Gå til innhold

Visning til statsen vegvesen

Ranger emnet


Plixzard

Anbefalte innlegg

Det har jeg dårlig trua på du... Kan aldrig tenke meg til at de råeste, godkjente, bilene vi har her i landet, som det er brukt hundretusener på i deler, har like store, om ikke STØRRE, utgifter på avgifter enn biter!

 

Tipper de fleste av disse bilene er importert før 1/1-96. Da var det kun avgift på vekt og verdi

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det stemmer nok det du sier, men hvor mange år tilbakevirkende kraft har slike regler? Så lenge bilen eksisterer?

 

Jeg antar da at BT er konsekvent på dette punktet? I så fall skal jeg kunne komme med min Dodge Stealth til fortolling og godkjenning med turbotrykket skrudd ned til 6psi - så lavt jeg kan skru det - og love dyrt og hellig at jeg ikke skal skru det opp igjen. Siden bilen på standard trykk (ca. 9psi) trøkker ut 300hk burde jeg da kun betale for 200hk!!

 

Skulle jeg noen gang få lyst til å øke effekten på bilen min så tviler jeg sterkt på at dette kommer til å bli godkjent uten å igjen måtte betale mere i toll og avgifter. Hadde jeg derimot kjøpt bilen ny i Norge ville dette dilemmaet med toll vs. effektøkning trolig ikke kommet opp i det hele tatt....

 

Om man tar inn en standardbil fra utlandet og registrer den med de hestene som er i den og så trimmer den et halv år senere, så SKAL man betale for effektøkningen (hestekreftavgift).

Det samme om man chipper bilen så skal man betale til toll og avg.dep for de ekstra hestene man får.

Sånn har det vært LENGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Her er brevet på kompisen min som fikk i posten.

 

Brevet fra BT

 

mvh

 

Hei.

Korrekter meg hvis jeg tar feil her nå, men er ikke den bilen godkjent som verneverdig og har 280hk orginalt? Isåfall synes jeg ikke synd på han i hele tatt.

 

Da han registrerte bilen skrev han selv under på en erklæring til Tolldirektoratet om at effekten (150hk) stemte, selv om jeg regner med han var var klar over at dette ikke stemte. Det er faktisk ulovlig! Da blir det for dumt å klage på biltilsynet når de kommer med en reaksjon i ettertid.

 

Men det som er verre, og som er grunnen til at jeg gidder å bry meg, er at det er vanskelig nok å få godkjent spesielle biler i dette landet fra før av. LMK har stått på og fått til en bra dialog med Vegdirektoratet slik at vi har fått skilter på masse spesielle biler som ikke er godkjent i Europa! Når en person får bilen sin godkjent gjennom dette organet burde han være såpass takknemlig at man viser ærlighet tilbake og ikke sniker seg unna avgiftskroner fordi det kan gå, hvis man er frekk nok. Det skal nok ikke så mange slike tillitsbrudd til før det blir enda verre å få godkjent spesielle biler.

 

Det er nok byråkrati hos biltilsynet fra før av, la ikke egoistiske folk stenge de få dørene som finnes for bilinteressert folk!

 

 

EDIT: Hvis det ikke er denne bilen som er godkjent på motorhistorisk grunnlag beklager jeg utsagnet over :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ring BT og spør om ditt og datt og ta det for en god fisk! Send inn en søknad om hva dere har tenkt å gjøre med bilen FØR prosjektet begynner. Dere har faktisk krav på et svar fra BT, og hvis det blir avslag, så skal det begrunnes! Et avslag kan også ankes helt opp til Vegdirektoratet.

Skal selv igang med denne prosessen nå, og har ikke tenkt å la BT sette kjepper i hjulene mine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke BT som godkjenner lengere. Har blitt satt ned en egen organosasjon som er over BT for godkjenning av ombyggde biler.

Søknade sende BT, men dem skal vidresende denne til de over. Så skal de gi klarsignal om de kan annbefale godkjenning av kjøretøyet.

 

Husker ikke hva dem het i farten.

 

Å det lønner seg faktisk å ha en dialog med dem, da jeg har fått svar på min søknad :wave

Audi A4 TDI

Vectra B 1.8 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel sikkert flere diverse amcars som er godkjent med 4 sifret antall hk, uten at jeg kan nevne eksakt hvilke...

Amcars godkjenner dem på BT ja, for de bilene var jo guttedrømmen som aldri ble oppnådd.. Og når slike ruller inn på stasjonen så signerer dem vel samme hva det er.... kiddie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår