v|ncenT^ Skrevet Januar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 10, 2006 Den tikkelyden tror jeg er sånn, det høres nesten ut som dysene ( ? ) eller er jeg helt på jordet nå ? Siter '93 Audi S2 Hybrid ! sZwei '86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO" '87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil ! [x2] Type 44 quattro avant + sedan [x]'91 Audi Coupe quattro20v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Januar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2006 Stjerne i boken til dere. Og hvor er dette? VW Audi forhandleren i Ørsta, AS Autoservice Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2006 Jeg lurer på om jeg har ventiltikking i bilen min eller om jeg hører en lyd som skal være der. Etter en 30-60 sekunder, når motoren er kald, kommer det rakklelyder som blir høyere og høyere, for så å forsvinne. Det bygger seg opp. Dette kan skje en 3-4 ganger, mene etter dette høres motoren helt fin ut. Disse lydene høres ikke når motoren er varm. Dersom man derimot åpner panseret hører man klart en svak tikkelyd fra innsuget, som det ikke mulig å høre dersom panseret er lukket. Lyden høres AKKURAT ut som en klokke som går litt for fort, det er jevn tikking. Motoren har bare gått 150k, og forrige eier påstår han har byttet olje hver 10000 KM. 1. Hva kan den raklelyden jeg hører være? Høres nesten ut som om noe henger.. 2. Den tikke-lyden, er det ventiltikking? Om dette er på en 2.3E så har du innsprut (KE3-Jetronic for 10v), og dette lager normalt en konstant svak tikkelyd ved innsuget. Denne lyden skal ikke komme og gå. Tikkelyden som kommer og går er 90% sikkert fra ventilløfterene. De siste 10 prosentene på vakumpumpa. Om det er sistnevnte kan enkelt sjekkes ved å gjøre som jeg har skrevet i innlegg 8 i tråden i linken. http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=70060 Om fjerning av denne bolten ikke hjelper kan du selvsagt prøve med QMI innvendig motorvask for så etterpå å skifte filter og olje. Hvilken olje bruker du forresten? Om QMI ikke hjelper så er det bare til å bytte løfterene først som sist. Disse koster kr 162 for originale løftere hos velox Motor, og du trenger selvsagt 10 stk til 10v. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Januar 11, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 11, 2006 Takk for svar. Ja, det er en 10v med KE3-jetronic. Tikkelyden fra innsuget er konstant, mens raklelyden bare forekommer når motoren er kald. Hører aldri denne når motoren er varm. Har tenkt på om det kan være den bolten, får se på den en dag. Hva slags olje som er på bilen er jeg ikke sikker på, da jeg ikke spurte forrige eier om dette men jeg burde vel antakelig ha byttet både olje og filter snart uansett. Hvor får man kjøpt Castrol-olje, egentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi_Quattro Skrevet Januar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2006 Hehe, den tikke lyden som kommer fra innsuget er trykk regulatoren til bensinen er eg ganske sikker på... skjer faktisk ikkje noke om du napper utav ledningen utenom at tikkelyden stopper ;) kor får eg kjøpt IMQ eller da greiene? trur eg kunne trengt da ;) min bil hadde stått i ro i 1 1/5 år :S Siter 1998 Audi A4 1.8 TSQ Sedan 1992 Volkswagen golf mk3 TDK (x) 1990 Ford Sierra Cosworth 4x4 (X) 1990 Audi 90 2.3E Quattro(X) 1991 Audi 90 2.3E Quattro (X) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Januar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 12, 2006 Hehe, den tikke lyden som kommer fra innsuget er trykk regulatoren til bensinen er eg ganske sikker på... skjer faktisk ikkje noke om du napper utav ledningen utenom at tikkelyden stopper ;) kor får eg kjøpt IMQ eller da greiene? trur eg kunne trengt da ;) min bil hadde stått i ro i 1 1/5 år :S QMI ??...torshov..eller no sånt har deT? Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenS Skrevet Januar 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 fader å få quattroer som liker ut for salgs om dagen a... ikke at jeg skal ha bil før i mai men... hvordan er prisen før sommern i forhold til vintern? holder de seg, eller ere noen som velger å sette opp prisen når det er vinter pga quattro, snø osv? hadde første kjøretime i går, å han sa allerede nå at han skulle gjøre det han kunne for å fikse oppkjøring uka etter:D kjørte forresten en fin 328 med full m pakke;D Siter www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikkel Bruer Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 finn fram no bilde av den da Siter - '02 BMW 525DAT M-Sport - '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro - '02 VW Golf 1.9TDI - '01 VW Caddy 1.9TDI [thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 Hvor får man kjøpt Castrol-olje, egentlig? Hørte du dårlig, Mobil1 5W-50 sa jeg jo.. :) :) :) Neida, kjør på hva du vil du. Mange eldre VW og Audi bruker mye olje, årsaken til dette er i mange tilfeller Castrololje. På 80- og 90-tallet brukte VAG Castrololje, og denne tørker da ut komponenter av gummi, slik som ventiltetninger, o-ringer osv. Følgene av dette er at mange av dagens eldre biler bruker mye olje da ventiltetningene ikke tetter slik de skal og olje blir sugd gjennom ventilstyringene og inn i sylindrene. Resultat --> oljeforbruk og blårøyk (ut eksosen selvfølgelig);) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RobertR Skrevet Januar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 17, 2006 kremt,kremt... på nye VW Audi bilene følger det faktisk med ett klistermerke som skal være i motorrommet, og nederst på de org. servicelappene, hvor det står at VW anbefaler Castrol.... men, enig med deg... bruker Mobil selv... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zwixern Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Var en som fortalte meg at forstillinga bare ryr sammen på audi coupe. Er dette bare et enkelt tilfelle. Eller en svakhet på bilene? Siter Vw Touran 2.0DSG 5s Audi Cabriolet Nissan KingCab Audi Coupe Q. 77 Boble Roadster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vidder Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Hehe. Leste at Castrol var det beste en kunne ha på, men om man spør ti personer får man jo gjerne 11 forskjellige svar..:\ Hvor får man mobil1? Er det den typen de selger på Hydro Texaco? Zwixern: Fjærbeinslager varer ikke noe særlig lenge, men ellers har jeg aldri hørt om noen spesielle problemer. Kan hende han blander med A4, de tidlige generasjonene (før 00 eller deromkring) hadde en svakhet med forstillingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ogsv Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Hmmm. Tror din far bør revurdere det. På en gammel Ford eller Opel fra 70-tallet kan jeg være enig, men ikke på motorer etter midten av 80-tallet slik som din. At en olje er tynn betyr ikke at den smører dårligere, blant dagens oljer er det nesten motsatt. Det som kan være et problem med tynn olje er at du kan få dårligere oljetrykk grunnet slitt oljepumpe. Monter inn oljetrykksmåler eller rett og slett skift oljepumpa om den er slitt. (...) På Pajeroen min (1985 2,6b) "måtte" jeg kjøre 10W30 mineralolje, alt annet ble bare borte... :wonder: Mistenker at Møller driver å fyller Shell Helix Ultra eller noe sånt på min kjære 2,5TDi (femmern ja).. Det er kanskje ikke noe bra, siden den er en del trimma og sånt..? Burde jeg tømme på innvendig motorrens og få kjørt litt med det før jeg leverer den inn på service neste gang, og så sende med noe bra olje og få de til å fylle på det isteden? Skal jeg satse på Mobil1 5W-50 jeg også, eller er det noe som er bedre for dieselmotorer? Ble litt off-topic det her, men da slapp jeg å lage en ny tråd om det.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
300ZX Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Hehe. Leste at Castrol var det beste en kunne ha på, men om man spør ti personer får man jo gjerne 11 forskjellige svar..:\ Hvor får man mobil1? Er det den typen de selger på Hydro Texaco? Zwixern: Fjærbeinslager varer ikke noe særlig lenge, men ellers har jeg aldri hørt om noen spesielle problemer. Kan hende han blander med A4, de tidlige generasjonene (før 00 eller deromkring) hadde en svakhet med forstillingen. Heisann. Selger mobil1 jeg da :offtopic 4 liter 5W-50 til 392,- :thumb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zwixern Skrevet Januar 18, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 18, 2006 Hehe. Leste at Castrol var det beste en kunne ha på, men om man spør ti personer får man jo gjerne 11 forskjellige svar..:\ Hvor får man mobil1? Er det den typen de selger på Hydro Texaco? Zwixern: Fjærbeinslager varer ikke noe særlig lenge, men ellers har jeg aldri hørt om noen spesielle problemer. Kan hende han blander med A4, de tidlige generasjonene (før 00 eller deromkring) hadde en svakhet med forstillingen. ok, godt å høre :) Forresten. har du 5bolts på bilen din? vil ha slike felger jeg også:) Siter Vw Touran 2.0DSG 5s Audi Cabriolet Nissan KingCab Audi Coupe Q. 77 Boble Roadster Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.