg forklarte han at dette slet på motoren, og at han burde gire ved rundt 3000 omd\m.

 

Men vennen min nektet, og mente på at så lenge man holdt seg under rødlinjen, så gjorde det ingenting å ha mye turtall. "Motoren er laget for det".

 

Så, bare for å ha noen fleres mening inn i bildet, hvem har rett, jeg eller han?

 

Mvh,

-Erlend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

**Himmler med øynene***....

 

Joda ser for meg att dette er en genial plan spesiellt på vinterstid med 15-20minus og så kjører direkte på 6000-7000 omdr på KALD motor..

Håper han liker å skifte toppakkning.. kan bli mye av det.

 

PS. Får følelsen av at han vennen din gjerne er 18-19år, kan det stemme?

 

Ha en god dag

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vel indirekte rett når han sier at motoren ikke tar skade av å ha høyt turtall.. Det forutsetter jo at man har varmet den opp, at oljen er god og at resten av motoren fungerer som den skal. den er jo tross alt bygget for det, og rød merkinga er jo også satt i forhold til motoren.

 

Men det er vedlig uøkonomisk med tanke på olje og bensinforbruk. Dessuten vil det være mer slitasje på motoren å kjøre slik over lang tid.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belastningen på de bevegelige delene øker med turtallet. Stemplenes opp- og nedagående bevegelser skal gjøres om til roterende bevegelser av veiva. I tillegg skal ventilene åpnes og lukkes. Stemplene veier kanskje 4-500 gram pr stk. Når det relativt tunge stempelet skal skifte retning mange tusen ganger i minuttet blir belastningen stor. Denne belastningen kan bli for mye for oljesjiktet mellom rådelager og veivtappens lagerbane, med stor lagerslitasje som konsekvens. Og et lager som er slitt gir større toleranser og lavere oljetrykk. Og lavere oljetrykk gir enda mer lagerslitasje... Videre blir olja varm og mer tyntflytende ved høyere turtall. Noe som gjør livet enda surere for lagre og lagerbaner. I tillegg kan olja få mekaniske skader og da smører den dårligere etterpå, også ved normale temperaturer.

Ingen hverdagsmotorer er konstruert for å oppholde seg i lengre tid rundt rødstripa. Høye turtall krever liten bevegelig masse. Bare se på et stempel fra en Formel1-motor.

Uten å være petroleumsingeniør så vil jeg anta at høye turtall stiller større krav til bensinens bankefasthet. Tenningsbank oppstår ikke bare ved middels turtall, men også høyere opp i registeret. Ved tenningsbank forbrenner ikke bensin/luft-blandingen i forbrenningsrommet på en kontrollert måte, men forløper mer som en eksplosjon, noe som har ført til mang en råde i vill fart gjennom sideveggene i motorblokka. "Ulempen" med tenningsbank ved høyere turtall er at bankelyden drukner i annen støy fra motoren, i motsetning til ved lavere turtall da vi på gamle motorer ofte kan høre en metallisk plingelyd - tenningsbank.

Nei, mitt råd til din kompis må være å begrense rødstripegiringen til de tilfellene hvor den ekstra ytelsen er påkrevet, feks ved forbikjøringer eller lyskrysskonkurranser hvor konsekvensen ved å tape ansikt er større enn konsekvensen ved økt slitasje på de bevegelige delene...

 

Reodor F

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har bare en ting og si jeg.. Idiot.. det finnes jo ikke behaglig og kjør sånn en gang.. synes han at alle andre er dumme han da eller.? sikkert fint i kø i 30 km da i 1 gir.. den motoren holder ikke lenge, før den bruker like mye olje som benisn.. kan jo hilse han og si at, da motoren har gått en gang rund er den jo en gang slitt. så vist han skal ligge på 5000 i steden for 2500 kanskje, så kanskje han greier og regne det ut selv, men høres ikkehelt ut som at han greier det heller.. hehe.. lykke til sier jeg bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se å få gitt den gutten en vanlig tråsykkel . sykle ned rælingstunnelen i første gear og tenke på bena som en motor.

2000 suzuki grand vitara 2.0 tdi,cruisebil. 2005 Golf V 1,9 tdi. 1983 honda vt 750 custom,seriøse greier. 1977 vespa 50 special,4 håndgear. kreidler 50 rs. lohi 13 fot med 50 hk mercury

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjører gammel opel,finner snart ut at det ikke lønne seg tror jeg(definer gammel opel).

Er glad i turtall sjøl jeg, men på landevegskjøring girer jeg stortsett på 2000 rpm, det er nok, dessuten har jeg grommest lyd på 1800 rpm.

 

Forklaringen til "Reodor F" er ganske god, tenningsbak på høyt turtall varierer fra motor til motor og gasspedal, er mest på lavere turtall.

 

slittasjen øker med turtallet.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere turtall fører selvsagt til mer slitasje. Det står t.o.m. i enhver instruksjonsbok til bil.

 

for hver slag og omdreining så slites mikroskopiske partikler av delene. Denne slitasjen øker med antall omdreininger, temperatur og belastning. Med et mikroskop så kan du se dette vet å se på olja ved et oljebytte.Du vil kunne se at antall metallpartikler er større ved å se oljen på hans motor kontra en annen sin som kjører på lavere turtall.

 

Det beste for motoren er at "motoren alltid går lett og smidig uten unødvendig høyt turtall". Dette er tatt rett ut fra Honda sine instruksjonsmanualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår