Gå til innhold

Quattro slår alle i skibakken

Ranger emnet


Kverna

Anbefalte innlegg

 

Er vel bare 2 innlegg her som disser ford, så vennligst les igjenomm hele tråden før du prøver å virke som ett offer chicken

 

Fattern var glad i ford han. Helt til han kjøpte mondeo, det holdt lenge med de 2 modellene. Da ford faktisk nektet å bli med på div regninger på deler som ikke skulle blitt ødelagt på såpass kort tid.

 

Så nå går det desverre ikke i Ford hjemme hos fattern noe mere. han kjøpte seg heller en Saab 9-3 2t

 

Det va vel egentlig berre din tråd eg tenkte på, beklager dårlig formulering der. Men då kan eg og skjønna korfor han prøvde videre med Ford, siden han likte dei før Mondeo.

 

eg for min del har hatt to Sierrar, og va veldig gla i begge.

01 BMW 320 Ci

-x 93 Volvo 850 GLE

-x 89 Sierra iS

-x 87 Audi 80 1.8e

-x 83 Sierra 2.0L R.I.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 199
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til alle dere som har så liten tro på Audi sitt 4wd system og tror det bare understyrer..

Det er en grunn til folk forsvarer det så innbitt og det er fordi det faktisk er veldig overstyr og morosomt å kjøre, ETTER at man har lært hvordan. Det er ikke lett å kjøre quattro. Til dere som sammenligner bakhjulstrekk og quattro så funker ikke det på samme måten, kjører du quattroen som du ville gjort med bmw'en din så understyrer den. Kjører du quattro som en quattro burde kjøres så er det INGEN problem å få rompa ut. Trenger ikke engang å understyre før rompa kommer om man kjenner bilen

 

Men att quattro er understyrt kommer av en uerfaren fører!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men att quattro er understyrt kommer av en uerfaren fører!

 

Hallo og unnskyld meg, men det der er bare pissprat!

 

Kjør gjennom en jevn sving i vanlig fart.

Så prøver du å svinge litt krappere.

 

Sjansene er stor for at du ikke får til det med quattroen, men f.eks en Evo/Subaru hadde klart det i større grad.

 

Jeg har som sagt kjørt mye rart, og har godt grunnlag for å si noe.

En quattro er usannsynlig gøy når man har plass og tid til å sette den opp med en flick, men uten det, UNDERSTYRER det.

 

Om man er uenig idet, så mangler det faktisk på erfaring. Rett og slett.

 

Det er ikke noe problem å sladde med en understyrt bil, det er bare å sette den opp det, slik som de fleste Audigutter gjør, og det er sykt gøy.

 

Men prøv å kjøre en en stor sirkel og sette opp farta gradvis.. Sklir bilen ut med fronten eller hekken først mon tro? Tenkte det ja. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikoo.. Nå må du forstå at Mr deej har mer peil på sånt enn Jeremy Clarkson og Tiff Nedell.. De har bra lite peil da.. Sier Audi understyrer og greier.. Nei.. Tenker Mr deej burde ta de et kurs jeg..

 

The Stig er jo en mesterlig "pilot". Han understyrer også med Quattro-systemet.. Lite peil han og.. :D

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo og unnskyld meg, men det der er bare pissprat!

 

Kjør gjennom en jevn sving i vanlig fart.

Så prøver du å svinge litt krappere.

 

Sjansene er stor for at du ikke får til det med quattroen, men f.eks en Evo/Subaru hadde klart det i større grad.

 

Jeg har som sagt kjørt mye rart, og har godt grunnlag for å si noe.

En quattro er usannsynlig gøy når man har plass og tid til å sette den opp med en flick, men uten det, UNDERSTYRER det.

 

Det er nettop sånne som deg som gjorde at jeg faktisk gadd å skrive noe i den tråden her

 

Kan man kjøre quattro så veit man at man ikke bare vrir på rattet og tror man kjører bmw.

 

Oppskriften i den situasjonen du beskriver er å svinge litt, gi gass og svinge mer. Da kommer rompa uten problemer

 

Og jeg prater av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikoo.. Nå må du forstå at Mr deej har mer peil på sånt enn Jeremy Clarkson og Tiff Nedell.. De har bra lite peil da.. Sier Audi understyrer og greier.. Nei.. Tenker Mr deej burde ta de et kurs jeg..

 

The Stig er jo en mesterlig "pilot". Han understyrer også med Quattro-systemet.. Lite peil han og.. :D

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor du dukker opp hele tiden. Er alt som skjer på Autofil og Top Gear riktig. Jeremy Clarkson og gutta er noen snobbete engelskmenn som ikke veit bedre enn å rakke ned på alt og alle. Makan.

 

Hvis Mr Deej sier at han ikke har problemer med understyring så har han vel ikke det.

 

Er greit nok at dere føler dere som racing sjåfører osv, men når noen som faktisk kjører quattro daglig sier at han ikke merker dette og det ikke kan egentlig anses som ett minus så lenge du har kjøre ferdigheter så er vel den diskusjonen slutt. Kjøp dere bil med quattro og kjør den 1år også kan vi se hva dere sier.

 

Så lenge man sitter og forventer at bilen skal gå rett fram i svingen isteden for å faktisk ta iniativ til å legge den ut så klart så går den rett fram.

 

Det er liksom din egen innstilling som avgjør resultatet.

 

Må bare huske at det faktisk er snakk om en meget framtung bil med dårlig 4x4 system og bilen veier 2tonn. SÅ ikke klag nå :biker ¨

 

kjør gjennom en vanlig sving også bråsvinger du med en framhjuls trekker. vil ikke det gå rett fram? Jo. hvorfor skal man kjøre rett fram i en sving når man heller kan legge bilen ut med quattro systemet. Er faktisk ikke så vanskelig som dere vil ha det til. Hjelper lite å ha kjørt mange biler nå. så lenge man ikke behersker noe så enkelt som en understyrt bil så skal man vel egentlig ikke ha lappen? Eller? :sleeping

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettop sånne som deg som gjorde at jeg faktisk gadd å skrive noe i den tråden her

 

Kan man kjøre quattro så veit man at man ikke bare vrir på rattet og tror man kjører bmw.

 

Oppskriften i den situasjonen du beskriver er å svinge litt, gi gass og svinge mer. Da kommer rompa uten problemer

 

Og jeg prater av erfaring.

 

Ja jøss.

Men erfaringen min er ikke at det er umulig å kjøre quattro, men at de understyrer. Og man sliter mere med å komme gjennom en sving som nyper på glatt føre enn med en del andre awd-systemer.

 

Er ikke alltid man har lagt ut bilen på forhånd vettu.

Er ingen ulempe med en bil som reagerer på rattutslag også. :)

 

Men, igjen, jeg synes det er fett å kjøre quattro, men ikke så fett som andre systemer.

 

Erfaringsgrunnlaget mitt er ikke så veldig stort, men har prøvd litt.

Evo

Sti

Min egen urquattro

S2'en til Ozt rundt rudskogen. (RIP :( )

 

Dette var awd bilene.

 

Ellers så har jeg eid S13, S14a, S2000 og kjørt dem grundig på bane og vei.

Har hatt lappen siden 92 og kjørt på bane siden 99 eller noe slikt.

 

Så derfor føler jeg at jeg kan si dette pga at jeg er ingen fjortis med lappen i et par uker, og akkurat har fått til sin første sladd.

Som nevnt igjen det er ikke noe problem å sladde med en understyrt bil, tror det er endel her inne som ikke er helt med på hva det egentlig betyr. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor du dukker opp hele tiden. Er alt som skjer på Autofil og Top Gear riktig. Jeremy Clarkson og gutta er noen snobbete engelskmenn som ikke veit bedre enn å rakke ned på alt og alle. Makan.

Jeremy Clarkson vet nok godt hva han snakker om, han har tross alt kjørt det som er av raske biler, så sammenlikningsgrunnlaget er helt klart til stede. Det har Tiff Nedell også i tillegg til at han har en lang karriære bak seg som racerbilsjåfør, så kom ikke her å si at de er snobbete engelskmenn som ikke vet bedre. Ærlig talt...

 

Det at Audier er understyrte kommer av at motoren er plassert så langt fremme, dette er noe Audi har gjort for å få bedre plass i kupeen. Det resulterer i et stort polart treghetspotensiale som i sin tur kommer på bekostning av kjøreegenskaper (For n-te gang...) Det er ikke uten grunn at for eksempel BMW (som hver gang får ros for sine kjøreegenskaper og gode balanse) plasserer motoren så langt bak i chassiset som mulig for å få en 50/50 vektfordeling. Selvsagt kan man drifte med en Audi for det, men med moderne Audier og deres TC som ikke vil slå seg helt av så blir det umulig uten veldig mye power og brutale rattutslag når du skal sette opp bilen. Så konklusjonen er at Audi og VAG-biler generelt understyrer mer enn for eksempel BMW, nettop på grunn av vektfordelinga, enklel fysikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jeg dukker opp hele tiden? Må virkelig beklage.. Er vel bedre å la dere overbevise gud og hvermann om at Quattro-systemet ikke fører til understyring.

 

Ganske stort problem på bilforumet dette.

 

Feil-informering.

 

Vanskelig å ta folk seriøst når de ikke klarer å være litt kritiske ovenfor sin egen bil.

 

Skal man tro på bil-eierne her er jo alle biler superbiler.

 

Får veldig ofte høre kritikk ang bilen min. Mye av det stemmer, noe stemmer ikke. Hvis jeg skulle begynt å nekte på alle kritiske utsagn ville jeg fort mistet troverdigheten.

 

Den dagen Audi leveres med tyngdekraft-disabler. Den dagen har dere rett, Audigutta

 

Men jeg skal ikke forstyrre dere mer, har sagt hva jeg mener om saken. :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke forskjell på Jeremy Clarkson og Tiff Needell du? Ei heller landevei og lukket bane? Gå og spark deg selv i ræva til du finner riktig klipp.

Tror mest sannsynelig jeg vet bedere forskjeld på Jeremy og Needell en deg. Men det er en helt annen diskusjon.

Og angående lukket bane og vei kunne ikke jeg gitt mere F i bane da 99,9% av den tiden jeg kjører bil er på vei og det er jeg rimelig sikker på at gjelder for 99,9% av alle andre her inne også. Og jeg vet godt hvem klipp du sikter til men det er også lagt frem ett klipp litt tilbake her der en Audi OVERstyrer. Jeg har alderi sakt Audi ikke overstyrer. Det jeg sier er at helheten i bilen er MYE bedere en folk skal ha det til. Høres jo ut på folk her inne som at Audi er no dritt som er umulig å kjøre pga at du kjører rett i grøfta i første sving. Hvis du ikke klarer å kjøre en q er det deg det er noe galt med og ikke bilen. Det var det jeg skulle frem til med det klippet.

 

 

Også tilbake til det jeg har sakt før her inne!!! Hva har understyring med fremkommeligheten til ett 4X4 system og gjøre?

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tilbake til det jeg har sakt før her inne!!! Hva har understyring med fremkommeligheten til ett 4X4 system og gjøre?

Det var noen som tok det opp, derfor ville jeg bidra til å bringe fram en klarhet i det. Men tilbake til topic...

 

Testen det henvises til i starten av tråden er i beste fall tvilsom. En Nissan Patrol, som er en rendyrket terrengbil vil uten tvil ha langt bedre fremkommelighet på alt utenom en asfaltvei sammenliknet med 'whatever' Audi har. Som det påpekes så virker testen veldig arrangert siden Patrolen som vi vet er en overlegen offroader ikke kom opp bakken, men en høy A6 Avant med quattro og plastikk kom opp. Førstnevnte har firehjulstrekk lavserie girkasse med sperre på alle differensialer, reduksjonsgear og høy bakkeklaring. Så ser man også at de bremser opp bilen og stopper den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quattro biler er understyrte i sin natur.

Andre firehjulstrekkere er mer overstyrte i sin natur, ala bmw sine Ix biler. Og Sierra Cosworth firehulstrekkere.

 

Uansett, jeg har lyst til å bringe tråden tilbake til topic.

JA Quattro systemet vil være helt konge i nettop en Skibakke! Fordi det er meget fortungt og understyrt.. men dette fører også til at du har maks veigrep opp en bakke.

 

Quattro slår alle i skibakken.

De andre firehjulstrekk systemene er bedre på veien :)

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår