Gå til innhold

Senterpartiet vil heve vrakpanten

Ranger emnet


tOFFY

Anbefalte innlegg

Forrige gang dette ble gjort, var det mange som gikk helt av hengslene. Folk leverte biler som var verdt 5-6 ganger så mye til hugging. Men bilparken ble yngre. Så vidt jeg husker var det bare biler som var registrert, og hadde vært det året før som fikk høy vrakpant.

 

Mange fine prosjektbiler som forsvinner i pressa hvis dette realiseres.

Men her skal ingen Volvo leveres!

Ikke om vrakpanten tidobles..

Volvo 444ES -53, MB C180-00

MB SLK200K-09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg har misforstått litt, men er ikke vrakpant inkludert i prisen når du kjøper ny bil? Så da vil vel nye biler bare koste 3.500,- mer ?

Hva med å heller kutte ned litt på engangsavgiftene. Det er ikke så forferdelig mye som skal til før det hjelper. Men å håpe på det er vel som å håpe på at bomringen rundt Oslo blir tatt ned.

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo SP som foreslår det da. SP=Mye bønder. Mange bønder har hagen full av gamle biler(vrak). Ergo masse penger til dem som foreslår forslaget aneglsmili

 

Men helt serøst, dette vil jo ikke hjelpe en dritt. Ned med avgifter på nybil er det eneste som funker, og det vet de. Som andre har presisert før meg i denne tråden; det eneste de oppnår er at folk med veldig lite penger ikke engang har råd til å kjøpe seg en sliten og herja lada samara med papp-bakrute. La oss skåle for et enda større klasseskille cheers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faan,da blir herjebiler/jordebiler enda dyrere.

Dette vil bare føre til at bruktbilprisene stiger, og da kjøper vi eldre biler, så da vil dette ha motsatt virkning.

F.eks.

Hvis en bil koster 6000, da vil vrakpant være 5000 av prisen.

det vil si at selgeren tar mer for bilen fordi at han vet at kjøperen får tilbake 5000 hvis han skroter den.

Da vil selgeren øke prisen, og i 2008 vil bruktbilene være dyrere,da kjøper gamlere og billigere biler.

Ergo: motsatt virkning.

 

Jordebiler blir jo i og for seg ikke noe dyrere. Ja; du må betale 5000 i motsetning til dagens 1500, men når du vraker bilen igjen etter et par uker får du jo disse igjen. Det er bare det at en må ha de 5000 da :mat

Bil er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordebiler blir jo i og for seg ikke noe dyrere. Ja; du må betale 5000 i motsetning til dagens 1500, men når du vraker bilen igjen etter et par uker får du jo disse igjen. Det er bare det at en må ha de 5000 da :mat

 

Bruker ca. 2 år på kjøre ihjel en bil fullstendig,men da har vrakpanten gått ned.

Det blir gjeldene i bare et år,så da har man tapt 3500,-

 

Skjønner?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle disse bila, som står bak låver og i garasjer har nok stått uten skilter, og derfor uregistrerte. Og sist så måtte jo bila ha skilter og være lovlig registrerte..

 

Selve vrakpant økning er jeg enig i, men ser ikke på det som en hjelp for att folk kjøper nyere biler, en hva dem uansett ville gjort.

 

Husk at han som velger vrake bilen, ville solgt den for 5 000,- i stede, så han hadde kjøpt "sin" Toyota 1993 mod til 50 000,-.

 

Men han som akkurat har tatt lappen og har 7 000,- før ikke kjøpt den gamle bilen for 5 000,- som vill koste 7 000,- registret med første kvartal forsikring.

 

Det som skjer er at en får seg den bilen han uansett hadde kjøpt, og en annen fikk ikke kjøpt bil. Han må vente til han har 10 000,-.

Men han vil antaglig kunne da etter vært få seg en nyere bil, siden han dobbla innkjøps prisen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinasjon av lavere ny-bil avgifter og mer i vrakpant vill være meget gunstig.

1. Ungdomsbiler vil få en større verdi, ikke at dette er positivt, men biler vil fra nå av få en minste pris på 5000,- for kjøper kan vrake bilen og få igjen pengene (akkurat som at minstepris i dag er 1500,-) - jeg sier ikke at dette er eller blir vanlig, men det er jo ingen som selger bilen for mindre enn vrakpris!

 

2. Vi får dyrere drittbiler, og da vil alle bruktbilpriser stige garantert.

 

3. Om nybil-avgift går ned, eller importavgift går ned vil muligheten for en ungdom å få en grei bil stige. De som bruker 30 000,- på sin første gangs bil, de kan da heve standarden på kjøpet, dóg dette vil nok ikke gjelde "drittbiler" som ligger på opp til 20 000,- Noen enige?

 

Jeg ser fram til at vrakpanten går opp, det blir flere som vraker bilen istedet for å selge den vidre, og ingen kjøper bil til 5000,- om den er full av problemer - da er det bedre å vrake den...

 

jau.

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kombinasjon av lavere ny-bil avgifter og mer i vrakpant vill være meget gunstig.

1. Ungdomsbiler vil få en større verdi, ikke at dette er positivt, men biler vil fra nå av få en minste pris på 5000,- for kjøper kan vrake bilen og få igjen pengene (akkurat som at minstepris i dag er 1500,-) - jeg sier ikke at dette er eller blir vanlig, men det er jo ingen som selger bilen for mindre enn vrakpris!

 

2. Vi får dyrere drittbiler, og da vil alle bruktbilpriser stige garantert.

 

3. Om nybil-avgift går ned, eller importavgift går ned vil muligheten for en ungdom å få en grei bil stige. De som bruker 30 000,- på sin første gangs bil, de kan da heve standarden på kjøpet, dóg dette vil nok ikke gjelde "drittbiler" som ligger på opp til 20 000,- Noen enige?

 

Jeg ser fram til at vrakpanten går opp, det blir flere som vraker bilen istedet for å selge den vidre, og ingen kjøper bil til 5000,- om den er full av problemer - da er det bedre å vrake den...

 

jau.

 

Er enig i det du sier.

Men det å snakke om avgift reduksjon er vell nesten som å tru på nissen :D

 

Men det er faktisk eneste mulighet for at bilparken skal bli vesentlig nyere.

Men igjen 5000 vrakpant kan gi en sikrere bilpark, siden de værste bila blir vraka fortere.

 

Så sikkerhets messig så sier jeg velkommen til høyere vrakpant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En økning av vrakpanten vil øke prisen på de eldste bilene. En senking av nybilavgiftene vil senke prisen på alle biler, ingen betaler like mye for en 2000-modell som en tilsvarende 2006. Eg vil tro at en solid avgiftssenking vil senke prisen mye på nye biler, tilsvarende på nyere biler, og mindre og mindre jo eldre bilen er. Ingen kjøper en 80 modell MB 300 som bruksbil hvis de kan få en 90 mod 300 til samme prisen. De som skal handle førstebil, kjøper alltid etter lommeboken, og hvis noen er ute etter å heve standarden på den norske bilparken MÅ de senke nybilavgiftene.

 

Hvis vrakpanten øker med 3500 kr, vil de fleste legge på 3500 kr når de selger bruktbilen. Etter et år vil vrakpanten igjen være 1500, og då vil enten de som kjøpte bilen for 3500 mer enn den var verdt tape pengene, eller bruktbilprisene vil ha økt kunstig med rundt 3000 kr i 2008, selv om vrakpanten er normal igjen.. Det siste vil jo ha motsatt effekt på bilparken av det som er meningen.

 

Tror eg då..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på dette som at mange biler som kunne vært bra prosjekter ryker på dynga.. Mange idioter her i verden som ikke gidder sjekke markedet. Står bl.a en strøken manta b 76 modell på skroten her i nærheten. Nesten rustfri, og i bra stand. Hadde idioten som eide den bare sjekka markedet litt, så hadde han fått i hvertfall 5-6 tusen for den :(

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår