Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jaja, kom forresten på at du må bytte dyser, map-sensor og chip, men dette er jo ikke direkte motor hvis det var det du tenkte på

 

Dyser o.l er jo så direkte motor som man kommer, og man ser ikke 400hk på org dyser. Ville bare merke at det ikke er fullt så lett som du får det til å se ut :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kverna: du kan faktisk se 400hk på org dyser med modifisering, men vil ikke anbefale. dersom dyser er direkte motor bør en jo ta med tenningsanlegg som er direkte motor og, og dette trengs ikke byttes ut da det funker MEGET godt på Grp A cosworthene med over 500hk, eneste er en liten chip som er optimalisert for DITT oppsett og ikke ett jalla-chip som er vanlig og ligger inne med alle mulige sikkerheter for å unngå problemer med forskjellige motorer. en live-maping er jo å anbefale uansett motormodifisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som ikke skjønner dette med at masse trykk ikke nødvendigvis gir effekt og enda færre som skjønner at på cosworth-motorer "må" en ha mye baktrykk eller sinte kammer. og sinte kammer er uaktuelt da dette gir en dårlig bruksmotor.

Skjønner jo at dette med trykk ikke alltid er løsningen - kommer jo til et punkt på en turbo hvor mottrykket blir for stort, og alt går vekk i varme omtrent.

også hjelper det jo ikke å ha trykk i 1000 omdr for så å måtte gire.. bare tull..

sett småturboer kjøre fra storturboer på drag ogsånt.

 

er vel bare NM som øker etter et visst punkt ?

virker som du har lest en del om turboer..

 

Men hva mener du med at cosworth "må ha" mottrykk???

(prøver å lære litt om turboer, må snart bytte :-) )

 

Har også hørt at dump ventil på org cosworth turbo er tull - det øker hverken levetid eller respons.. mens andre mener motsatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gshock: det er som oftest virkningsområdet til turboen som gir seg og hvis du da ligger i grenseland av hva turboen klarer så vil den bare overruse og du får mye varmere luft fra den, samtidig så flower motoren dårlig (nesten så dårlig at en kan lure på hva dem har tenkt på). Dette er en av de store bremsene fra cosworth. 19mm eksosporter. hehe ekke mye åpning. :D

 

øker NM øker også HK da disse er i forhold til hverandre. Dreiemoment ganger turtall delt på krysningspunkt = effekt

 

På drag er det en stor fordel med litt stor turbo da disse fløder ganske mye og en får mye "gratis" topp effekt. Samtidig som en ikke ligger å kjører under 4000rpm så en har ikke så veldig behov for tidlig ladetrykk.

 

cosworth-motoren "må ha" mottrykk for å lade tidlig opp med gamle turboteknologi for å de resultatene du ønsker. Hadde dere visst hvor mye baktrykk det er i f.eks en RS500 så tror jeg dere hadde falt av stolen. Her er baktrykket opp i nesten dobbelt av ladetrykk og allikevel så er det ikke mye som funker bedre. Bruker du en flowpreppet turbo kan en ha mye mindre baktrykk og allikevel få de resultatene en ønsker. Dette er det veldig få østlendinger som liker å høre da de har flotte veier som de kan ligge på rundt 3-4000rpm for så å gi gass, mens her på vestlandet er vi nødt å ha en turbo som spooler fort opp og da er omtrent alternativet en flowpreppet turbo eller T-34 (escort cosworth) med .48 eller helst .55 eksoshus. den med .48 eksoshus gir ganske mye mottrykk, men fy faen så den funker.

 

Dumpventil MÅ du ha dersom du ønsker at turboen skal vare mer enn noen uker. Husk at når spjellhuset brått blir stengt kan en få trykkbølger opp i 4ganger ladetrykk og dette går ut igjen gjennom turboen feil vei. Blir omtrent som å sette på en altfor stor compressordel i forhold til hva motoren klarer å fløde unna. Nå har jo stort sett alle org ventilen og dermed ingen problemer med dette. Men å kjøpe en dyr ventil som står åpen på tomgang og suger masse sand og dritt inn er jo tull, men det mener jeg uansett. Skal du vekk fra resirkventil så gå for en dumpventil som er dobbelstemplet med o-ringspakninger og som garantert ikke kan suge luft inn.

 

Disse emnene her er det veldig mye forskjellige meninger om og kommer helt sikkert til å bli protester på hva jeg har skrevet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt gøy og lese gjenom denne tråden.. vet liksom ikke hva man skal si om alt det gale som står her...

Er det noen som vet hvem som har bygget toppen og konstruert motoren c20xe og C20LET???

For å si det slik en C20LET motor er jo en cosworth motor...

 

At en kryssbolt kan ryke er det mange grunder til.. er som oftes skyllen i en motor som ikke er rett oppsatt,for høy stempelhastighet eller for høyt arbeidstrykk som kommer av feil justering...

vært med å bygget opp en volvo motor 2l med 487hk. var en suge motor så h-profils råder var ett must og underspyling. stempler brukte man orginale cosworth stempler... holdt i masse vis...

Er det foresten noen som har hørt om en trimmet turbomotor med orginale stempler som stemplene ikke har tålt trykke??? vært bortig det en gang men det var for vi skulle se hva vi fikk ut av en 1,6l.. stemplene var ikke til den motoren men hentet fra en orginal turbo motor...

 

kan å si det slik. jo mere trykk jo mere effekt så lenge alt er nok dimisonert. det er en formel som ikke er å komme bort fra...

 

400hk med orginale dyser på cossie, det er kun i dine drømmer.. på ett rs500 innsug så går det vel, men da jukser man...

 

Å det med å senke kompen så jævelsk det hører fortiden til, ikke noe problem å kjøre en bil med 10:1 i komp og 1,5bar trykk.. men er ikke noe lett motor å sette opp og justere. mindre som skal til for at noe smeller senere med en liten svikt og lignende...

 

kan jo også sies at C20LET får du levert orginalt i vectra også...

 

 

 

Cosworth Askøy lær deg hvordan en dump fungerer... for det første går ikke trykke ut gjenom turboen ,men bremser opp turboen da den får mot trykk for at luften ikke kan gå noen veier.. å som du nevner dør turboen fort... Men en dump kan ikke lekke eller stå åpen på tomgang vis den er rett koblet opp.. på en dump er det en fjær som holder den lukket, det eneste trykke den fjeren har å jobbe mot er vakumet i innsuget noe som burde gå greit.. ikke noe problem med en litt stram fjær for når du kjører med litt trykk på motoren så vil både det og vakumet fra manifoilen hjelpe å åpne den.

 

Vet ikke hvor mye du har holdt på med å bygge motorer men som du sier: Hadde dere visst hvor mye baktrykk det er i f.eks en RS500 så tror jeg dere hadde falt av stolen. Her er baktrykket opp i nesten dobbelt av ladetrykk og allikevel så er det ikke mye som funker bedre. synes jeg høres helt vilt ut..

 

Vis du mener med baktrykk at det er mottrykket i eksosen høres det helt på tryne ut. å det trur jeg Bertone også er enig i...

Mottrykk er en av dem verste fiendene, er en grund til at man setter så mye arbeid i å lage grenrør.. Mottrykk = brent stempel..

 

Camaro RS 67: Må du ikke bli så all for stor på det, å dra audi inn i konkuransen er som å ta selvmord. s1,a2 og sports quatroen trenger man si noe mere...

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gshock: det er som oftest virkningsområdet til turboen som gir seg og hvis du da ligger i grenseland av hva turboen klarer så vil den bare overruse og du får mye varmere luft fra den, samtidig så flower motoren dårlig (nesten så dårlig at en kan lure på hva dem har tenkt på). Dette er en av de store bremsene fra cosworth. 19mm eksosporter. hehe ekke mye åpning. :D

 

øker NM øker også HK da disse er i forhold til hverandre. Dreiemoment ganger turtall delt på krysningspunkt = effekt

 

På drag er det en stor fordel med litt stor turbo da disse fløder ganske mye og en får mye "gratis" topp effekt. Samtidig som en ikke ligger å kjører under 4000rpm så en har ikke så veldig behov for tidlig ladetrykk.

 

cosworth-motoren "må ha" mottrykk for å lade tidlig opp med gamle turboteknologi for å de resultatene du ønsker. Hadde dere visst hvor mye baktrykk det er i f.eks en RS500 så tror jeg dere hadde falt av stolen. Her er baktrykket opp i nesten dobbelt av ladetrykk og allikevel så er det ikke mye som funker bedre. Bruker du en flowpreppet turbo kan en ha mye mindre baktrykk og allikevel få de resultatene en ønsker. Dette er det veldig få østlendinger som liker å høre da de har flotte veier som de kan ligge på rundt 3-4000rpm for så å gi gass, mens her på vestlandet er vi nødt å ha en turbo som spooler fort opp og da er omtrent alternativet en flowpreppet turbo eller T-34 (escort cosworth) med .48 eller helst .55 eksoshus. den med .48 eksoshus gir ganske mye mottrykk, men fy faen så den funker.

 

Dumpventil MÅ du ha dersom du ønsker at turboen skal vare mer enn noen uker. Husk at når spjellhuset brått blir stengt kan en få trykkbølger opp i 4ganger ladetrykk og dette går ut igjen gjennom turboen feil vei. Blir omtrent som å sette på en altfor stor compressordel i forhold til hva motoren klarer å fløde unna. Nå har jo stort sett alle org ventilen og dermed ingen problemer med dette. Men å kjøpe en dyr ventil som står åpen på tomgang og suger masse sand og dritt inn er jo tull, men det mener jeg uansett. Skal du vekk fra resirkventil så gå for en dumpventil som er dobbelstemplet med o-ringspakninger og som garantert ikke kan suge luft inn.

 

Disse emnene her er det veldig mye forskjellige meninger om og kommer helt sikkert til å bli protester på hva jeg har skrevet. :D

 

Takktakk, greit å vite litt mer om turbo opplegget på cossi'n - regner med at jeg må bytte snart og da er det greit å vite hva man må tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camaro RS 67: Må du ikke bli så all for stor på det, å dra audi inn i konkuransen er som å ta selvmord. s1,a2 og sports quatroen trenger man si noe mere...

 

hehe. tenkte meg at dette kom opp. S1 og sports quatro er i en annen klasse.

De må vel måle seg med RS 200. De sliter vel noe med tukte den bilen.

Så jo sånn ut i Rallycross etter at Gruppe B ble forbutt. i rallycross ble vel også reglende endret pga at rs 200 og rs 500 drepte sporten. (er ingen fabrikker som gidder å satse på en sport hvor det er 8 år gamle biler som gjør reint bor) Er vel som eieren av x glomma papp Rs 200 sa til meg. Rs 200 er så rå at det bare er to stykker i verden som greier å temme den (martin scanke og tommy Rustad)

 

S1 var vel adri så suveren som auda folk tror. vant vel et løp i

gruppe B eller noe sånt. Er vel 205 T16 som er kongen i Gruppe B. Rs 200 deltok vel bare i et par løp for test, litt synd at man aldri fikk se potensialet dens i Gruppe B.

 

For auda så er det vel bare imsa bilen og Ur quatro som har bevist. den siste

kan det jo farklares siden alle konkurentene kjørte med 2wd.

 

Men for å gjøre det klart så syns jeg S1 er en utrolig rå bil. men den må nok nøye seg med å bli slått av 205 T16 og Rs 200 når gjelder oppnådde resultater.

 

Så i Motorsport så er vel og forblir auda en lillebror.

88 sierra Cosworth

67 Camaro RS

99 Ford Focus

05 Ford Fiesta ST

x86 Rx-7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

s1 hadde ingen stor suksess i Gr. B nei.

Audi regjerte før de andre kom på banen med 4wd,

så tok pug over.

tror lancia s4 kunne blitt en killer etterhvert.

 

Hvis noen har sett "Mr. Rallycross" videon med martin s (http://www.tv-media.no)

så var han vel ikke så veldig imponert over rs200'n i forhold til escort mk3'n.

'01 Alfa 147 2.0TS SS

'76 Ascona 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. tenkte meg at dette kom opp. S1 og sports quatro er i en annen klasse.

De må vel måle seg med RS 200. De sliter vel noe med tukte den bilen.

Så jo sånn ut i Rallycross etter at Gruppe B ble forbutt. i rallycross ble vel også reglende endret pga at rs 200 og rs 500 drepte sporten. (er ingen fabrikker som gidder å satse på en sport hvor det er 8 år gamle biler som gjør reint bor) Er vel som eieren av x glomma papp Rs 200 sa til meg. Rs 200 er så rå at det bare er to stykker i verden som greier å temme den (martin scanke og tommy Rustad)

 

S1 var vel adri så suveren som auda folk tror. vant vel et løp i

gruppe B eller noe sånt. Er vel 205 T16 som er kongen i Gruppe B. Rs 200 deltok vel bare i et par løp for test, litt synd at man aldri fikk se potensialet dens i Gruppe B.

 

For auda så er det vel bare imsa bilen og Ur quatro som har bevist. den siste

kan det jo farklares siden alle konkurentene kjørte med 2wd.

 

Men for å gjøre det klart så syns jeg S1 er en utrolig rå bil. men den må nok nøye seg med å bli slått av 205 T16 og Rs 200 når gjelder oppnådde resultater.

 

Så i Motorsport så er vel og forblir auda en lillebror.

 

 

Nu var det vel snakk om motorene i bilene. hadde kunne vært gøy å prøvd en rs500 motor og s1 motor mot en t16 i en lik bil. satt dem i en nøytral bil og stilt opp i forskjellige konkuranser..

 

I rally og rallycross har det nok mye og si på sjåføren,teme rundt han og penger. ikke bare motoren som sitter i bilen..

 

Men at cosworth er rått er vel ikke noe tvil om, det er jo bare å se på hvilken biler motorene sitter i. som sierra cosworth,audi s4 og calibra turbo..

men det sier vel seg selv når man har holdt på i ca 50år og trimme motorer må man vel kunne bygge litt..

 

Så har det seg vel slikt at ingan utan om audi har gitt ut noe gate verson med noe motorer som har vært på over 300 hk.

 

Så må du huske det er ikke bare å si at rs200 er så rå.. For det er den ikke synes jeg en 1,8l motor på 250hk og opp til 450hk på overbosst skremmer nu ikke meg. men evo utgaven er litt rå da med 2,1l og 650hk..

 

Rs500 var jo rå når den kom men hva er 224hk den dag i dag???

 

Å ja audi er nok en lillebror i motorsport som du sier, bare snakk litt med gutta som bare inreserer seg for asfalt. stcc og lignende.

 

Alt av intresse kommer nu av media nesten. sjekk hvor mange bare i norge nu som har kjøpt subaru etter solberg begynte med det. Hvorfor??

 

Kunne jo ta med fakta på gateversonen av rs200. 1,8l BDT 16v turbo.1803ccm og 250hk. så den lynraske aksen alle snaker om på den. 0-60mph 6sek og toppfart 140mph som nesten er 230m/t..

Det er jo helt vilt, trur ikke det er mange som tar den..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig audi er "lillebror" i motorsport.

Men det var de som startet 4x4 trenden..

Og de er de eneste 4x4 tilbyderne som har klart å lage et drivverk som tåler mer enn litt nervøs kluching og original effekt..

 

http://www.stcc.se/

Teammästerskapet STCC 2006

 

 

Team/Märke T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7 T8 T9 SUMMA

KMS/Audi 10 6 6 10 8 2 10 8 5 65

Flash/BMW 5 2 10 5 10 10 2 10 10 64

WCR/BMW 6 4 8 6 5 8 8 6 3 54

Engström/Honda 8 8 0 0 6 0 6 4 6 38

 

http://www.audi.com/audi/se/se2/experience/motorsport/dtm/audi_in_dtm.html

 

Vid sin comeback vid 2004 års DTM vann Audi omedelbart alla tre titlarna och tog förarnas, tillverkarnas och teamens mästerskap med A4 DTM. Med fyra mästerskapstitlar, 32 vinster, 27 tätpositioner och 24 snabbaste varv under endast åtta DTM-säsonger är märket ett av de mest framgångsrika i DTM:s historia.

 

litt motor sport da..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hva er grunnen til at dere får så lite moment i Cossie motorene i forholdt til hestekrefter,sånn i forholdt til Volvo motorer?..er den slaglengden som gjør den store forskjellen?

 

lite moment i forhold til effekt? jeg har målt 230hk og 367nm på hjulene. er dette lite dreiemoment i forhold til effekt??

 

utover det så er det stort sett "trimmeren" som bestemmer hvordan kurvene blir, og mange vil bare se maks hester og dermed får dritt dårlige kurver. På en volvo så er det større kubikk på motoren som også utgjør en del mer effekt. stort sett så er det jo 2.1 og 2.3litere som brukes hos volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår