Gå til innhold

Hvor viktig er egentlig kabler?

Ranger emnet


hazzie88

Anbefalte innlegg

Så lenge han velger kraftig nok kabler så er Biltema helt topp.

Jeg har kjørt lytte tester på biltema kabler og Kimber kabler.

Ingen hørte forskjell. En kolega av en kompis er slik hi - end freak, som altid har hevda att han hører stor forskjell på billige og dyre kabler. Han tippa feil, og mente hardnakka at oppsettet med Biltema kabler var Kimber. (skulle sett tryne hans når han selv så att det var kabler fra Biltema)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørsmålet er vel heller Hvordan kabler han har kjøpt, og Hva han skal drive. anntall og størrelse på høyttalere sier absolutt ingenting om hvordan kabler man skal ha. man får En 12" sub som tåler mer effekt enn 10x 18" suber...

 

er ingenting feil med biltema kabler, utenom at de oksiderer etter hvert dersom de ikke er belakte, noe som kan føre til at du kanskje en gang av og til bør kappe av endene og sette på ny kabelsko. men dette gjelder jo alle rene kobberkabler da, ikke bare biltema.

så å bytte til andre like tykke "proffe" kabler vil jeg tørre å påstå at du ikke vil kunne hverken merke eller måle noen spesiell forskjell på, utenom i lommeboken... som regel kan de dyrere være litt mykere og ha flere tråder, men har du allerede lakt opp en biltema-kabel er det bortkastet å bytte.

eneste jeg kan se at man kan hente på det er å slippe problemer med oksidering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ingenting feil med biltema kabler, utenom at de oksiderer etter hvert dersom de ikke er belakte, noe som kan føre til at du kanskje en gang av og til bør kappe av endene og sette på ny kabelsko.

 

 

Nå må jeg innrømme at jeg har brukt kabler fra Biltema, siden da jeg måtte til Sarpsborg (bodde i Oslo den gang)

Og den bilen som er i dag full fart som pendler bil av en kompis, som kjører med samme anlegg og samme kabler uten noe problemer med oksidering.

Siden jeg altid tinner endene, til tross for at stadig flere sier att høyttaler kabler ikke skal tinnes så gjør jeg det fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... er en del uenig med deg toffy.... i en av bilene til dama så monterte jeg den gangen et SoundStrream Rubicon 404 hvis jeg ikke husker feil og da brukte jeg de rosa/blå signal kablene som selges i Biltema da jeg ikke gadd å demontere et par Alpine signal kabler som var i Sierran men neste sommeren så hadde jeg tatt ut den Alpine signalkablen og monterte den i Polon og det skal si deg at det var så stor forkjell at jeg reagerte med det samme, dama kommenterte også at det lått mye klarere og bedre i polon.... Den Alpine signal kablen kostet meg rundt 1000lappen i 96-99 en gang... mens Biltemas rundt 200kr tror jeg.... bassen ble mye stramere og presis med flere detaljer og mer ro over hele spektret faktisk. Ellers som JEJ sier er korrosjonen et av Biltemas kablene det verste.... bruk litt penger på kvalitets kabler!! forresten toffy jeg har også brukt Van den Hulls Clear Watter sølv kabler med Thielle keramiske diskanter i gamle Taunusen min og det hørte man forkjell på....men, mye er sagt og gjenstår å få sagt rundt kabler.... :spin ellers en fordell å lage sine egne "pseudo balanserte" kabler og prøve å koble opp så vil du selv bli "overbevist".... men det krever at anlegget er av en hvis kvalitet....

hilsen en gammelt tweeker og "gjør det selv" hifi asylant... grinchy

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel... er en del uenig med deg toffy....

hilsen en gammelt tweeker og "gjør det selv" hifi asylant... grinchy

 

 

Mange som er uenige med meg på dette omerådet. Og sikkert noen som har rett også, det er mye som spiller inn når det gjelder lyd.

 

Derfor tenker jeg att jeg setter opp test bilene: 2 stk Ford sierra. en 1984 mod og en 1985 mod. begge 2L.

 

Denon 800 cd spiller forsterker PG (husker ikke bokstav til serien) 450 (kosta 6 00 eller noe hos HI-Fi klubben)

 

Frontsett Boston Pro 5,5" sett. midbass Boston Pro 8" sub Boston Pro 12"

 

en bil med alle kabler fra Biltema

Strøm 30mm2

Høyttalerkabler til front sett og mid bass 4mm2

Og dobbelt 4mm2 til sub.

signal, ja den rosa saken X 2.

 

Kimber blei det 2,6mm2 og 6,6mm2 til høyttalera

signalkabla blei de gamle Timbre.

 

Strøm blei PG kabler.

 

Fant ingen som kunne høre forskjell, sorry..

Hi-Fi-klubben gutta hørte heller ikke forskjell. (vell, dem er kanskje ikke mer lytte eksperter enn oss andre)

 

Men fikk en varmere lyd når jeg testa med Audioquest Ruby signalkabel, og høyttaler kabler(husker ikke stave riktigheten)

 

Så jeg sier ikke att Biltema kabler har samme lyd som alle andre kabler.

Men jeg velger gjerne Biltema kabler selv på noe dyrere oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva mannen (Steven Mantz) bak Hifonics og mange andre legendariske bilforsterkere sier om saken http://www.zedaudio.com/Technical/Cables.htm

 

Teknisk, men vel vært en stund til å lese igjennom. Den fikk iallefall meg til å revurdere mitt standpunkt på dyre kabler!

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg nevnte var i allefall om strømkabler. signalkabler fra biltema har jeg aldri vært borti, og tror heller aldri jeg kommer til å bli det ettersom jeg snart forhåpentligvis kan gå over til balanserte symbilink kabler i steden.

 

på strømkabler har det ikke så mye å si hva man bruker, men som nevnt over bør man fortinne endene på kablene for å forminske kjangsen for oksidering. men når det gjelder signalkabler er det jo en del andre ting som kommer inn. skjerming osv er jo en viktig faktor her. og lydkvaliteten kan også variere. så her vil jeg nok absolutt tro at man vil kunne merke forskjell på billige og dyre kabler, hvis begge brukes på gode annlegg.

 

i bilen kan jeg ikke si jeg har prioritert det så nøye da det er så mye ulyder der uansett, men hjemme derimot hvor jeg har annlegg i 100k klassen, har jeg ikke spart. der går det ca 2x 35mm kabler til høyttalerene, og signalkabler fra rapport til ca 1000,- pr meter.

men jeg må innrømme at dette er totalt overkill, for man hører ikke forskjell på dette og kabler til ca 1/2 pris. i allefall har ikke Jeg gjort det enda, men så har jeg ikke optimal hørsel heller da. men jeg hører absolutt forskjell på de kablene jeg har nå og vanlige billig-kabler, det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva mannen (Steven Mantz) bak Hifonics og mange andre legendariske bilforsterkere sier om saken http://www.zedaudio.com/Technical/Cables.htm

 

Teknisk, men vel vært en stund til å lese igjennom. Den fikk iallefall meg til å revurdere mitt standpunkt på dyre kabler!

 

:roll: en viktig faktor de fleste glemmer ang SIGNAL kabler er impedansen, derfor vil de fleste også låte "noe" annerledes en andre, men om man ikke har prøvd og hørt så er self vanskelig å diskutere om det.... på lik linje med at en BNC kontakt skal være bedre egnet til audio signaler enn et RCA kontakt... men impedans er noe vi tar hensyn til når vi skal måle -gjerne med et osciloskop- knock

 

edit: forresten det er vel litt forkjell når vi snakker om "dyre" kabler da et signal kabel på rundt 500-1000kr er mer normal av en "normal kvalitets kabel" men et sig. til 3000-5000kr er for meg "dyre kabler" hvordan er det for dere?? hva mener dere med dyre kabler isåfall?blah

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja. impedansen er vel det desidert siste folk tenker på når de ser på signalkabler.

 

når jeg tenker "dyre" signalkabler ser jeg på for eks Rapport sine kabler som jeg bruker hjemme som relativt dyre. koster tross alt over 1000,- pr. meter. og da pr. stk. og vi trenger jo 2 for å få både høyre og venstre, så ca 2k pr. meter signalkabel er vel ikke det billigste akkuratt syns nå jeg i allefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... sant det... og en bedre og billgere kabel kan skaffes for en rimeligere penger men må nok loddes selv, kjermingen er 100%bedre en de fleste standar kablene til under 1000kr... ble brukt meget mye før i "walki talkies" sin tid... nemlig RG58..... yodude

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matador;

Så istedet for å kjøpe signalkabler til 300-1000kr for 5m, så kan man benytte RG58, og få et bedre resultat?

Om jeg ikke husker helt feil, så er vel denne noe vrien å legge?

1999 BMW E46 320d - Konebil

1991 BMW E36 320i 24v Sedan - Go'bilen m/M50B25 & respirator

1988 Ford Sierra 2.0CL - Vinterkjelke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår