Gå til innhold

Guide fra A til F/FK/FT

Ranger emnet


lars_b

Anbefalte innlegg

kommer alltids opp noe, som f.eks. slanger, klemmer, rør, ledninger, osv.. masse småtterier som trengs, men heldigvis ikke er så dyrt;)

 

Hehe...slanger følger med motor, men tenker du på bensin så har jeg et par ruller med slanger i garasjen. Har et helt stativ med alt av slangeklemmer i garasjen og, rør til ic osv er med, ledninger har jeg noen ruller med 4, 2.5, 1.5, 1 osv:win

- 04 RAM 2500 Cummins

- 92 Civic EG9 VTI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 502
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

du må jo ha ny olje å olje filter.. skikkelig olje kommer på mange hundre kroner.. du trenger vel sirka 3.8 liter.. vet jeg bir å kjøre med mobil 1 som koster 170 kroner litern.. får det for litt over 100 på jobben men.. alltids småting som kommer i tillegg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
hvis jeg skulle ha byttet motor på min 745.- den har nå en b230a men jeg er sugen på en b230ft...

og hvis jeg får tak i en komplett motor, kan jeg bruke de motorfestene som er der da?! altså passer den rett i?

 

Har ikke vært borti 740/940, men i kjent volvo stil så passer alt omhverandre

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det går helt fint, men kompresjonen i vanlig F blir alt for høy, så max ladetrykk blir ca 0,3 bar. Derfor kan man på en måte si at det ikke går å bygge om F til FT,

 

jeg har en helt vanlig b230f motor som er turbo konvertert og jeg ladder 0.7 i trykk uten noe problem.men jeg har da byttet til lh2.4 sprut. har kjørt me 0.7 i trykk i snart et halvt år no. går som fan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endå eit problem eg. Det stod jo: OBS; ikke plugg ut kablene til dysene uten å merke de, De er ikke merket orginalt. Men når eg fekk motoren min så var dei ikkje merka, og dei var tatt ut. Hmm, har eg eit problem då?

 

det spiller ingen rolle hvilken kontakt du setter på hver av dysene, så lenge ledningene når bort, for ledningene til dysene går sammen slik at alle åpner samtidig. hvis du åpner ledningsnettet til dysene så finner du ut av den svarte ledningen på hver av dysene går sammens til 1 svart ledning. og ledningene til til motstandene går inn på hver sin motstand for så å gå over til e ledning. jeg trodde også at kontaktene skulle stå i ei spesiell rekkefølge men siden alle dysene åpner samtidig så er d ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en helt vanlig b230f motor som er turbo konvertert og jeg ladder 0.7 i trykk uten noe problem.men jeg har da byttet til lh2.4 sprut. har kjørt me 0.7 i trykk i snart et halvt år no. går som fan.

 

Fint for deg, men det er ikke lurt å ha så høy kompressjon, da blir motoren veldig følsom for feil, f.eks tenningsbank, feil blanding osv...... Man kan jo ha flaks, men FK og FT har lavere komp orginalt og det er det nok en grunn til.

lh2.4 sprut er orginal sprutet

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller ingen rolle hvilken kontakt du setter på hver av dysene, så lenge ledningene når bort, for ledningene til dysene går sammen slik at alle åpner samtidig. hvis du åpner ledningsnettet til dysene så finner du ut av den svarte ledningen på hver av dysene går sammens til 1 svart ledning. og ledningene til til motstandene går inn på hver sin motstand for så å gå over til e ledning. jeg trodde også at kontaktene skulle stå i ei spesiell rekkefølge men siden alle dysene åpner samtidig så er d ikke så nøye.

 

Dette var ny info - takk for det

Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skulle ha byttet motor på min 745.- den har nå en b230a men jeg er sugen på en b230ft...

og hvis jeg får tak i en komplett motor, kan jeg bruke de motorfestene som er der da?! altså passer den rett i?

 

Ja det kan du. B230A og B230FT er så godt som helt identiske på utsiden. Motorfester, topp, girkasse osv passer om hverandre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller ingen rolle hvilken kontakt du setter på hver av dysene, så lenge ledningene når bort, for ledningene til dysene går sammen slik at alle åpner samtidig. hvis du åpner ledningsnettet til dysene så finner du ut av den svarte ledningen på hver av dysene går sammens til 1 svart ledning. og ledningene til til motstandene går inn på hver sin motstand for så å gå over til e ledning. jeg trodde også at kontaktene skulle stå i ei spesiell rekkefølge men siden alle dysene åpner samtidig så er d ikke så nøye.

 

er dette noe du er helt sikker på?? greit jeg har motronic og b230et men synes dette høres rart ut.. den sorte er jo jord, ja og det er jo en ledning hver til dysene og når motoren min går hører jeg 4 tikkinger etterhverandre dersom man åpner panseret og lytter... :idea:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette noe du er helt sikker på?? greit jeg har motronic og b230et men synes dette høres rart ut.. den sorte er jo jord, ja og det er jo en ledning hver til dysene og når motoren min går hører jeg 4 tikkinger etterhverandre dersom man åpner panseret og lytter... :idea:

 

Ved 900rpm tomgang åpner dysene 30 ganger i sekundet så det hører du neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette noe du er helt sikker på?? greit jeg har motronic og b230et men synes dette høres rart ut.. den sorte er jo jord, ja og det er jo en ledning hver til dysene og når motoren min går hører jeg 4 tikkinger etterhverandre dersom man åpner panseret og lytter... :idea:

 

har studert haynes boka no. på lh2.4 så går jordinga sammens og ledningene til motstandene går sammens til 1 etter motstandene, mens på b230et som har motronic så går di sammens til 1 etter motstandene mens hver av dysene har en egen ledning og kontakt på hjernen. beklage hvis d ble tolket feil men jeg tenkte bare på hvordan d e på lh2.4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg, men det er ikke lurt å ha så høy kompressjon, da blir motoren veldig følsom for feil, f.eks tenningsbank, feil blanding osv...... Man kan jo ha flaks, men FK og FT har lavere komp orginalt og det er det nok en grunn til.

lh2.4 sprut er orginal sprutet

 

jeg hadde orginalt lh2.2 i min bil men den tok kvelden å så kom jeg over et lh2.4 som jeg monterte. b230f motoren har litt høyere komp ja, men har ikke hadd noe tenningsbank, eneste jeg har hatt problemer med er kaldstart,men d forsvant etter at jeg byttet temp sensor til motorstyringa og bytta kaldstartdyse og tomgangsmotor.

i følge haynes så er kompen følgende:

 

b23et og b230et 9,0:1

b230a,e og k 10,3:1

b230f 9,8:1

b200e og b234f 10,0:1

b200f 10,0:1

b200ft 8,5:1

b230fb 9,3:1

b230fd 9,8:1

b230fk og ft 8,7:1

 

planen min er å kjøre me høyest mulig trykk på en orginal sugemotor, hell på å bygge en b21e motor om til turbo, så den skal være ferdig før jeg justerer på trykket for mye.

mange synes sikkert at d bare er teit å kjøre så mye trykk på en sugemotor, men jeg vill bare eksprimentere og rett å slett sjå kor my den tåle. b230f motoren hadd rulla over 250 000 da jeg satte på turbo, og jeg har ikke overhalt noe som helst innvendig i motoren, har aldrig vært av med toppen på den en gang. så den gamle sliteren er tydeligvis ganske trofast. må også legge til at b230f motoren min er av den svake og dårlige typen b230 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har studert haynes boka no. på lh2.4 så går jordinga sammens og ledningene til motstandene går sammens til 1 etter motstandene, mens på b230et som har motronic så går di sammens til 1 etter motstandene mens hver av dysene har en egen ledning og kontakt på hjernen. beklage hvis d ble tolket feil men jeg tenkte bare på hvordan d e på lh2.4

 

er nok jeg som misforsto.. blandet motronic og jetronic:boxers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår