Gå til innhold

Guide fra A til F/FK/FT

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

  • Svar 502
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har en m47 kasse med svinghjul, clutch og spakstell på handa. Er det bare og smekke den inn uten modifikasjoner på fk motoren eller er det noe humbug med mellomakslingen?

 

clutchen er forresten bare 3 måneder gammel og gått 260000.

Hvor mye bør jeg betale for det?

 

Eneste er at det skal sitte et kulelager i veiva. Støttelageret til inngående på girkassa, ellers passer alt rett på ja. Bare husk å sette inn lageret

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mellomakslingen fra orginale bilen. (940) skal skjekke om jeg har det lagret. En ting til. Hvordan i svarte får jeg ned fordeleren? den er nesten umulig og få nedi blokka. Har prøvd og slå forsiktig på armen som skal skrues fast, men er redd for og ødelegge noe. Har også satt i drev med aksling(at med oljepumpa) fra b19a motoren og har fordelern fra b19a motoren. Skal fordelern stå noen spessiel vei? tenker på om det fremste stempelet skal være i toppen eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mellomakslingen fra orginale bilen. (940) skal skjekke om jeg har det lagret. En ting til. Hvordan i svarte får jeg ned fordeleren? den er nesten umulig og få nedi blokka. Har prøvd og slå forsiktig på armen som skal skrues fast, men er redd for og ødelegge noe. Har også satt i drev med aksling(at med oljepumpa) fra b19a motoren og har fordelern fra b19a motoren. Skal fordelern stå noen spessiel vei? tenker på om det fremste stempelet skal være i toppen eller noe sånt?

 

 

940 aksel passer ikke på 240, er feil lengde. Fordeleren er bare å banke ned den, bruk godt med olje. B19A fordeleren passer nedi, bare å bruke litt makt. Fordeleren skal stå en bestemt vei ja. Rotoren skal peke mot et lite hakk i den når hakk på kamakselhjulet på toppen står mot det i dekselet bak. Fordelern må jo da stå slik at man for skrudd den fast. Husk bare å ikke koble på vakumslanger på fordeleren. Tenninga styres nå elektronisk.

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kansje mange spørsmål nå, men er bedre med for mange en for få.

Tenkte jeg skulle på skroten imorra og finne meg en mellomaksling. Har som sagt 79 242. fk motor og m47 kasse.

 

Er det samme hvilken mellomaksling jeg kjøper fra 240 med 5trinns kasse?

 

Ja, men M47 finnes med hardykobling og "vanlig", så må jo ha riktig type der, ellers passer alle. Finnes dog 2 størrelser på flensen på bakakselen. En stor og en liten. gamle 240 med 4-trins har nok den lille flensen, så ta med den oxo

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg har en annen måte jeg mener man bør gjøre formotstand-delen på.

Istedenfor å lodde som dette:

DSC01398.jpg

 

Mener jeg man bør kjøpe formotstander med kontakt og litt av bilens nett..

 

Så lager man noe ala dette:

WEB_DSC_9006.JPG

 

Loddepunkter beskytter man da med både isolasjonsteip, samt krympestrømpe (utenpå isolasjonsteipen, med overlap!)

WEB_DSC_9007.JPG

 

For å hindre at teipen går opp om 1-2 år, tar man noen små krympestrømper på teipen også

WEB_DSC_9009.JPG

 

Ellers er det jo samme fremgangsmåte som beskrevet i side 1 på guiden. Bare at her har man nå farger å koordinere seg etter, istedenfor "ledningen i midten".

Den ledningen som er grå, ut fra org ledningsnettet, den koblet jeg her på Sort.

 

Jeg hadde bare sort og rød tilgjengelig, det er jo forsåvidt uvesenlig, så lenge man skiller "den i midten" fra de øvrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår