Gå til innhold

Bremse inn nye bremser..

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

Jeg sliper av klossene og skivene etter rengjøring etter montering så for å bedde de sikkelig inn med 5-6 høyhastighets nedbremsinger(150-80kmt, 1min pause for rullende kjøling i ca 80kmt, så opp til 150 igjen), så etter det så hugger de så godt at man nesten har samme effekten av å kjøre inn i en fjellvegg.

 

Bruker aldri dårligere bremsevæske enn +355C (ja, den koster litt, nesten 800kr litern, Castrol SRF)

'95 Subaru Legacy Wagon - beater. :)

nad_freak@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Premienepe ja, var vel derfor jeg fikk fagbrevet meget godt bestått også da eller?

Og ha ordene dine riktige, hva er hydrastatisk?

 

Det heter Hygroskopisk, og den trekker ikke til seg mere vann når den har kokt.

 

Brake fluid is hydrostatic, which means it attracts water. The water in the brake fluid can cause rust pitting inside the fluid cylinder resulting in fluid leaking past the rubber plunger.

 

les resten på http://www.valvoline.com, google gir også mye fine treff.

 

ellers kan du lese mere om bremser og "myter" generelt her

 

http://www.stoptech.com/tech_info/tech_white_papers.shtml

 

hva fikk du fagbrev i? tømrer?

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, heter iallefall hygroskopisk på norsk, Fagbrev som bilmekaniker lette kjøretøy, og den verste tingen med vann i bremsevæska er forresten at kokepunktet synker.

Nok OT

 

Og jeg sa heller ikke at man skulle gjøre om jeg sa, men sa at dette virket overraskende bra, er ikke redd for å gjøre dette på mine biler, og den førstnevnte metoden min er mye brukt, veldig leit å levere fra seg en bil etter å ha skifta bremser med svakere bremser enn før, og si at, du bremsene dine er dårligere enn før, men bør være ok etter ett par/tre dager, høres ikke så profft ut.

 

Og seff gjør vann i bremsesystemet at det korroderer på sikt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den metoden har jeg kun brukt på en bil, og nei, bytta ikke, var ikke nødvendig etter måling.

Og hvorfor skulle dette være nødvendig.

Ikke stått i ei lærebok jeg har hatt, ikke sett noe i IRL som tilsier at dette bør gjøres etter at bremsevæska har kokt, faktum er vel egentlig at vanne fordamper fra bremsevæska når den koker og koketemperaturen øker, men det skal jeg ikke påstå, for vannet kommer kanskjer ikke ut fra systemet, men legger seg i beholder, ev damplåser i systemet.

Men alt jeg sier er jo feil, for det står ikke i noen publikasjoner beregnet for hvermansen.

 

Da er jeg ferdig med denne saken, hver og en for gjøre seg opp en egen mening om det er noe i det jeg sier.

Ødelagt denne tråden nok nå.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, heter iallefall hygroskopisk på norsk, Fagbrev som bilmekaniker lette kjøretøy, og den verste tingen med vann i bremsevæska er forresten at kokepunktet synker.

Nok OT

 

Og jeg sa heller ikke at man skulle gjøre om jeg sa, men sa at dette virket overraskende bra, er ikke redd for å gjøre dette på mine biler, og den førstnevnte metoden min er mye brukt, veldig leit å levere fra seg en bil etter å ha skifta bremser med svakere bremser enn før, og si at, du bremsene dine er dårligere enn før, men bør være ok etter ett par/tre dager, høres ikke så profft ut.

 

Og seff gjør vann i bremsesystemet at det korroderer på sikt.

 

hepp, bare man er litt mere forsiktig med å gi råd, koke væska, så låse klossene mot glødene skiver er katastrofeoppskrift, vært med på å se folk gjøre det, også vært med å skifte på kvelden før ny race dag.

 

for ola moldbo som bare glaserer skivene merker han nok aldri forskjell engang, men ingen vits å herpe bremser med vilje ;)

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stått i ei lærebok jeg har hatt, ikke sett noe i IRL som tilsier at dette bør gjøres etter at bremsevæska har kokt, faktum er vel egentlig at vanne fordamper fra bremsevæska når den koker og koketemperaturen øker, men det skal jeg ikke påstå, for vannet kommer kanskjer ikke ut fra systemet, men legger seg i beholder, ev damplåser i systemet.

 

har den kokt koker den lettere igjen, vannet går ikke ut, pedalen blir mere og mere uggen, koker lettere og lettere.. osv, skikkelig ond sirkel.

 

jeg la ved dokumentasjon i stad som viser dette. se tidligere posts.

 

da kan vi vel runde av bremsethreaden med JA du skal kjøre inn skivene på spesiell måte, ref tidligere post med stoptech referanse.

 

har du kokt væska trenger du bare skifte det som ligger i slangen/calipern, mao det som har blitt varmt og er ødelagt. så om du har kokt betyr det ikke katastrofe og dyrt skift, en kompis, skiftesnøkkel og litt tålmodighet er du på beina igjen.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliper av klossene og skivene etter rengjøring etter montering så for å bedde de sikkelig inn med 5-6 høyhastighets nedbremsinger(150-80kmt, 1min pause for rullende kjøling i ca 80kmt, så opp til 150 igjen), så etter det så hugger de så godt at man nesten har samme effekten av å kjøre inn i en fjellvegg.

 

Bruker aldri dårligere bremsevæske enn +355C (ja, den koster litt, nesten 800kr litern, Castrol SRF)

 

Høres bra ut, det er en god måt å gjøre det på etter min mening.

 

Bare for å spesifisere hva jeg mener med førstnevnte metode:

Kjøre litt med bremsene på så anleggsflatene slipes til hverandre fortere, ikke snakk om å kjøre varmt her, men go lunk i bremsene da.

END

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. istad sa du man sku kjøre til bremsevæska kokte jo? det er BRA langt over en god lunk..

 

og som jay sier.. det merkes på bremsene om væska har vært ihjelkjørt.. derfor bytter jeg ofte etter banetreff(og ofte før ) , men bare akturat det i calipern og litt opp i slangene. merkbart bedre bremser hver gang..

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har den kokt koker den lettere igjen, vannet går ikke ut, pedalen blir mere og mere uggen, koker lettere og lettere.. osv, skikkelig ond sirkel.

 

jeg la ved dokumentasjon i stad som viser dette. se tidligere posts.

 

da kan vi vel runde av bremsethreaden med JA du skal kjøre inn skivene på spesiell måte, ref tidligere post med stoptech referanse.

 

har du kokt væska trenger du bare skifte det som ligger i slangen/calipern, mao det som har blitt varmt og er ødelagt. så om du har kokt betyr det ikke katastrofe og dyrt skift, en kompis, skiftesnøkkel og litt tålmodighet er du på beina igjen.

skiftenøkkel er lik TABU-verktøy

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør ihvertfall inn klossene/skivene skikkelig :)

Det er ikke væsken som koker, men vannet som er absorbert inn i væsken.

Problemet med "kokt" væske er at den tar opp mer vann enn det den skal, og kokepunktet senkes enda mer enn kravet for DOT merkingen.

Dette unngår man med å bytte væske etter koking.

 

Symptomer på vapur lock /kokende bremsevæske: Pedalen blir myk som svamp og du har null bremser...

 

Symptomer på fading: pedalen er hard, men du kan trå til du blir blå og har ikke bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dannes en hinne med gasser og slikt da bremsene går varme, som du sier fading.. hinnen er gasser som kommer fra materialet fra klossene, som gjør at friksjonen reduseres dramatisk.

 

Føler ikke at jeg ble noe klokere på hvordan jeg skulle kjøre inn skivene og klossene mine men. På alt som har fulgt med bremsene står det at jeg skal være lett på bremsen de første milene. Og her sier noen det, og andre at jeg skal være aggressiv. Konklusjon? Og glem det der med kjør til det koker, kan verken være bra for bremsesystem eller vesken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk å lufte bremsene etter du har skrudd. Har du ikke planer om å bruke bilen i noe WRC løp, eller grand prix, spiller det ikke så stor rolle. Nå kommer det helt sikkert noen bedrevitere med fagbrev fra Michael Schumacher flisespikker skole, men bremsene er klare til bruk når du har montert dem riktig og lufta dem! (Ja da, det står helt sikkert noe info i ei blekke fra Brembo at du skal kjøre inn bremser og alt det der, men du må da kunne regne med at bremsene biter om det skulle oppstå en nødsituasjon 300meter etter at du har bytta!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufte bremsene etter at man har byttet skiver og klosser? Hvorfor?

 

Brembo sender med noen "fine" blekker om hvordan man skal kjøre inn bremsene, men jeg kan ikke si at jeg noen gang har brukt noen spesiell metode for å gjøre det. Sjekker om bremsene tar tilstrekkelig og uten at det trekker til noen sider så er jeg egentlig fornøyd. Og det er samtlige i min kundekrets også.

Har er inntrykk av at de som kjører på bane og herjer litt med bil som regel skrur selv, og har for seg endel myter som de opplevd via dette (Blant annet at man alltid skal lufte etter bytte. Hvor kommer dette fra?)

 

Har vært mekaniker i 5 år snart (Riktignok ikke meget godt bestått fagbrev, men bestått. Godt jobba Granada!), og har til dags dato aldri hatt noen problemer med kast skivene som følge av feil innkjøring.

Det folk ser ut til å glemme er at vi (Mekanikere) gjør denne operasjonen nærmest hver dag, og ofte flere ganger for dag, og dermed har endel erfaring med det.

 

Men det kan selvsagt bli kast i skivene på grunn av overoppheting, og bremseveska kan koke av samme grunn. Men dette kan også skje med bremser og vesker som er innkjørt og byttet helt 100% etter boka, så det sier ikke så veldig mye annet enn at man helst bør kjøre som folk hvis bilen skal fungere som fabrikken planla det.

 

Hvis det er noen som skulle lure, så lager Brembo mest orginal-spec bremsedeler (Skiver i all hovedsak), men lager også high-end racing biter. Virker bare som noen ikke helt var med på hvorfor Brembo var nevnt her.

 

Vil bare tilføye at skiftnøkkel ikke er tabu-verktøy. Det er ikke verktøy overhodet, det er et WMD.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår