Gå til innhold

Bremse inn nye bremser..

Ranger emnet


Probe GT

Anbefalte innlegg

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan er det og bremse inn nye skiver, er det ikke slikt at man burde ha brukte klosser først da? Slik at jeg ikke bremser nytt mot nytt... ?

 

Hvem har fortalt deg dette tullet? Trenger ikke bli innkjørt. God som gull etter første bremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal, "ilfg. boka", ALLTID benytte deg av nye klosser ved skifte av skiver. Hvis ikke lager du samme "ripene" (Skjev sliting) som i de gamle skivene, og da er du like langt egentlig.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bytter egentlig alltid klosser når man bytter skiver for at klossene skal tilpasse seg skivene best mulig.

 

Hvem har fortalt deg dette tullet? Trenger ikke bli innkjørt. God som gull etter første bremsen.

 

Kanskje du har rett, kanskje du egentlig ikke vet hva du snakker om. Har du prøvd noe annet?

 

Brembo anbefaller faktisk 200-300km innkjøring. Dvs at du foretar korte myke nedbremsinger i denne perioden for at klossene skal tilpasse seg skiven 100%.

 

Ferodo(verdens beste bremseklosser) anbefaller noe av det samme, pluss eventuellt at man kjører noen hundre meter av gangen med bremsene svakt innpå for å fremskynde innkjøringen.

 

Ikke brems skivene for varme før de er innkjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker bare feil, var nok det at man burde bruke nytt mot nytt for å unngå feil slitasje på skivene... stemmer nok godt det :)

 

Og er helt riktig det med at man skal kjøre dem inn forsiktig, tror faktisk det står på brembo skivene da jeg fikk dem. Man skal heller anpasse farten for de forran slik at du slipper brå stopp.

 

Men var bare det jeg lurte på om det var nytt mot nytt eller ikke, så da er vi blitt enige. Takk takk for alle svar yodude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at skivene kommer ikke ferdig herdet, for da blir det kast i dem etter første bråbrems.

Det skal alltid nye klosser(+bånd hvis det er brekk inni skiva) på nye skiver.

 

Det beste er å kjøre ca hundre meter med litt brems på, kjøre ca1 km for å kjøle for så å bremse mens du kjører ca 100 meter og så kjøle igjen.

Gjør dette noen ganger så får du herdet skivene på en skånsom måte, og klossene er perfekt formet.

God rengjøring/smøring av calipere er også viktig for at bremsene skal ta likt og ikke ligge på.

Sjekk også bremsevæsken når du bytter klosser, ikke bare sjekk innholdet i resevroaret men få tappet en prøve av caliperne. Her kan det være syndet fra gammelt av, da bytter du bare til DOT 5.1 (hvorfor spare 20 kr på å kjøpe DOT 4?) og du vil aldri få problemer med vapourlock(dampblemmer i bremsesystemet som oppstår pga. for høyt vanninnhold) samtidig som du sikkert vil merke at bremsene får bedre respons/følsomhet pga. den ny væsken.

 

Ikke kjøp bremseklosser på Biltema, de er DÅRLIGE og passer ikke til noe annet en bestemor på søndagstur (som ikke overstiger 50 km/t)

Disse klossene får fading (dvs. at bindemiddelet i bremsebelegget koker) allerede etter to-tre harde oppbremsinger.

Gå heller for Brembo, Ferrodo osv. som er kjente gode merker.

Greenstuff osv. er gode de og, men pga. forskjellig hardhet/slitestyrke bør må man sette seg litt inn i hva man er ute etter før man kjøper.

Noen av "racing" klossene krevere at man bruker bremsene mye for å holde arbeistempratur på klossene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart enig med "garrasjen" her. Spesielt dette med bremsevesken. Begikk selv feilen å helle på for dårlig veske. Hadde helt nye skiver og klosser, men etter fire runder på rudskogen kokte det så jævlig at jeg var nede i ca 30% bremseefekt ved bånna pedal. Skal bilen brukes, så kjøp den hed høyest kokepunkt du kan finne :)

Daihatsu Modifiers Scandinavia

Facebook-Gruppen

Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en brutal måte som har vist seg å funke veldig bra, kun prøvd den ordentlig ut en gang, men pleier alltid og kjøre litt med bremsen på alltid så anleggsflatene får slipt seg til hverandre.

 

Fremgangsmåten er bytt klosser og skiver, kjør med bremsen inne, til det blir så varmt at bremsevæska koker, så parkere bilen å la det kjøle seg ned, jeg har aldri kjørt en Opel Kaputt med så gode bremser noensinne, heller ikke noen annen opel, og dett var med biltemadeler, ikke noen problemer med bremsene etterpå og ingen ubalanse i skivene.

Og den første metoden har joeg brukt på så å si alle biler jeg har bytta bremser på, og det er en del, alle uten klager.

 

Kjøp den beste bremsevæska du får, fyllte Volvo dot.4+ på Bilen da jeg bytta, koka etter en mils tur med litt hard kjøring, skuffa....

Men skal sies at dette var ikke ventilerte skiver da.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premienepe ja, var vel derfor jeg fikk fagbrevet meget godt bestått også da eller?

Og ha ordene dine riktige, hva er hydrastatisk?

 

Det heter Hygroskopisk, og den trekker ikke til seg mere vann når den har kokt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår