Gå til innhold

Mitt 740GL Turboprosjekt..Masse bilder&info!!

Ranger emnet


Radial

Anbefalte innlegg

heisann.

tøft prosjekt. driver å planlegger et liknende selv, og må si det er nyttig å lese om erfaringene dine. skal ikke se bort ifra at det kommer noen spørgesmål i ny og ne. ser ut til at vi er sambygdinger. er en 84 modell fra hektnern...

 

erik

 

Det er bare kult med spørsmål ,hehe;) Velkommen til forumet! Ser dette var post nr. 1 :)

 

Håper jeg er ferdig med hele motoren om 3-4 uker, så jeg kan fokusere på å få satt den inn i bilen snart :) Ser ut som jeg har nytt grenrør på tampen her også.. 300 kroner fra sverige, MED en eller annen turbo-sak som trenger ny Kompressor-impeller, hehe.

 

Mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 548
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er bare kult med spørsmål ,hehe;) Velkommen til forumet! Ser dette var post nr. 1 :)

 

Håper jeg er ferdig med hele motoren om 3-4 uker, så jeg kan fokusere på å få satt den inn i bilen snart :) Ser ut som jeg har nytt grenrør på tampen her også.. 300 kroner fra sverige, MED en eller annen turbo-sak som trenger ny Kompressor-impeller, hehe.

 

Mvh

 

Orginalt grenrør?

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, skjer ikke så mye om dagen, hatt mer enn nok å ta fingrene fatt i. Omsider fått inn noen nye deler da... legger ut noen bilder bare i første omgang :)

Skal hente eksosmanifold og Turboslanger fra sverige på torsdag... Charlottenberg tur ;)

Blokk skal fullføres innen fredag om 2 uker, SKAL! Må få sammen noen deler her snart... hehe, alt er i tusen deler nå, føles ikke bra når delene er på plass :)

 

Motorfester til diesel-motor + noen grommere Girkassefester til M47'en :)

Hentet fra Pedersens Racing.

motor_og_girkassefester.jpg

 

Noen nye deler til veiv og råder :) + Stempelring-sett

Hentet fra Oslo Sylinderservice.

ACFSAA5NaOHy.jpg

 

mvh

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvekla system :P bedre å holde seg til Wire cluct :) ser ingen fordeler mellom hydraulisk / wire cluth well

hydr clutch er jo bare good da. ikke mye arbeid å montere..blir mye mer smooth med haydralisk synes jeg i allefall

86 740GL, 85 740TIC, 82 240GL

89 520i, 86 740TIC

85 Escort XR3i, 94 855 GL

Bmw 325i cab, Volvo v40 03 jubileum, Volvo V50 R Design

http://www.bilforumet.no/x50/225739-handla-bil.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hydr clutch er jo bare good da. ikke mye arbeid å montere..blir mye mer smooth med haydralisk synes jeg i allefall

 

Hehe, ja, jeg hadde montert det, bare det ikke koste så jævelig mye. Mastersylinder og slavesylinder + slanger koster en del, selv på høgger'n.

Billigste jeg hørte i sverige var 2000,- for alt :(

 

Her skal det 4 pucker's Zinter-lamell på.... trur ikke ting får blitt smooth desværre :op

 

Men, blir det store probs med clutchen og girkassa etterhvert, så skal jeg vurdere å bygge om... men da med en annen inntekt :op

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Yes,yes, nå har det gått en stund siden siste update... har ikke så veldig mye å tilføye, men litt.

 

-Blokka er strippa ned, malt (Med hammerite! :op) og skal settes sammen igjen.

-Stempler har fått nye stempelringer, bitt renset og fått nye rådelagere

-Sylindere er grovhonet på nytt

-Topplokk er lakkert. Ble sort-blank, fannt ut at koks-grå ville sett dumt ut.

-Oljepumpe målt for slitasje, renset, og kom godt innenfor kravene :)

-Dysene ble sendt på overhaling, og er blitt testet OK opp til 4 bars trykk, nye o-ringer og renset. En var dårlig før rensing, ble ok etter rensing, så det var verdt det! Simco A/S som tok jobben... kostet meg 1400,- totalt ink frakt&mva. Sitter nå tilbake i Dyse-rail'en.

 

Men, fikk et problem når jeg skulle sett i veiva igjen. Klarte å miste en bolt PÅ ett av hoved-lagerene ved sylinder nr 2, så det fikk et STYGT hakk midt i lagerbanen, så jeg må kjøpe et HELT fuckings nytt sett pga det... Men,men, setter ikke inn noe gammelt hvertfal! :)

 

Skal se hva jeg får gjort til uka... har vært litt opptatt med "andre" ting i et par uker nå... Blandt anet tatt maskinfører-lappen! ;) Kjekt å ha! :D hæhæ:op

 

Her er bildene:

 

Malt blokk, bunnpanne og vannkjøler-rør.

Malt_blokk&komponenter.jpg

 

Lakkert Topplokk! Ble fint syns jeg! Lenge leve skikkelig lakkering! :D

Pornolakkert_Topplokk!.jpg

 

Gamle Slitte rådelagere, gode de ble byttet kanskje? ;)

ACFDDAn7aqov.jpg

 

Stempel med nye ringer(Vanskelig å montere for en noob!), renset og nye rådelagere.

ACFFDAp7aqov.jpg

ACFHDAr7aqov.jpg

 

 

Ting tar mer form nå, alle deler er lakkerte, og ting er straks klart til å sette sammen blokka... må bare hente "nok et" lagersett til veiva. Noen som trenger "nesten" komplett sett med lagere, så bare si ifra ;) hehe!

 

Går litt rundt og lurer på hva slags toppaknings jeg skal velge.... fristende å velge Pedersen's racing (KG-trimming) sin Std-topppakning til 130,- men har på følelsen at denne er litt morken...

Må også ha nye pakninger til eksosen, de som fulgte med slipesettet passet litt dårlig syns jeg.. blokkerer litt av eksos-strømmen! hmm.

 

Ble ikkenoe "nytt" eksosgrenrør på meg, svensken trakk seg, og turte ikke sende på oppkrav til charlottenberg fordi jeg var "norsk". Ugler i mosen... så jeg sender det gamle på sveising til et verksted som har sveiset dette før. Holder det et par år, skal jeg være fornøyd.

 

Bare sleng inn noen spørsmål eller kommentarer hvis noen ønsker d ;)

 

Mvh

LFK

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags type lakk bruker du på topplokket Radial?

 

hehe, godt spørsmål :) Jeg vet egentlig ikke, var nemlig ikke jeg som gjorde det!;) det jeg vet er at den er grunna med grønn to-komponent epoxy-grunning, og lakkert med 2 komponent akryl-lakk( den fargen du egentlig ønsker, dette er da selvsagt en svart blank- farge)

 

Jeg kan finne ut hva slags lakk det er hvis du vil...? Ble veldig bra ass!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på hvordan Grønn epoxy-grunning ser ut når den er tørket, så kan de se på Kjedekassa over topplokket. Denne er lakka med denne grunningen.(+sparkla litt da)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du! fint prosjekt! stå på! Lyst å gjette på hvor mye den totale summen er på nå? hehe:)

 

hehe! Vettu? Vil ikke tenke på det engang :op Kan ikke tenke så mye penger når man overhaler motor. Det må koste det det vil, for at det skal holde! :)

 

Men, skal jeg estimere, så ligger jeg på ca 12-13 000 nå.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår