Gå til innhold

Guide fra A til F/FK/FT

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

  • Svar 502
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

altså, rotoren fordeler spenning til pluggledningene via små kontaktpunkt i fordelerlokket og dersom jeg da skrur på fordelern så timinga på kontaktpunktene endres så har ikke dette noe å si? forklar

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren registrerer at du vrir på fordeleren, og sender signal til hjernen at den må justere seg tilbake slik den skal være via hjernen.. Så om du vrir fordeleren 45grader, justerer hjernen seg slik at den tror den er på det den skal ha.. 7grader ellernoe..

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra tips, men nå til en utfordring?

Jeg har en 740 på hånd fra sverige som det vistnok skal sitte en 230ft motor i. Denne bilen skal jeg ikke bruke, men jeg skal flytte motor og gear pakken over i en HELT annen bil. Grunn til at jeg bruker Volvo er rett og slett rimelighet, deletilgang og kunskaper rundt omkring. Hva tror folket blir den største utfordringen? Den fysiske plassen i motorrommet jeg skal ha den i er der, så det er ikke no problem. Bilens ledningsnett vil heller ikke forstyrre da det er en gammel bil det skal inn i, ikke noe elektronikk fra før. Tenkte å plukke alt jeg trenger fra 740 bilen, klippe og lime ledningsnett og sette det over i bilen jeg skal ha det. Som sagt, hvilke er de største problemene dere tror jeg møter på? Er langt fra grønn når det gjelder bil, så regner med det er en løsning på det meste, bare litt nysgjerrig før jeg starter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

største prob vil nok bli nettet, det letteste hadde vore å funnet deg ein 240 med F nett og satt i formotstand til dysene, men er jo igså fult muligt og ta nettet ifra 740en, er bare litt meir arbeid siden alt henger i 740 nettet imens til ein 240 er det kun motor nett...

Volvo 740tic 85mod-prosjekt, lekebil -Accord 92mod-bruksbil med futt i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, har satt fk motot i bilen min og fulgt guiden: Det har også 2 andre jeg leier verksted sammen med, men alle bilene vi har bygd om stopper om du ruser den opp, dauer liksom. Er en vanesak når man kjører bilen, og funker når man passer på og bremse litt på gira eller ikke ha så høyt turtall inn i kryss osv. Men hva er feilen, har hørt noe om at det mangler speedometersignel til hjernen, men hvordan fikser man det. Og nei, kjører ikke med åpen dump.

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, har satt fk motot i bilen min og fulgt guiden: Det har også 2 andre jeg leier verksted sammen med, men alle bilene vi har bygd om stopper om du ruser den opp, dauer liksom. Er en vanesak når man kjører bilen, og funker når man passer på og bremse litt på gira eller ikke ha så høyt turtall inn i kryss osv. Men hva er feilen, har hørt noe om at det mangler speedometersignel til hjernen, men hvordan fikser man det. Og nei, kjører ikke med åpen dump.

 

Sjekka feilkoder?, det du beskriver er jo typisk for åpen dump, men det har dere jo da ikke. Speedosignalet skal ikke gjøre at den stopper, men kan bli litt rar uten. For å fikse det må man naturlivis ha el-speedo. Hvis man har det skal man kunne koble speedo-ledningen på det såkalte "taxi-uttaket" bak på insturmentpanelet. Skal være et par kabelskokontakter med en gummibit over seg.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren registrerer at du vrir på fordeleren, og sender signal til hjernen at den må justere seg tilbake slik den skal være via hjernen.. Så om du vrir fordeleren 45grader, justerer hjernen seg slik at den tror den er på det den skal ha.. 7grader ellernoe..

 

Motoren registrere ikke noe som helst på fordeleren. Eneste jobben fordeleren har er å sende gnisten til riktig plugg. Eneste som skjer hvis man vrir på fordeleren er at punktene ikke treffer hverandre når gnisten kommer eller at feil plugg får gnisten. Ingen justering er mulig i fordeleren, den er helt tom. Justering av tenning skjer automatisk ved hjelp av sensorene på motoren, turtall osv. har ingenting med fordeleren. Skal man justere manuelt må man koble tenningsboksen til en datamaskin om mape den.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka feilkoder?, det du beskriver er jo typisk for åpen dump, men det har dere jo da ikke. Speedosignalet skal ikke gjøre at den stopper, men kan bli litt rar uten. For å fikse det må man naturlivis ha el-speedo. Hvis man har det skal man kunne koble speedo-ledningen på det såkalte "taxi-uttaket" bak på insturmentpanelet. Skal være et par kabelskokontakter med en gummibit over seg.

 

Skal hjernen kobles til dette taxi-uttaket da eller?

Volvo 850 T-5 94mod

Volvo 244 GL 76mod

Volvo 245 L 79mod B230fk proskjekt

Volvo 144 GL 72mod Søndagsbil

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Lurer på om jeg kan plassere lmm etter turbo, forbi Inter Coolern på innsug sia? viss dere kjømmer. Eller må den stå før turbo?

 

litt seint svar. Går bra, men det bør ikke være noen form for oljelekkasje i turboen, da LMM ødelegges hvis den får for mye olje i seg

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det VIKTIG at den ene som kommer fra hjernen kobles på den som går igjennom motsandene. hvem farge er det på den ledningen som går te hjernen? kunn en?

 

ikke noe egen farge nei, men når du klipper opp puntet ser du jo at det går 4 ledninger den eneveien(mot dysene) og 1 ledning videre inn i nettet(mot hjernen). Se bilder side 1.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei har nå koblet nøyaktig sånn som det står i tråden.

MAO så er det kun 4 kabler i tillegg til hovedstrøms ledningen som man skal bry seg om:

-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring)

-tynn blå til en eller annen sikring med strøm kun med tenning på hakk 2 (kan kobles sammen med tynn gul/rød)

-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50, event kobles den rett på starteren)

-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde til sikring med strøm kun i hakk 2 (kan kobles sammen med den tynne blå)

 

men får fortsatt ikke gnist.. vil jeg ikke få gnist mo sving hjulet står feil?

kan det være kaput svinghujls sensor?

så strømm inn på begge hjærnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår