Gå til innhold

Hva mener dere om Cosworth?


sov

Anbefalte innlegg

Rådeboltene får ofte skylda, men det er slett ikke sikkert det er bolten som har ryki av, det kan være selve råden. Et rådehavari resulterer i så maltrakterte deler at det skal rimelig mye til for å se om det var bolten eller råda som røyk først.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 439
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ikke nok med at motoren på cosworth antagelig er bedre!
Det er den ikke! Det finnes så ufattelig mange 2.0 16v motorer som er så veldig mye bedre at lista vil være fryktelig lang!

 

Les spesielt hva ealoken skrev, han har veldig rett i de 4 punktene i starten av tråden sin.

 

De fleste som påstår at ditt er dårlig og datt er bra har overhodet ingen praktisk erfaring i motorbygging, bilkjøring etc, de bare vet hva de liker, surfer rundt på noen forum og gjentar ting de egentlig ikke vet hva er. Blir sånn "Pappan min er sterkere enn pappan din".

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo off topic igjen, men det er faktisk sånn at rådeboltene er svake på C20LET motoren (calibra turbo). er en grunn til at omtrent alle calibra trimmere jeg har pratet med bytter disse ganske tidlig i "prosessen"..

 

Virker som at de bytter noen deler tidligere i HK registeret en de gjør med cosworth, men er vel ikke derimot sagt at cosworth er så mye bedre. (kjører cosworth selv, så ro ned folkens :-) )

Det er faktisk folk som har mere hester på lavere trykk med en C20LET en cosworth, men det har jo med at opel motoren har høyere komp en en cossie motor.... si at opel har 350hki ved 1,15bar, mens cosworth må ha 1,3-1,5bar... Opelen bytter vel heller ikke kammene så tidlig som på cosworth, så det er jo en fordel opel har igjen.

 

Men når det er sagt, så må jeg jo si at jeg hører oftere at en c20let motor har raset pga, rådebolt, eller en råde som ryker.

Det skjedde faktisk en kamerat for ikke så lenge siden. Det hører jeg ikke så ofte om cosworth. på cosworth er det altfor mange "huer" som trimmer selv, skrur trykk - noe som oftest resulterer i hull i stempelet... og det er jo ikke motor-svakhet - bare feil bruk.

 

Bertone : du sier : "Det er den IKKE ! " .. ok siden du da sannsynligvis har erfaring med dette (som du klager på at andre skal holde kjeft om de ikkehar peil) kan du vel begrunne dette litt ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo off topic igjen, men det er faktisk sånn at rådeboltene er svake på C20LET motoren (calibra turbo). er en grunn til at omtrent alle calibra trimmere jeg har pratet med bytter disse ganske tidlig i "prosessen"..
Dette skal jeg komme tilbake til litt lengre ned i tråden.

 

Virker som at de bytter noen deler tidligere i HK registeret en de gjør med cosworth, men er vel ikke derimot sagt at cosworth er så mye bedre. (kjører cosworth selv, så ro ned folkens :-) )
Ja, rådene bør byttes når du nærmer deg 350hk. Dette kommer også litt an på oppsett av turbo og trykk du kjører på. En i Hellas påstod han bremsa nesten 400 på standard råder, men han hadde stor turbo og kjørte på lavere trykk, noe som reduserer belastningen på rådene pga. mindre moment.

 

Det er faktisk folk som har mere hester på lavere trykk med en C20LET en cosworth, men det har jo med at opel motoren har høyere komp en en cossie motor.... si at opel har 350hki ved 1,15bar, mens cosworth må ha 1,3-1,5bar... Opelen bytter vel heller ikke kammene så tidlig som på cosworth, så det er jo en fordel opel har igjen.
Hvorfor øker ikke cosworthtrimmere kompen da? Har jo sett cosworther helt nede på 6,5:1 i komp! Det tyder igjen på en lite effektiv motor når kompen må senkes for å lage effekt og tåle høyere turbotrykk.

 

Men når det er sagt, så må jeg jo si at jeg hører oftere at en c20let motor har raset pga, rådebolt, eller en råde som ryker.

Det skjedde faktisk en kamerat for ikke så lenge siden. Det hører jeg ikke så ofte om cosworth. på cosworth er det altfor mange "huer" som trimmer selv, skrur trykk - noe som oftest resulterer i hull i stempelet... og det er jo ikke motor-svakhet - bare feil bruk.

Her skal du høre hvorfor rådeboltene har blitt en såkalt svakhet på C20LET. De fleste som trimmer en C20LET monterer på en chip fra EDS og da helst steg 3 eller 3,5 som gir påståtte 316 og 330hk (noe vi aldri har klart å bremse i vår benk, men de kjører fortsatt ræva av cosworther med "330 kit"). EDS anbefaler bytte av rådebolter. Det som skjer når du monterer EDS steg 3 eller 3,5 er at den kjører på 1,25bar turbotrykk, noe som er greit nok, men de har også en overboost på 1,5bar. På flere biler har vi sett at det hender trykket hopper opp i hele 1,8bar! Det synes folk er helt greit for de tror det går mye bedre på 1,8 enne 1,5 (noe det ikke gjør med C20LET og originalturbo). Denne overboosten fører til et mye moment på lave turtall og selve råden ryker tvers av, men en eller annen har klart å sette ut rykte at dette er boltene sin feil. Problemet er at råden rett og slett ikke tåler denne overboosten over tid.

 

Derfor, skifte av rådebolter er i grunn bare tull. Jeg kan forstå det på en sugemotor som skal langt over 8.000rpm på originale råder, men i en C20LET har det ingenting for seg.

 

Altså, jeg tør å påstå at det er overboostfunksjon på denne chipen som har skyld i de aller fleste rådehavari. Det er ikke rådebolten som ryker heller, men selve råden.

 

Bertone : du sier : "Det er den IKKE ! " .. ok siden du da sannsynligvis har erfaring med dette (som du klager på at andre skal holde kjeft om de ikkehar peil) kan du vel begrunne dette litt ??
Ja, det kan jeg gjerne. Vi bygde en Opelmotor som av eneste trim hadde kammer fra sugemotoren (C20XE), nytt innsug og en veldig moderat porting. Ellers var motoren helt standard bortsett fra smidde råder, nye smidde stempel, større dyser etc. som ikke gir direkte effekt, men holdbarhet og nødvendigheter for å ta ut mer effekt. Nytt grenrør ble satt på og en Turbonetics E-50. Denne E-50'n skulle klare 480hk på 2 bar i Cosworth. Jaha, vi bremsa 408hk på bakhjula på ca. 1,5bar. Dette gir omtrent 480hk på svinghjulet på 0,5bar lavere trykk enn den egentlig skulle gi. Og dette på en så godt som standard C20LET.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du problemet der. På EDS chippen kan man styre ladetrykket i 12 eller 5 trinn avhengig av hvor gammel chippen er. Maks ladetrykk er vel 1,2bar på phase 3 og 1,25bar på phase 3,5. Begge har overboost på ca 1,5 og det er det som tar knekken på rådene.

x Opel Lotus Omega, prosjekt

x Opel Zafira OPC

x Opel Combo 2.0 16v turbo

x Opel C20LET 684hk (dragracemotor under videre bygging)

x BMW S38B38 (turbobygging pågår)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her med hvilken motor som er best kan vi diskutere lang inn i evigheten og antagelig vis så blir vi aldri enige. Cosworth moteren har bevist innen mesteparten av motorsport at den duger.

Har vunnet masse i både Rally, Rally cross (brukes enda), DTM og btcc (Reglende ble faktisk endra i DTM og BTCC pga at den var så suveren.) etter at bilen ble forbutt i europa ble den brukt i asia hvor den ved flere anledninger slo den så oppskrytte Skyline. da var vingebilen eller RS500 som Grp A bilen heter, nærmere 5 år gammel. Bilen var også med i en del langdistanse løp som ble fullført med glans. og alt dette med en til nærmest orginal motor pga at reglene ikke tillat like mye utskifting av mekaniske deler som reglene gjør idag. ikke dårlig for en 550 hk 2 liter.

kan opel motoren vise til noen av disse prestasjonene?

 

Og viss vi skal snakke om orginale biler så er det få biler fra samme tids epoke som gir deg like mye kjøreglede som en cosworth. av "vanlige" biler så er det vel e30 m3 og cosworth i en egen klasse. er vel en grunn til at eiere av dagen Evo, wrx, sti og sx sammenligner seg med disse to gamle "skrangle" kassene

 

mens i Opel og Auda så er kjøre gleden fraværende i mine øyne. de understyrer for et godt ord. Responsen fra understell, bremser og styring er like fraværende som i min 67 camaro.

jeg har aldri vært så skuffa som de gangene jeg har prøvd Calibra eller Auda S

 

og de som er uenenige bør prøve en godt velikeholdt cossie eller M3 av god gammel årgang.

88 sierra Cosworth

67 Camaro RS

99 Ford Focus

05 Ford Fiesta ST

x86 Rx-7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertone: hvis listen over motorer som er SÅ mye bedre enn cosworth-motoren er så lang så kom med noen da. Og husk at de bør tåle dobbelt av org.effekt da cosworth motoren tåler over 400hk uten å bytte noe annet enn turbo.

Grp A motoren til cosworth er fortsatt en vanvittig bra motor og når en tenker på hvor "dårlig/gammeldags" den er så sier det vel litt om motoren. NB!! denne motoren er minimalt forskjell til 4x4 bortsett fra at 4x4 har en bedre topp. :D

Og denne E-50 som skal GI 480hk på cosworth, vel en sånn dårlig turbo på en motor med så masse bremser kan jo ikke gå. Forøvrig klarer ikke den turboen å levere 480 på 2bar da den gir maks 480 på maks 1.3bar. Bare gå inn på kompressorkartet å se.

Og disse 330-kit cosworthene dere har kjørt fra er sannsynligvis enten veldig dårlige sjåfører eller så funker ikke bilene deres i det hele tatt. Hadde selv en "330-kit" cosworth og hadde ingen problemer med å kjøre fra en kadett med EDS 3.5-kittet (regn effekt/vekt-forhold så ser du hvor mye bedre en cosworth gitt(kadett 1050kg vs cosworth 1350kg), men min hadde vel kanskje rett turbo siden jeg bare hadde 1.3bar. hehe.

Det er jo mange som ikke skjønner dette med at masse trykk ikke nødvendigvis gir effekt og enda færre som skjønner at på cosworth-motorer "må" en ha mye baktrykk eller sinte kammer. og sinte kammer er uaktuelt da dette gir en dårlig bruksmotor.

Har selv sett en råde blitt røket på en C20LET motor og det var ikke noe vakkert syn. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bertone: hvis listen over motorer som er SÅ mye bedre enn cosworth-motoren er så lang så kom med noen da. Og husk at de bør tåle dobbelt av org.effekt da cosworth motoren tåler over 400hk uten å bytte noe annet enn turbo.

Grp A motoren til cosworth er fortsatt en vanvittig bra motor og når en tenker på hvor "dårlig/gammeldags" den er så sier det vel litt om motoren. NB!! denne motoren er minimalt forskjell til 4x4 bortsett fra at 4x4 har en bedre topp. :D

Og denne E-50 som skal GI 480hk på cosworth, vel en sånn dårlig turbo på en motor med så masse bremser kan jo ikke gå. Forøvrig klarer ikke den turboen å levere 480 på 2bar da den gir maks 480 på maks 1.3bar. Bare gå inn på kompressorkartet å se.

Og disse 330-kit cosworthene dere har kjørt fra er sannsynligvis enten veldig dårlige sjåfører eller så funker ikke bilene deres i det hele tatt. Hadde selv en "330-kit" cosworth og hadde ingen problemer med å kjøre fra en kadett med EDS 3.5-kittet (regn effekt/vekt-forhold så ser du hvor mye bedre en cosworth gitt(kadett 1050kg vs cosworth 1350kg), men min hadde vel kanskje rett turbo siden jeg bare hadde 1.3bar. hehe.

Det er jo mange som ikke skjønner dette med at masse trykk ikke nødvendigvis gir effekt og enda færre som skjønner at på cosworth-motorer "må" en ha mye baktrykk eller sinte kammer. og sinte kammer er uaktuelt da dette gir en dårlig bruksmotor.

Har selv sett en råde blitt røket på en C20LET motor og det var ikke noe vakkert syn. hehe

 

Tåler ? Greit nok at de tåler det, men du må nok bytte mer enn bare turbo for å få den effekten du snakker om.

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår