MR_Simba Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 Du prater jo ihvertfall bare tull..HK er jo et resultat av moment og turtall.. Skal man ha 350hk/800nm så har man en helt idiotisk ladetrykkskurve, eller en restriktor... trur no han mente det bare som et eksempel da..:) VW Polo 1996 1.4SOLGT Audi A6 2001 2,5QTDI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr Deej Skrevet November 4, 2006 Rapporter Share Skrevet November 4, 2006 trur no han mente det bare som et eksempel da..:) Utrolig dårlig eksempel da.. Den luftmengden som lager 800nm ved 3000rpm kan fint lage 600-700hk ved 7000 rpm. Er ikke noe problem å få både NM og HK på samme motor nei, er ikke enten eller som personen har påstått Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 F28 kanskje... :) Trur ikke opel kassen tåler det som baqre så vit tåler å spinne på is.. å langt fra rivstart på asfalt... Men il nu mene en bra moment kurve er bedre en mye hk... Ser jo wrc bilene med ca 300-330hk går litt dem p.g.a. litt nm.. For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PerryZaphire Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 har spinnet villt på asfalt og is og snø etc og det tålte da både F16 og F20en helt greit. Vært med å gitt F28 juling og med FWD og 372hk på hjula :) Rivtstart funker fint det på girkassa... på fordelingskassa derimot (original) så blir det sirkus :D Perry Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mark1 Skrevet November 7, 2006 Rapporter Share Skrevet November 7, 2006 Utrolig dårlig eksempel da..Den luftmengden som lager 800nm ved 3000rpm kan fint lage 600-700hk ved 7000 rpm. Er ikke noe problem å få både NM og HK på samme motor nei, er ikke enten eller som personen har påstått jada var bare ett eksempel, som i rally bilene med restriktor. for å oppnå masse hester så må man som regel opp på høyt turtall, ha masse overlapp på kammene og ha innsug og eksos som er beregnet på dette, ulempen med dette er at man vil få svakere moment, siden motoren blir mindre effektiv. NorskEscortRegister.Net Escort Mk1 og Mk2 register Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet November 8, 2006 Rapporter Share Skrevet November 8, 2006 jada var bare ett eksempel, som i rally bilene med restriktor. for å oppnå masse hester så må man som regel opp på høyt turtall, ha masse overlapp på kammene og ha innsug og eksos som er beregnet på dette, ulempen med dette er at man vil få svakere moment, siden motoren blir mindre effektiv. Er vel en grund til at alle rally bilen har lite hk og mye nm. Å mere turtall fører jo til mere luft gjennomstrømming.. For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RS Cossie Skrevet November 25, 2006 Rapporter Share Skrevet November 25, 2006 Jeg kjenner martin personlig og det han sier om opel inneholder mange spesielle ord og utrykk som ikke helt sømmer seg å igjenn gi her...:puke: opel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
raggar-kungen Skrevet Desember 1, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 1, 2006 har ikke lest hele denna topicen, men som tråden handlet om var det hva vi syns om cosworth så da svarer jeg på det:) jeg syns disse bilene er helt hærlige:) spesiellt sierra vingebilene. dette er drømme bil nr 1 hos meg. :pray 1995 volvo 940LT HGV 1990 volvo 240 Turbo (prosjekt) 1994? ford sierra stubben edition [x] 1994 mod ford scorpio [x] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vantage Skrevet Desember 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2006 Cosworth - No doubt! Aldri eid en, aldri kjørt en, men sitti på i en Wolf 4x4 Sedan og det var nok til at jeg ikke slutter å sikle før jeg har en i garasjen! Bare få igjen førerkortet først :P Jeg har mange biler, men de forbanna signaturreglene forhindrer meg å skrive dem ned!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bertone Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Nå har ikke jeg fulgt med på denne diskusjonen på en stund, men her legger jeg ut effektkurven til Leif Nilsen sammenligna med Valdresomegan, henholdsvis 693 og 650hk på hjulene. Bremsa i samme benk så klart så her er det ingenting som lyver. Hva sier denne effektkurven? Jo, Leif Nilsen sin er 40hk sprekere på hjula, men se på Manifold Air Pressure. Leif Nilsen lader 2,9bar!!! Valdresomegan lader 1,8bar med en MSR-62 (Martin Schanche Racing) som skulle klare ca 620-650 svinghjulshester i en Cosworthmotor på 2bar!. Hvorfor klarer den så mye mer på en Opel? Av den enkle grunn at Opelmotoren må være mye mer effektiv. Nå har ikke vi prøvd å gå opp til 2bar, men hvis denne turboen fortsatt er effektiv og gir mer på 2bar så vil vi tangere Leif Nilsen på nesten 1bar mindre i trykk med en mindre turbo! Med mer trykk ville vi også fått mer moment fordi momentet kommer med trykket. Man ser også at effektkurven på Opelmotoren stiger og stiger. På Omegan kjører vi 9100rpm, men benken tillot ikke mer turtall pga. farten på drivhjula. En annen ting, Hanestad fortalte på Gatebilmessa at en Cosworthblokk som skal brukes til 7-800hk tar 40 timer i klargjøring!!! Det er sette i foringer, borre gjennomgående studs, boring, honing og gud vet hva. Jeg vet ikke hva han tar i arbeid, men si 500kr/t så er du oppe i 20.000kr bare i arbeid! Skal vi bygge en 800hk Opel LET finner vi en gammel blokk, vasker og klargjør underspyling og borrer med honing. Det tar oss kanskje 2,5t og koster 3.000kr så er det bare å begynne med montering! Hørte jeg noen si det så billig å trimmme Cosworth??? Heltrukket blå: Turbotrykk Opel LET Heltukket grønn: Hjulhester Opel LET Prikket blå: Turbotrykk Cosworth Prikket grønn: Hjulhester Leif Nilsen x Opel Lotus Omega, prosjekt x Opel Zafira OPC x Opel Combo 2.0 16v turbo x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging) x BMW S38B38 (turbobygging pågår) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Nå har ikke jeg fulgt med på denne diskusjonen på en stund, men her legger jeg ut effektkurven til Leif Nilsen sammenligna med Valdresomegan, henholdsvis 693 og 650hk på hjulene. Bremsa i samme benk så klart så her er det ingenting som lyver. Hva sier denne effektkurven? Jo, Leif Nilsen sin er 40hk sprekere på hjula, men se på Manifold Air Pressure. Leif Nilsen lader 2,9bar!!! Valdresomegan lader 1,8bar med en MSR-62 (Martin Schanche Racing) som skulle klare ca 620-650 svinghjulshester i en Cosworthmotor på 2bar!. Hvorfor klarer den så mye mer på en Opel? Av den enkle grunn at Opelmotoren må være mye mer effektiv. Nå har ikke vi prøvd å gå opp til 2bar, men hvis denne turboen fortsatt er effektiv og gir mer på 2bar så vil vi tangere Leif Nilsen på nesten 1bar mindre i trykk med en mindre turbo! Med mer trykk ville vi også fått mer moment fordi momentet kommer med trykket. Man ser også at effektkurven på Opelmotoren stiger og stiger. På Omegan kjører vi 9100rpm, men benken tillot ikke mer turtall pga. farten på drivhjula. En annen ting, Hanestad fortalte på Gatebilmessa at en Cosworthblokk som skal brukes til 7-800hk tar 40 timer i klargjøring!!! Det er sette i foringer, borre gjennomgående studs, boring, honing og gud vet hva. Jeg vet ikke hva han tar i arbeid, men si 500kr/t så er du oppe i 20.000kr bare i arbeid! Skal vi bygge en 800hk Opel LET finner vi en gammel blokk, vasker og klargjør underspyling og borrer med honing. Det tar oss kanskje 2,5t og koster 3.000kr så er det bare å begynne med montering! Hørte jeg noen si det så billig å trimmme Cosworth??? http://www.protrim.no/div/nilsen-hippe.jpg Heltrukket blå: Turbotrykk Opel LET Heltukket grønn: Hjulhester Opel LET Prikket blå: Turbotrykk Cosworth Prikket grønn: Hjulhester Leif Nilsen Mange hester tror du ikke Leif mister på firehjulstrekken da ? Må tenke litt lenger enn det tall viser tror jeg :) Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bertone Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Mange hester tror du ikke Leif mister på firehjulstrekken da ?Hvilke hester er det som får bilen til å gå framover da? De du har i motoren eller de som ender ut på hjula? x Opel Lotus Omega, prosjekt x Opel Zafira OPC x Opel Combo 2.0 16v turbo x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging) x BMW S38B38 (turbobygging pågår) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Nå har ikke jeg fulgt med på denne diskusjonen på en stund, men her legger jeg ut effektkurven til Leif Nilsen sammenligna med Valdresomegan, henholdsvis 693 og 650hk på hjulene. Bremsa i samme benk så klart så her er det ingenting som lyver. Hva sier denne effektkurven? Jo, Leif Nilsen sin er 40hk sprekere på hjula, men se på Manifold Air Pressure. Leif Nilsen lader 2,9bar!!! Valdresomegan lader 1,8bar med en MSR-62 (Martin Schanche Racing) som skulle klare ca 620-650 svinghjulshester i en Cosworthmotor på 2bar!. Hvorfor klarer den så mye mer på en Opel? Av den enkle grunn at Opelmotoren må være mye mer effektiv. Nå har ikke vi prøvd å gå opp til 2bar, men hvis denne turboen fortsatt er effektiv og gir mer på 2bar så vil vi tangere Leif Nilsen på nesten 1bar mindre i trykk med en mindre turbo! Med mer trykk ville vi også fått mer moment fordi momentet kommer med trykket. Man ser også at effektkurven på Opelmotoren stiger og stiger. På Omegan kjører vi 9100rpm, men benken tillot ikke mer turtall pga. farten på drivhjula. En annen ting, Hanestad fortalte på Gatebilmessa at en Cosworthblokk som skal brukes til 7-800hk tar 40 timer i klargjøring!!! Det er sette i foringer, borre gjennomgående studs, boring, honing og gud vet hva. Jeg vet ikke hva han tar i arbeid, men si 500kr/t så er du oppe i 20.000kr bare i arbeid! Skal vi bygge en 800hk Opel LET finner vi en gammel blokk, vasker og klargjør underspyling og borrer med honing. Det tar oss kanskje 2,5t og koster 3.000kr så er det bare å begynne med montering! Hørte jeg noen si det så billig å trimmme Cosworth??? Ett lite spørsmål. hvorfor sier du hele tiden Opel LET og ikke Cosworth LET?? Mens ford motoren kaller du bare for cosworth. Bare lurte siden cosworth er jo at trimmings firma som har laget mye rart som toppene på LET og XE motorene som vel er grunden til at disse motorene er så effektive, dem har også bygget motorer for audi, og bygget om hele biler får ford. For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Hvilke hester er det som får bilen til å gå framover da? De du har i motoren eller de som ender ut på hjula? En bil kan jo ikke gå.. Svarte jeg rett??? Vis man snakker om trimming av motor er det vel hk på svinghjulet som teller.. For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kverna Skrevet Desember 5, 2006 Rapporter Share Skrevet Desember 5, 2006 Hvilke hester er det som får bilen til å gå framover da? De du har i motoren eller de som ender ut på hjula? Var kommentar til ladetrykk og inneffektiviteten du forklarte om cosworth motoren Kverna's Bildetråd Xenon har jo tatt helt av :P He did it again Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg