G-Man Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 vel...jeg har responssystem tilgjengelig på bilen min men velger å ikke bruke dette da det sliter mye på turboen...men jeg har da dump fordet.. og restriktoren sitter påmontert på innsugssiden til turboen.Mitsubishi WRC lader 4 bar... G-Man Siter Nothing evolves without the Evolution. 2000 EVO VI T.M.E x 2000BMW 330CI X 1999 Forhøster STI X 1998 EVO V RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 vel...jeg har responssystem tilgjengelig på bilen min men velger å ikke bruke dette da det sliter mye på turboen...men jeg har da dump fordet.. og restriktoren sitter påmontert på innsugssiden til turboen.Mitsubishi WRC lader 4 bar... G-Man Du har dump ja, og den er vel stengt når responssystemet holder igang ladetrykket? Hadde den ikke vært det hadde det jo vært bortkastet. Men du har ikke interesse av å ha konstant høyt ladetrykk for å vinne de siste avgjørende sekundene det krever for å vinne rally. Og har kanskje ikke budsjett til motor og turbo som tåler påkjenningene. Systemene de har er liknende ditt bare mye mer aggresive(pluss såklart optimering av alt). De kan kanskje bruke throttle-kick'ere som holder opp gasspjeldet i viss grad når de går av gassen og på bremsen, mens responssystemet pøser antent bensin ut i eksosmanifolden og opprettholder ladetrykket. Noen gang sett på WRC noen mister reponssytemet sitt? De kommer seg nesten ikke ut av svingen(satt litt på spissen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kiv_tuning Skrevet Januar 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 20, 2006 ']Restriktoren er vel en innsnevring etter luftfilteret på 34mm eller noe sånt. Dette er for at bilene ikke skal kunne yte så mye mer enn 300 hk (man begrenser altså luftmengden) Antilagsystemet har jeg forstått det som at forsinker tenninga så mye når man ikke gasser at bensinblandinga tenner i grenrøret og setter fart på turboen uten at motoren øker turtall.. Det er riktig, respons systemet senker tenninga og kjører på med bensin. Resultat: snurr på turboen uten å ha belastning på gassen Siter Takk til: Audioart v/ Kjetil Skei Ruud Racing VS-motor Standox Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Januar 23, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 23, 2006 boXer, du skriver her "Noen sier også det er ventilen som åpner-lukker-åpner flere ganger." Og det er riktig. Dette handler om gjerne litt større turboer som kan fortsette å spinne noe lengre enn de mindre turboene, og det får dumpventilen til først å dumpe luften, men så blir det fortsatt økende lufttrykk i systemet, noe som fører til at dumpventilen må åpne igjen og igjen, med stadig raskere takt ettersom hastigheten på turboen og luftmengden går ned. Og dette kommer an på justeringa på dumpventilen, ikke dermed sagt at man får slik lyd av å bare ha en stor turbo. Det finnes mange biler uten WG, og da tenker jeg på diesel. Noen diesler har det, andre har det ikke, og det nyeste er med variabel turbogeometri uten WG. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magnalf Skrevet Januar 24, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2006 Jeg har den "suge" lyden i min, ikke så kraftig da..men den er der :P Kommer fra den mekaniske EGR ventilen min. (Diesel) Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 kort hvordan en dumpventil fungerer: Når turboen lader oppstår det trykk på innsugssiden av motoren.Når gassen slippes så oppstår det da ett vakuum som bremser turboens oppspoling. En dumpventil slipper dette vakuumet ut slik at oppspolinga tar kortere tid og man får bedre respons når man igjen gir gass. Det blir ikke vakum i trykkrørene, det blir det i innsuget etter gasspjeldet. Og det er det som åpner stempelet eller membranen i dumpen og slipper trykket ut! Bare sånn at det er sagt!:) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kiv_tuning Skrevet Januar 25, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 25, 2006 Det blir ikke vakum i trykkrørene, det blir det i innsuget etter gasspjeldet. Og det er det som åpner stempelet eller membranen i dumpen og slipper trykket ut!Bare sånn at det er sagt!:) Når man først skal være pirkete...hehe Så er det overtrykket som turboen spooler opp som gjør att den ventilen åpner. Ikke bare vacumet. Da hadde den ventilen stått oppe hele tiden. Og bilen ville ha fått falskluft. Og fått mye mere turbo-lag. Vacumet hjelper til slik att det stemplet blir nesten som en fjær. Og med en gang den får trykk på undersiden vil den åpne. Siter Takk til: Audioart v/ Kjetil Skei Ruud Racing VS-motor Standox Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas_1 Skrevet Januar 26, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 26, 2006 Når man først skal være pirkete...hehe Så er det overtrykket som turboen spooler opp som gjør att den ventilen åpner. Ikke bare vacumet. Da hadde den ventilen stått oppe hele tiden. Og bilen ville ha fått falskluft. Og fått mye mere turbo-lag. Vacumet hjelper til slik att det stemplet blir nesten som en fjær. Og med en gang den får trykk på undersiden vil den åpne. Jeje, pirk pirk. Men det andre var jo rimelig feil. Var bare det!:) Siter Biler: -Litt forskjellig, noe gøy og noe kjedelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frankert Skrevet Mars 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2006 Har du funnet ut av dette Rønningen? For jeg lurer nemlig på det samme!:) Noen som vet om noen som produserer dumpventiler som lager denne "kvittringen"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 12, 2006 jepp! gReddy,blitz og Hks har dumper som lager ganske så lik lyd som den turbo kvitringa! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
frankert Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Okei! Du vet ikke mer spesifikt navn på de? Sitter å sjekker hjemmesidene til de produsentene du nevnte, men de beskriver liksom ikke lyden.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Rønningen- Skrevet Mars 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 tror den du leter etter er Hks ssqv trur den har en sånn kvitre lyd! men kan nok ikke måles med den lyden som kommer da trykket slår tilbake å slisses opp av impelleren på turboen! Siter "Vorsprung Durch Technik" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.