Gå til innhold

matador

Bruker
  • Innholdsteller

    2,203
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om matador

  • Bursdag 05/30/1965

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    mikro/elektronikk, data, bil, damer, 3xkamsport.
  • Yrke eller sivil status
    mikroelektronikk

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    norsk Silicon Valley

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

matador's Achievements

Generalløyntant

Generalløyntant (12/13)

10

Nettsamfunnsomdømme

  1. ikke enig men agm og gele danner giftig gass over 14,9v -står i bruksanvisningen til stinger/odysse også optimal ladning til disse er også over 14,3v og helst 14,6v -det er bare å studere data blader ellers andre mer eksotiske gele batterier til DbDrag eller lignende kan godt ha enda høyere ladninger, feks Kinnetics men det du sier stemmer ang vanlige bly og flyttende syre batteriet, enten de er tette eller ventil-regulerte/, da vannet vil koke og fordampe over den spenningen, MEN som alle kjemiske prosseser dette avhenger også av temperaturen hvor i kurven denne "maksimal ladde spenningen" ligger ..... men i mindre grad med AGM/gele da det er ikke mye flyttende vann innvendig. Forresten i "boost" modus er ladde spenningen høyere enn 15volt.... derfor er uaktuelt, for at du skal forstå det må du vite hvordan en oppladning kurve ser ut, og hvordan ladde spenninger påvirkes med lasten, fordi det er nemlig lasten=batteriet som gir de nevnte "14,5v" som du refererer til under boost ladning -men selve ladde spenningen er muligens nærmere 17volt...... derfor den kalles "boost" da vil det gå mye strøm over til batteriet/"lasten" -dette vil som regel ødelegge veldig lett en vanlig batteri, men agm/gele tåler høye ladde strømmer da de har en lavere indre motstand enn vanlige typer :)
  2. det er plass til 3" på dash bordet, men du kan fint få en 4" der og :) bare at magneten må ikke være så stor -da kan du heller montere en 4" coax.... 100 ganger bedre enn å montere coax i døra.... men i døra kan du heller montere en grei 6,25" som funker som bass isteden, da er det en 3 veis system du trenger og du må ha en passiv delefilter og self :) Men en bedre alternativ er å bruke en amp med 4 kanaler og innebygd delefilter -hvis du ikke har dette innebygd i spilleren. Da er det neste steg å bruke en dedikert mono amp til subb bak, og man får også 6x9" som er beregnet til subb bruk ;) blir ikke noe kjempe trøkk men mye bedre en å bare bruke 6x9" eller en 10" i kasse :) DLS hadde en modell som var på 7x10" som går fint å skru under ifra på samme original hul til 6x9". I bilen til kona bruker jeg 2x 10" rett i samme hull til 6x9", denne type montering kalles OA (open air) da man bruker selve bagasjerommet som kasse -krever mer av elementen men går mye dypere enn alle andre typer kasser -mest til SQ (sound quality) med andre ord.
  3. ser det er en gammel spørsmål, men ofte veldig aktuelt. Det er den indre diameteren på røret "som teller" :) fordi ytre dim er mer relatert til hvilken type rør det er.... kobber eller alu eller rustfritt ;) Jeg har skiftet til kobber rør som biltema selger i ruller på 10 eller 5 meter, veldig enkelt men for at det skal se pent ut må du være nøye, særlig på lange og rette strekninger, pass på å feste den på de samme punktene som original rørene. Bruk også nippler og overganger i mm istedenfor tømmer -er så mye enklere- altså du kapper av røret et passer sted der det er nok plass til å sette ny overgang, treer de nye mm koblinger etter å ha trekk ny rør self, godt festet så er det ferdig..... pass på å ikke lage skarpe bøy men heller lange og slakke hvis du ikke er så dreven ;) funker like bra men ser ikke helt proff ut. når alt er koblet sammen sørg for å lufte godt og etterpå følge med om det er tett rundt overgangene/koblinger, få noen andre til å trøkk for full i bremsene med motoren i gang mens du tar en sjekk. Om man vær nøye så skal alt være tett og bremse pedalen skal være tett og stram uten å gi etter en liten stund med full påtrykk. Ellers kan jeg nevne at etter å ha byttet disse rørene, så var det ikke noe galt med originale rør, men ser bare sånn ut da disse er lakkert/malt originalt og når det flasser av ser ikke bra ut, Du trenger forresten et sett med spesielt verktøy for å lage overganger og koning, koster ikke mye på biltema og funker helt greit. Enkelt og grei jobb, MEN husk at du MÅ være 200% NØYE!!! detter er bremse systemet og krever at du gjør ting riktig!! er du i tvilt forlatt det til fagfolk.
  4. hallå poolish :) åsen gikk dette? har selv skaffet meg en A4 og men har ikke meket så mye på den ennå.
  5. åsen gikk med bilene ellers? :) -lenge siden jeg har vært innom her :)
  6. ville først mistenkt børstene ja :) og batteriet "laddes" alltid når spenningen er over minste hvile volt verdi til batteriet.... dvs si at lavere den spenningen er, desto lengre tid det vil ta å ladde opp, men om den forskjellen er liten så vil den aldri oppnå maks ladde nivå, vanlige syre batteriet ladder optimal med ca 13,8-14,2v, mens gele noe høyere men aldri over 14,9v. For mange år siden skrev jeg noe om dynamor, ta en titt på den -står nederst ;)
  7. joda, men skulle gjerne vist med 100% sikkerhet, da enkelte motorer har mer avstand til ventilene og selve sylinderen og derfor oppstår ikke skader i det hele tatt :)
  8. noen som vet om hvordan det går når register reimen rykker på en 1,6l 2000 Focus? blir ventilene bøyd isåfall? :) mye jobb å skifte reg reimen eller man må nesten av med motoren for å komme til? :)
  9. litt seint med svar, men muligens kan brukes av andre :) -hvilken alarm er dette? har som oftest sett Defa i stratus, til dette er det enkelt å programere :) enkelte modeller går om hverandre men på nyere modeller er gjerne flere eller andre funksjoner som ikke er på de eldre modellene.... -startsperret kobler ikke ut bensin pumpa med mindre alarmen har startet eller er forsøk på innbrudd, men er veldig usikker da en slik inngrep kan også forårsake feil under kjøring og er ikke ønskelig med et plutselig motor der bensin pumpa kutter pga fei i selve alarmen. MEN det er selve starter motor som kobles ut -da kan man ikke starte bilen både ved armering og utløsning av alarmen, ved forsøk på start utløses self alarmen. På defa er en egen meny for å trykke programerings knappene for å koble ut alarmen og sette den i standby modus eller "verksted" modus som det kalles :)
  10. ikke dumt klimafro, bare det ikke glepper og gjør hodet run self :)
  11. sett at lyspæren er hel? :) ofte om man kobler feil -eller monterer veldig rask - så kobler man feil og jord til alarmens sensoren går gjennom filamentet til lyspæren -om den rykker=pære lyser ikke, så vil alarmen feile/oppføre seg rar ;) -prøv det :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår